joi, 1 noiembrie 2012

Turtureaua de silex partea I - Chipul din geam


                       Ziua de ieri a avut  final agitat

 la atelierul auto, unde nu-mi completaseră corect actele. M-am răzbunat cumpărând gogoşi, banane, seminţe şi carne crudă pentru Fatam care m-a speriat cât a putut să doarmă îngropată în întunericul nişei pentru haine. Poate a fost de vină şi vremea apăsătoare, aproape mirosind a zăpadă. În metrou, spionez o frumoasă, armonioasă  şi nobilă domnişoară, care spionează la rândul ei doi bărbaţi arătoşi, bine îmbrăcaţi, eleganţi şi virili: unul ca o statuie greacă altul cu perciuni şi cioc de mousquetair, cravată bleumarin cu dungi oblice, albe. Îi urmăresc pe toţi trei în geamul vagonului în care, la un moment dat, ea mă fixează cu o privire directă,  neprietenoasă. A observat că îi observ. La ieşire în Piaţa Gloriei ultimele plăci de marmură au fost puse la loc pe laturile Propileelor; consolidarea antiseismică fiind încheiată, istoria poate merge înainte. Mă irită tergiversarea finisării cafenelei din incinta muzeului, dominată de negrul diabolic, la modă şi în fizică şi în secol. În laborator ridic dromaderul căzut pe o parte lângă arganul de plastic  şi rădăcina căreia îi zic Laocoon sau Balaurul cu  7 capete, răsucite, date peste cap. Să fi pătruns elefanţi? (numai ei pot dărâma copaci), sau poate o furtună din alte universuri, printr-un por al pereţilor lumii? J. L. Borges a avut ideea universurilor multiple înaintea fizicianului Hugh Everett, potecile lui se bifurcă invizibil în timp, nu în spaţiu, în viitoruri zigzagate. Fiecare dintre noi, trăind, alegem în fiecare clipă o altă potecă. Literatura cu jocurile ei nepractice, a descoperit universurile multiple mai devreme decât ştiinţa. Recitesc povestea lui Borges într-o  veche culegere, Cartea de nisip, cumpărată la taraba din cartier, cu copertă de Done Stan pe care se pot descifra păsări cu branhii, peşti cu aripi, capete de cal cu priviri umane, minotauri cu cleşti de crab în loc de coarne, rame de tablouri sau canaturi de uşi, un nucleu înconjurat de orbite concentrice, elemente fără legătură, unite de ceva secret.


                                             

                                      Directă, strălucitoare şi absurdă,

ca şi soarele ăsta de pe lumea cealaltă a verii, e azi, miercuri 9 noiembrie, lumea de afară, reflectată în mine. Nu știu de ce îmi amintesc acum de ocazia de a cumpăra pe când eram în Indonezia, un ou de fildeş sculptat în interior, dar n-am făcut-o, cum am ratat multe alte ocazii. Poate prea multe, ca să pot considera că am știut să trăiesc. Acum e târziu şi nu pot decât să mă mulţumesc să privesc prin fereastra clipei lumea sculptată în sfera invizibilă a vieţii mele. Se zvoneşte că e ultima dimineaţă însorită. Covoarele groase de frunze aurii de pe trotuare, îmi amintesc frunzarele adânci, adunate în alveolele de piatră ale muntelui: acolo, la cabana de sub creastă am primit o telegramă adusă cu calul ( un unchi la care ţineam voia să mă vadă înainte de a muri dar n-am putut pleca noaptea) și ca să mă calmez  am spart buturugi cu barosul şi cu dalta; am lovit cu sete nodurile tari până am obosit deşi ştiam că nu fac decât să repet în oglindă, o luptă absurdă.
   La muzeu, pe scara interioară spiralată ca o macromoleculă, crocodilul Soby stă încremenit la baza ei, înfăşurat în folie de plastic. Ceasul de mână cu diametru mare, ajunge până la ramurile de jos ale  arborelui de plastic iar dromaderul origamic priveşte cu capul ridicat spre un orizont văzut numai de el. Aleg să privesc trei pietre din colecţia sahariană: delfinul de gresie, adormit sau mort pe valuri, o bibilică somnoroasă, cu ciocul în penele cenuşii cu picăţele albe şi o balerină de silex, dansînd static în lumina zorilor imaginari. Azi sunt exact 681 de ani, de când Carol Robert de Anjou a suferit la Posada ceea ce istoricii numesc Strages Maxima - dezastru militar. Strages:  răsturnare, secerare, măcel, tot azi aflu că dr. Murray l-a ucis din greşeală pe Michael Jackson și un banc: ea, în pat, în timpul unor momente toride, îi spune lui:  ia-mă sălbatic, arată-mi că eşti bărbat adevărat! El - da!da! da! Ea şi mai încinsă - spune-mi lucruri murdare! El - baia, bucătăria, covorul de pe hol. Mai afrlu că Gaddaffi a fost trădat de un general pentru că la Tripoli, în noaptea fatidică, din patru mii de soldaţi pe care miza, n-au fost prezenți decât 200. Cafeaua întreţine prostata dar trebuie să bei 6 ceşti pe zi, băuturile energizante conţin taurină, o substanţă interzisă. De ce e interzisă? Descoperită în 1827 în bilă de taur, o producem şi noi în inimă, în muşchi şi în creier, cam 70 de grame (mult?) - e un aminoacid liber, antioxidant, necesar inimii şi ficatului şi recomandat în tulburări bipolare. Mă sună Di Ana care când aude de taurină râde spunând că unele femei obsedate de sex, cred că taurina conţine spermă de taur.
- Tu ce crezi? Mă întreabă
- Că se gândesc la taurii cu două picioare.
  Lumea femelă a obsesiilor falice îmi reiterează tristeţea limitărilor noastre și nu numai ale noaste - fără limitare nu există nimic
  Din colţul lui, radioul Maestro Digital emite o muzică mecanică, impersonală, ca orăcăitul unui buhai de baltă pe o planetă în care omul nu a apărut. Tot ce a apărut pe ecranul minţii mele în această frumoasă (ultimă?) zi însorită, confirmă ipoteza lui Everett: un lucru e o suprapunere a tuturor stărilor lui posibile şi e invizibil, până în momentul când iese la iveală, printr-o singură stare - atunci când e băgat în seamă. O literatură a bifurcaţiilor nu s-ar putea scrie decât pe coli de mari suprafețe pentru a încăpea ramurile bifurcate - ar fi o schimbare de stil şi aspect al bibliotecilor care cândva arătau ca nişte săli ale hărţilor în care se păstrau papirusurile - sau se păstrau în oale de lut şi arătau ca nişte pivniţe?
   În loc să divaghez ar fi mai bine să fac disecţia masculilor de muscă albastră care au devorat timp de 80 de zile bursucul putrezit în lăstărişul din curtea interioară. Lavigne a urmărit cum se schimbă larvele pe cadavrul de bursuc pentru că e pasionată de ”Forensic Entomology” dar pe mine domeniul mă îngrozește. Congresul e pe 24 şi nu am de ce mă grăbi. Beau cafea, fumez şi ascult muzică tehno care pare că n-a trecut prin nici o minte omenească ci doar prin mecanisme. Lumina lămpii de birou e de un gălbui cețos, nu sclipitoare ca lumina soarelui din curtea de jos. Îmi recitesc pe un bileţel problemele: plata la cablu, scos bani, smântână, paste cu carne sau piure, brânză de oaie. Uitasem că îmi plac pastele cu sos de carne, noroc că am auzit niște gospodine pomenind de ele în metrou. Azi nu mă las agăţat de nici o necesitate: schimb pietrele de pe birou cu altele şi transcriu pe calculator notele din 10 septembrie.
   Târziu în noapte, afară  ard focuri - becurile cu argon - în jurul cărora dansează fluturii galbeni ai frunzelor căzătoare ca roiurile termitelor în Java în jurul becului din grădina botanică: dădeau rar din cele 4 aripi membranoase într-un balet pe o muzică auzită doar de ele. Dar acum, aici, nu e cald și nu sunt termite, cad frunze galbene în vântul care anunţă asprimea. Cercuri nevăzute, nemiloase în rigoarea lor mă înghit şi mă duc departe, în adâncul orizonturilor paradoxal și intangibile și concentraționare


                                    Joi, cortina groasă de nori

a închis ca un capac, diorama toamnei. Marele Artist Plastic s-a întrecut pe sine în decorarea planşeului: frunze verzui, galbene, roşcate nu fac economie de forme şi variaţiuni: ovate, lanceolate, zimţate, dinţate, simetrice sau nu. Cad uneori şi unele încă verzi, cu peţiol lung. Lumea e o singură coardă mare, ale cărei vibraţii emană ritmic, materie - materializarea unei melodii. Pun pas după pas pe acelaș trotuar îngust, de ani de zile. În buzunar, o castană îmi loveşte ritmic coapsa, neștiind că mişcarea ei e rezultatul  mersului meu. Lumina acestei dimineţi e altoită cu mult întuneric - o dimineaţă de toamnă înaintată. Spre iarnă. Dar contrastul apare numai prin compararea cu multele  şi monotonele zile însorite de a căror frumuseţe aproape că nu-ţi dai seama. Ce poate fi de unul singur? E nevoie de măcar încă unul care să-l definească. Frumoasa şi Bestia e un cuplu absurd numai la prima vedere: actorul francez păros ca un urangutan era adorat de Marina Vlady şi de toate actriţele cu care a jucat, pentru că frumuseţea, netezimea, dulceaţa nu există decât în măsura (exactă) în care există urâtul, denivelatul, amarul. Din acest ciudat punct de vedere al echităţii, urâtul e musai frumos, văzut din celălalt capăt. Totul pare atât de strict cântărit încât te întrebi dacă mai rămâne loc pentru vreo libertate. Să fie libertatea adăpostită în modestia griului, a nehotărâtului a mediocrului care are amestecate în el și minunea şi banalul? Griul ştie multe sau le conţine fără să ştie. În deşert, un nor care ar putea să plouă e cea mai mare binecuvântare şi promisiune. Norii galactici promit lumi de stele, de planete şi de viaţă după cum pe pământ, norii grei de apă, promit ploi, grindină, zăpadă iarnă vindecătoare ale arsurilor verii. Am umblat şi prin Sahara unde m-am luptat cu deshidratarea dar munţii şi-au imprimat mai adânc în mine amintirea, poate datorită efortului din timpul urcușului.  Pentru că există memorie şi în organe şi în muşchi, nu numai în creier. Când ploua mult, Râul Mare cobora din Retezat ca un zeu în sarică de spumă. Deasupra apei învolburate plutea un miros de catran produs de lovirea bolovanilor între ei. La impact, fragmente mici de piatră chiar ardeau, calcinate, iar noaptea în albie, se vedeau scântei. Pe crestele muntelui m-am întâlnit cu un spiriduş - un siderurgist bătrân din Calan, care m-a ademenit să facem împreună „săritură a ieduţului” cum îi zicea el, între doi munţi. În Piatra Craiului am suit pe vâlcele înguste şi abrupte ţinându-mă cu mâna de „tortiţe” – rădăcini de jneapăn, am alunecat la vale pe „spălături” de calcar, în Maramureş am suit cu un Land Rover matusalemic până la poteca dintre căldări glaciare enorme,  stâne rare şi am coborât un perete ţinându-mă de crengile jnepenilor. Sunt ţări şi lumi pierdute în nordul ţării şi în nordul istoriei și în nordul memoriei, unde oamenii sunt fiecare, câte o poveste.


                                                      
                                       Data de azi conține o succesiune

 de cifre ciudată, neliniștitoare: 11 a 11 a 2011. Visam că rulam pe şosea cu avionul, după o aterizare forţată și ne-am oprit atârnând deasupra unei faleze; am coborât cu grijă lăsând aparatul de zbor acolo și am început să parcurgem străzi înguste, cu ferestre rotunde, sub semilună, în timp ce o femeie blondă în alb, cu cizme de piele fină, îşi legăna pe trotuarul îngust, fundul lasciv. Când ne-am apropiat s-a oprit şi s-a recomandat: Enuma Eliș. Amoc era încântat de ea şi mi-a spus că a fi ademenit de o femeie numită Eliș într-un oraş din viș, numit Tuniș e o curtoazie la adresa masculilor vagabonzi. Aşa se întâlnesc în vis, în mintea adormită, ființe care nu există în realitate, peisaje, lucruri, întâmplări trecute sau viitoare. Eu azi, ca o combinaţie ce sunt, între vis și exterior vineţiu, rece cu doar 4 grade, îmi amintesc că după ce am făcut săritura ieduţului am coborât prin pădure iar când am ajuns lângă cabană moșul şi-a aruncat cele două beţe în care-şi sprijinea picioarele reumatice - era beteag dar mândru şi cunoştea toate traseele montane din ţară. La 10 am şedinţă de Consiliu şi am de făcut 4 disecţii entomologice.
   Seara, la film o minunată femeie - copil muribundă din cauza unei tumori la cap, plânge dar  zâmbeşte suav, ca o perlă atinsă de lumină.

 
                                        Sâmbătă.  3 grade la Cluj

 S-o gătat vara! Spre est, cerul  e plumburiu iar spre vest, albastru. În grădină, pisoiul Norocel se joacă cu o imensă frunză galbenă. Cumpăr din piaţă ciuperci, fasole şi un vin negru, o băbească Puterea Ursului. Fac tocăniţă, beau vin, fac curat şi dorm 3 ore. Chinezii credeau atât de sigur în viaţa de apoi încât se spune că în istoria lor, un general a pus la cale o lovitură de stat pe care urma să o dea pe lumea cealaltă. Arheologii chinezi spun că sub pământ există și un palat regal în mărime naturală nu numai armate de teracotă. Cum pot răbda cercetătorii să nu foreze măcar un orificiu ca să-şi satisfacă curiozitatea până ce vor ajunge la el prin decopertări minuțioase?


                                Duminică. Lepădându- ne de ce nu e necesar

 acum, putem trece peste dezastre - pare să fie învățătura copacilor care-și leapădă frunzele. O să fac un compot din strugurii prea acri şi din merele scofâlcite. Cu strugurii m-a păcălit vânzătorul dar nu mă supăr, o iau ca pe unul dintre micile jocuri pierdute, pentru că orice joc e 90%  bucurie. Iau o cutie de Capucino din piață, tai unghiile Fatam ei, frec aragazul şi wc ul. Încălzesc cuhnia cum era cuhnia din Banat unde profesoara de română care nu-şi luase postul în primire în altă parte a ţării, mă voia de bărbat. Era o blondă infantilă cum erau toţi din neamul Ştefănuţ. Când strigam catalogul, cei 30 de elevi ai mei se încadrau toți,  numai la 3 nume: Tărăbugă (de la Tarabostes?), Suru şi Ştefănuţ. Într-o seară mocirloasă de toamnă blonda de română cu ochi verzi albăstrui ca toți Ștefănuții, Tășica, mi-a adus brânză de oaie şi mămăligă caldă. Gest de nevastă. Dar eu eram îndrăgostit de alta, pentru care venisem în Banat iar la Băile Felix urma să o cunosc pe Dana. Căldura din cuhnie îmi aduce aminte de anii destinului meu indecis, decis fără să ştiu. Ţăranii care se numeau cu mândrie gugulani, erau toţi buni cântăreţi şi cântau doine trăgănate ca Gugulan cu car cu mere sau Supărat badea-i d´asară. Cine nu ştia cânta era considerat bolund. Banatul se regenerează și acum acolo singur, în realitatea lui fizică, ca o entitate mare ce este. Entităţile mici ale amintirilor noastre se regenerează în memorie.


                               Luni. Cartea modernă nemaifiind scrisă

cu pana, înseamnă în primul rând multiplicare. Nu poate exista un copac cu o singură frunză, o pădure cu un copac şi omenire cu un singur om - mai multe lucruri alcătuiesc împreună ceva. Pe cât de îngrozitoare e singurătatea, pe atât de tonic, promiţător, e multiplul. Mica diferență dintre cele aparent asemănătoare, produce  altceva ul, poate chiar sensul. Universul se caută pe sine în mulţimea stelelor, a frunzelor, a bancurilor de peşti şi a stolurilor de păsări, a oamenilor şi a cărţilor.
   În metrou o doamnă delicată, cu trăsături simetrice și mâini fine, străvezii ca nişte tentacule, e admirată de un domn păros, viril dar şi el are degete delicate. E apusă vremea strămoşilor arboricoli. Deși frumuseţea şi intelectul sunt o marfă produsă și motivată tot animalic. Lucrurile nu s-au schimbat prea mult.
   Fac disecţiile pentru Congres. Am fost nebun să-mi pierd atâția ani cu identificări  microscopice, cu determinatoare în multe limbi și microchirurgii cronofage, în  anatomia insectelor. Cu ce m-am ales consumându-mi așa, singurul meu capital – timpul, în care am neglijat poate catastrofal, macroscopicul?
   Seara îi invidiez pe experții colțului bahic care ştiu că acum, pe vreme rece e vinul mai bun. În cuhnie mă gândesc la Paul Watson, căpitanul din serialul Războiul Balenelor  care manipulează cu un curaj demențial, un vas inapt pentru navigație printre gheţari. Dacă există violenţă generală ar trebui să acceptăm şi celelalte tipuri de violenţă născute din ea: furtuni, vulcani, moartea frunzelor şi a oamenilor. Şi violenţa virtuală de pe ecrane. Orice vibraţie e o violenţă, un exces, iar fericirea nu face excepție. Fără un strop de exces, nimic n-ar mai putea fi nici măcar perceput iar lumea nu s-ar putea vedea chiar dacă ar exista. În ora târzie din noapte, Karajan dirijează cu o violenţă organizată, calculată, matematică, răzbunându-ne în avans pentru viitorul absolut, care ne e refuzat fiecăruia. Putem neglija irealul, când suntem  bântuiţi de vise în timpul somnului, când purtăm în amintire fantomele trecutului iar în speranțe, fantasmele viitorului? Suntem obligați să plutim mai tot timpul în abis, agăţați de firul nevăzut al trăirii. Arta nu face decât să multiplice ecourile virtualităţii. Poate nu trebuia să fac nimic altceva în viaţă decât să scriu poeme. Am avut naivitatea să mă las fascinat de frumusețea biologicului, ca să constat că legea lui e cruzimea. Poezia e altfel: vegetația ei ciudată, animalele ei imprevizibile sunt fericite împreună, nu se ucid, se stimulează.