Ud,
ud. Bălţi pe drum.
Un ocean
de aer cu burniţă fină, plăcut de tras în piept ca balsam pentru bronhii. Înainte de a deschide ochii am scris două poeme
în gând dar le-am uitat. Lumea de dinainte de a te trezi e chiar mai pieritoare
decât un vis pe care-l ţii minte. Înainte de a se lumina am admirat acelaşi
peisaj de cofetărie: lumini portocalii, roşii, verzi, chiar şi mov, fixate în
jeleuri irizate, schimbarea cinematografică fiind datorată ploii care scoate
reflexe din asfaltul ud. Pe drum mai mult am dormit decât am mers, pentru că
m-am culcat la ora unu; manechinele celui de-al doilea magazin de confecţii sunt
mai mici şi aşezate mai sus, spre tavan, parcă plutesc. În gaura de vierme unde
mă afund cu plăcere, îmi cad ochii pe două fete cu piele fină, dintre care n-aş
fi putut alege una dacă aş fi fost pus în această situaţie (n-am fost), ci pe amândouă. Piaţa Gloriei e o
radă de vapoare în ceaţă. Ar trebui s-o sun pe Ariadna s-o întreb cum îi place
schimbarea meteo. Nu ştiu dacă Amoc va veni azi să mai lucrăm ceva la teza lui;
n-am văzut om care să tragă mai mult de timp ca el, în dauna propriului interes.
Cunctatorii din neamul lui Fabius Maximus Cunctator, care trag de timp pentru
închegarea unei imagini mai corecte a problemei, au avantajul acumulării
clarificatoare dar de la un punct încolo te îndepărtezi prea mult, te răceşti
faţă de ce trebuie încheiat într-o anumită atmosferă subiectivă şi nu în una
ulterioară, artificială. Se pare că sunt optimist, după cheful de a cumpăra cărţi
poliţiste, de a scrie poeme şi de a scormoni după termeni în dicționare, ca
după napi: apoptoză, în greacă
înseamnă căderea frunzelor. „Apo” înseamnă departe iar „ptosis”, căderea
frunzelor. Apoptoza e moartea autoprogramată celulelor. O celulă are o nevoie
permanentă să i se confirme utilitatea ei; dacă nu i se confirmă, celula emite
semnale sinucigaşe de pe cromozomul
nr. 17, prin gena p53 care provoacă fagocitarea ei de către globulele albe. La
om, asta stă la baza pierderii imunităţii HIV şi în alergii. Apocopa
marchează dispariţia unui sunet: de exemplu, din latinescul ad foras provine afară și cred eu, și făraş. Metaplasma
reduce sau adaugă un sunet: neaţa în loc de dimineaţa sau copchil în loc de copil. Asta e partea
proastă cu noi: suntem şi nu ştim ce suntem, vorbim dar nu ştim de unde şi cum
am ajuns să vorbim așa și nu altfel.
Joi. Ucenic
al lui Creția,
nu
pot neglija norii roz din zorii roz, de deasupra catargelor blocurilor înalte.
Se spune că omul – produs al pădurilor calde - a avut drept strămoşi îndepărtaţi
nişte mici mamifere nocturne şi de aceea a rămas până azi, cu inabilităţi optice. Faţă de păsări de exemplu,
care au o acuitate vizuală epatantă pe lângă noi. Noi ne-am cucerit dreptul la
lumină, nu am avut acces liber la ea de la început.
Trei ore de şedinţă mi-au stricat dimineaţa. Un vânt rece, rău, ca o
zburlire de blană de lup se plimbă nevăzut printre frunzele brune agăţate pe
ici pe acolo pe crengile pomilor Sălii de Consiliu. Umplu o nouă filă de agendă
cu desene în pix – figuri geometrice pe care dacă aş încerca să le transpun în
cuvinte ar arăta aşa: spirale cu 7 ture de spiră, pene de dinozauri, un şir de
feţe de ciclopi cu fesuri semilunare, copaci cu câte un singur fruct punctiform
în vârful fiecărei crengi, alt şir de sfere cu tot conţinutul tras în jos într-o
deformare conică, un şir de unghiuri ascuţite ce nu închid nici o formă, valuri
marine peste dealuri submerse, arcade, spirale răsucite invers decât cele din
primul şir, calupuri de gheaţă paralelipipedice.
Uneori, elemente minuscule din exteriorul tău, cum ar fi cuvintele
scrise pe o hârtie, priviri, gesturi sau intonaţii efemere, te pot transporta
pe neobservate într-o stare pozitivă sau negativă. Deşi am avut o zi enervant
de infructuoasă, cu şedinţă şi vizite prieteneşti dar neanunţate şi cronofage,
mă reabilitez pe drumul de întoarcere acasă, privind frunzele uscate din Patio
ul unei minuscule grădini de vară închise. M-au atras întotdeauna incintele
solitare tapisate cu frunze de toamnă. În Parcul Naţional Retezat aveam un loc secret,
o covată de granit, unde litiera nu dispărea niciodată: îi ziceam Grădina cu Pitici
pe lângă care, de câte ori treceam, nu puteam să mă împiedic să-mi imaginez că
acolo dormeau noaptea sau dansau gnomi nordici relicţi de pe vremea
glaciaţiunilor. Având de luat ceva de la o farmacie, cotesc pe o stradă pe care
trec rar şi care are o cârciumioară cu terasă închisă într-o folie de plastic
gros - imitaţie de geam. Ca de fiecare dată, spionez curios, ce se mai întâmplă
în ea: în vestibul nu e nimeni, doar scaunele puse peste mesele rotunde de
metal dar în incinta caldă sunt câţiva pehlivani fericiţi. Aici e barul unde se
face cafea caldă şi imediat în spate e grătarul unde se frig mititei, rinichi
sau fudulii pentru clienţii fideli şi intimi. Poate nu sunt aceeaşi de acum
şapte ani când eram unul dintre ei, poate unii au renunţat la iluziile bahico
poetice, poate alţii au murit de niscaiva ciroze previzibile dar pe cei
prezenţi îi invidiez, îi iubesc şi le mulţumesc pentru contribuţia la
reîncarnarea unor lumi pierdute, anonime, dar fericite. Altfel ar fi greu pe
pământ.
În
colţul din dreapta sus al blocului meu, pluteşte o lună ciudată, picturală,
înconjurată de un halou de ceaţă gri iar dincolo de ea văd parcă pentru prima
dată blocul geamă. „Looking for the
Summer”, cântă de unul singur tranzistorul argintiu în cuhnie în timp ce Dana
şi Fatam dorm deja, una bolborosind cuvinte neînţelese iar alta mârâind fioros
la un alt animal din vis – duşman sau pradă. Mă răzbună jocul perfecţiunii
nesprijinite pe nimic al lui Joachino Rodrigo.
În întunericul matinal
din Piaţa Gloriei, lumea semnelor
luminoase anunţă începutul sărbătorilor de iarnă deși nu e decât 9 decembrie. E
criză economică și Piaţa nu e ornamentată ca în alţi ani: un brad cu ghirlande
străvezii în faţa Propileelor şi nişte linii fluorescente intermitente, pe
muchiile clădirilor. Asta permite evidenţierea în toată vastitatea ei a marii
suprafeţe vitroase verticale a faţadei Băncii Comerciale care captează vaga şi
îndepărtata lumină a zorilor. Remarcile veninoase ale DJ ului D. Dinculescu,
vecin de cartier, îmi pică bine în încercarea mea de a mă trezi. Scot din geantă
cele trei cărţi pe care le port cu mine de la muzeu acasă şi invers: Provocările ştiinţei, Timpul şi Cartea
Infinitului. Solomon, în paragraful „Liniar şi circular” spune: prin
ştiinţă pierzi realul de la care ai plecat, el devine cu totul altceva:
relaţie, formulă, simbol iar acest altceva se va desfăşura pentru sine, uitând
de om …arta, la fel, îşi pierde şi ea sensibilul care a generat-o,
desfăşurându-se de acum înainte în altă lume..numai filosofia e singura care te
întoarce în aici”. Pentru Noica, drumul științei nu e circular, ci se pierde în
infinit, observă S.
Mult mai spectaculoasă apare în oglinda matematicianului poet, relaţia
dintre timp şi sănătate: dacă percepi timpul liniar, unidirecţional,
ireversibil, îţi dai seama că viaţa ta e o linie care nu poate continua la
infinit, te îngrijorezi, te stresezi, te îmbolnăveşti de frica morţii. Cauza
bolilor poate nu se află atât în lumea biologiei moleculare cât în căderea
noastră în capcana timpului, numită Ceas
- instrument care creează timpul sub ochii noştri, deși el nici nu există dacă
nu-l bagi în seamă, dacă nu-ţi pasă de el. Nu e bine deloc când toate par să
strige:
-
Timpul
nu stă în loc! Îţi trece viaţa! Grăbeşte-te!
„Boala grabei” crește tensiunea, scade
imunitatea şi iată-te ajuns din sănătos - bolnav. Există oare vreo cale de
scăpare din „capcana ceasului” pe care
ne-am construit-o singuri ? se întreabă Solomon. Uneori, un sistem supus unei
perturbaţii mari şi insistente, poate trece printr-o bruscă reorganizare. Încercând
să se menţină, sistemul devene mai complex. Procesele creatoare au nevoie de
haos pentru a ajunge la o formă nouă. Omul se căleşte prin suferinţă iar unele
societăţi ies întărite în urma unei sciziuni. Ilya Prigogine - „poetul
termodinamicii”, a unificat umanul cu non umanul, viul cu ne viul, nu a văzut omul şi natura ca pe ceva intern şi extern, ci ca pe elemente ale aceluiaşi proces integrator în
constituirea lumii. Circularitatea nu este o şansă sau o alegere, ci un destin.
Dacă citim doar uşor altfel, afirmaţia lui Solomon că ”lucrurile care ne stau tot timpul la
îndemână riscă să rămână neobservate şi că obiectul preexistă celui care-l
cercetează”, putem identifica in extremis obiectul cu Dumnezeu şi pe Solomon cu un dreptcredincios.
Sunetul fierăstrăului electric
circular al vecinului, mi-a tăiat nemilos,
în două, ca un os la ortopedie, visul. Nu ştiu unde e plasat acest vecin, sus,
jos, la dreapta sau la stânga, pentru că blocul e de fapt un cofrag de beton şi
reverberează ciudat. Pe la miezul nopţii m-a trezit un coşmar intens şi
incredibil în care Dana era accidentată şi tăiată în bucăţi din cauza mea. M-am
convins foarte greu că era doar un vis, atingând-o pe Dana pe mână. Am adormit
dar coşmarul a străbătut jumătatea somnului. Coşmarurile sunt oribile dar nici
să fii obligat să te trezeşti dint-un vis frumos nu e mai plăcut. După cum
neplăcut, umilitor e să fii obligat să adormi în fiecare noapte după ce seara
abia reuşiseşi să potoleşti în geometrii calme, esoterice, ostilităţile care
sfâșie puritatea zilelor ce-ți sunt date.
E o dimineaţă urâtă, mohorâtă, rece, umedă, fără strălucire. O cioară trage
o diagonală neagră peste peisajul ferestrei cuhniei în timp ce italianul orb bocește
și pocește orice geometrie, în disimetrii sonore patetice. La parterul blocului
se află capacul unui coşciug înconjurat de jerbe dar preşedintele blocului,
vesel, deşi neras, îşi plimbă cel de-al şaptelea pisoi, pe Norocel, prin
grădină. Am fost în piaţă să cumpăr cafea columbiană înainte de a începe
şmotrul în cuhnie: curăţenie şi un pilaf călugăresc cu mult morcov. Pentru o
viaţă monahală sănătoasă ai nevoie doar de orez - legumele le iei din grădină,
mai prinzi un peşte în iaz, mai primeşti un vinişor de la enoriaşi..Nu-i cunosc
pe călugări pentru că nu am făcut religie în şcoală iar acum, ce ajunge la noi,
prin mass-media sunt numai scandalurile homosexuale. Beau un Tuborg în cuhnie.
Acum câţiva ani frecventam o braserie din piaţă dar mai bine că s-a desfiinţat
pentru că prea întâlneam în ea mereu doar un ţigan cu o burtă uriaşă care mânca
trei porţii şi un instalator tânăr şi frumos care s-a degradat sub ochii mei. Mortul
e dl Niculescu pe care nu am apucat să-l cunosc, fiind mutat de curând şi mereu
la pat. Pe doamna o cunosc - hrăneşte pisicile din grădină. Urâtă, foarte
urâtă, ternă, gri, fără nici o formă e căscătura norului rece care înghite un
biet bloc îndepărtat. Cine-i înţelege pe poeţi îi înţelege şi pe beţivi, pe
drogaţi, pe aventurieri, pe nebuni şi pe matematicieni. O viaţă ţine (durează),
cât timp durează senzația că trăieşi, că eşti viu iar pentru această impresie
merită să te îndrăgosteşti, să te îmbeţi, să te droghezi. Ziua carte a început
prost, cu indecisă şi vagă lumină se întunecă, devine tot mai umedă, în timp ce
pun piper şi dafin la pilaf: condimente exotice. Exo e ceva din afară, de
foarte departe, unde răul nu mai ajunge. Huxley a scris despre exotism, parcă
am conspectat ceva pe undeva.
Pe sub un
anumit tip de nori
– şi asta localizat – aseară, se plimbau
nişte pete luminoase – OZN uri în care mulţi
nu cred şi nici eu, uneori; de dimineaţă, o pată rotundă de lumină singuratică
se lăţea şi se micşora ca o frumoasă petrecăreaţă rătăcită între noapte și zi. Azi
e Duminică și lumina care pătrunde prin fereastra cuhniei e ciudat de
binevoitoare deși după meteorologi trebuie să ne aşteptăm la ceaţă, frig şi
vânt. Îmi amintesc că aseară, am vrut să-mi fac cartofi prăjiţi şi nemaiavând
ulei m-am dus în piaţă uitând că voi trece iar pe lângă coşciugul cu coroane de
flori de plastic, ca să ţină mai mult..timp. Furios pe timpul care ne
batjocoreşte, m-am răzbunat în cumpărături excesive: brânzoaice, carne de gulaş
pentru Fatam, vin dulce şi o floare în glastră pentru Dana. La întoarcere, pe
hol nu mai era nimic în afară de un miros de tămâie şi nişte lumânări circulare,
într-o cratiţă cu nisip. M-am simţit uşurat deși e o nedreptate, o asimetrie, o
necinste şi o imperfecţiune a geometriei binelui. Dar ce mai contează micile
imperfecţiuni în curgerea perfectă a aparenței?
Acum, lângă bătrânul aragaz aprins şi cu geamul cuhniei larg deschis, îmi
amintesc de clipele frumoase de la
Sinay , când am scris fără plan, aproape fără să vreau, un fel
de jurnal. Am şi acum remuşcări că am fost fericit în perioada care are în
centru moartea mamei. Poate a fost o formă de autoapărare inconștientă. Nesimţirea
(spun medicii) e o nestemată în coroana supravieţuirii. Am cunoscut doi oameni foarte nepăsători care au murit de curând
şi nu la vârste înaintate: la origine unul era grec şi unul turc. Primul avea
un stil bărbătesc, voluntar, optimist, celălalt nu se enerva niciodată, ambii
fiind exemple de existenţă imperturbabilă, mereu invidiată de mine.
De
la vecinii de jos care şi-au făcut o omletă cu slănină vine un miros apetisant
care mă determină să prăjesc și eu doi cârnaţi ardeleneşti care-i vor înnebuni
pe vecinii de deasupra. Cea mai mare ciudăţenie a unui sistem ierarhic e că
ceea ce se petrece mai jos se apreciază mai sus. Simt asta ca pe o mare
nedreptate: de ce pare a se afla mereu beneficiul în alt cerc decât în cel în
care plătit prețul? Oare în afară de seve nu ar trebui să mai existe o
comnicare democratică, un feedback direct, sublimat, între parfumul florii şi
umezeala rece, neagră, în care trăiește rădăcina așa cum în religie,
suferințele vieții terestre sunt răscumpărate de viața veșnică. Se spune că memoria e păstrată integral în orice fărâmă de
creier, în orice organ, ţesut şi celulă, iar fizicienii cred că asta e valabil pentru tot universul
de unde teoria universului holografic. Mă sună Elis de la Sinay :
-
Ce
face domnu scriitor, și-a scris pagina?
-
Da.
Regina Condimentelor mai face trasee?
-
Da,
dar nu pe cel circular, care acum e Drumul Urşilor. Mi-e frică fără tine. Alerg
pe stradă.
-
Poți
merge pe traseul prin pădure cu condiţia să ţipi din când în când.
-
Ţip,
cânt, urlu!
-
Altceva
ce mai faci?
-
Nu e
destul?
La
miezul nopţii un foşnet lung trece prin crengile goale ale plopilor canadieni.
Mai au frunze uscate nevăzute? Ceva se aude, se mişcă, este.
Mă simt blocat în dimineaţa asta
din 12. 12 a, ternă, gri, de toamnă târzie şi
iarnă timpurie. Abia m-am îndurat să adorm azinoapte, citind despre ruperea
texturii spaţiului: o poveste romantică a unor bărbaţi liberi care-şi
imaginează tot felul de întâmplări pe care le poate suferi cosmosul. Brian
Green, autorul cărţii Universul elegant,
împreună cu câţiva fizicieni încearcă să confirme ideea năstruşnică a unor
chinezi, Yau şi Tian, că unele forme ale spaţiului ar putea fi transformate în
altele prin străpungerea suprafeţei şi coaserea (de la sine) a rupturii după un
model matematic . Sfâşierea se face pe dedesubt, sub pânza ocrotitoare creată
de o coardă care vibrează pe deasupra. Astfel de mari rupturi se pot petrece
chiar în clipa de faţă, lin, inaparent, fără salturi catastrofale sesizabile (decât către poeţi). Ideea spaţiilor
încolăcite în sine e profund poetică, deși metaforele sunt infantile: corzi care
cu care se joacă copii, găuri de vierme într-un măr, praştii, mingii de volei,
spumă de bere sau de detergent. Dacă banale obiecte neanimate din prejmă sunt valabile
ca metafore pentru întâmplările fundamentale ale universului, oare câte am
putea afla din ceea ce ştiu animalele, inconştientul nostru? Se pare că că
totul e înregistrat undeva, ascuns într-un cod nedescifrat. Şi totul se petrece
natural, simplu, pas cu pas, ca o sculptură în interiorul unui ou de fildeş,
încât ajungi să nu te mai miri de nimic cu cât totul devine mai complicat și
mai greu de crezut. E perfect posibil ca
o femeie bătrână să moară de foame într-un sat din România, în acelaşi timp în
care motanul Tommasso din Roma moşteneşte 10 milioane de dolari de la stăpâna
lui iar câinele Günther al IV lea moşteneşte chiar mai mult: 372 milioane de
dolari de la tatăl său, Günther al III lea, în acelaș timp în care DJ ii noştri
vorbesc în extaz despre milionari şi fiţele lor şi apoi mănâncă salam cu ceapă
lângă tastatură. Pentru ei ăsta nu e un moft, ca pentru milionarul Umbrărescu
sau pentru mine, anonimul, care mâncăm fasole cu mămăligă din plăcere. E întunecat, umed, iar eu mă delectez
cu simetria dualului: acelaşi lucru se poate afla în două stări - gheaţa care
se topeşte ziua în deşert și devine iar gheaţă noaptea, e tot apă. Ca și aceste
faze ale apei, astfel de faze ar avea
şi Universul care poate deveni cu totul altceva, rămânând acelaș.
Seara în cuhnie, realizez că sunt obsedat de timp, de cărţi şi de
tablouri, că sunt un mecanism care funcţionează prin motoare obsesive. Obsesia
fiind o circularitate perfectă, fără sfârșit, nu știu dacă voi reuși să rezum
povestea Ştiinţei Ceasurilor aşa cum o spune Solomon dar încerc: un economist
grec din Montreal, Kimon de Valaskakis a scris un studiu în 1982, intitulat ”Cronosophy. Preface to a science of time” în care spune că această ştiinţă ar
avea la bază patru propoziţii. Prima
propoziție: timpul e ceea ce ceasurile măsoară; dacă timpul e ceva autonom,
e greu de separat ce este, de ce se percepe. Dacă a fi înseamnă a fi perceput ( esse est percipi), la faimoasa
întrebare a lui Berkley - „un arbore care cade în jungla Amazonului departe de
orice vietate produce oare un zgomot?”- nu se poate răspunde decât că nu
produce nici un zgomot. Propoziţia a doua:
ceasurile pot fi ceasuri de mână, planete, oameni, instituţii sau orice altceva:
soarele, luna, ziua (rotaţia Terrei), omul (copil, tânăr, bătrân, mort),
ceasurile de nisip, ceasul de mână, ceasul psihologic (percepţia mentală a
duratelor). Propoziţia a treia:
ceasurile se pot afla în conflict; fusele orare, decalajul dintre o agricultură
înapoiată şi o industrie dezvoltată. Lui Solomon i se pare interesant
conflictul dintre timpul de fierbere a unei cantităţi de orez ( în cultura
indiană) şi timpul atomic. Valaskakis
propune reintroducerea conceptului de timp
absolut: un ceas care are prioritate faţă de toate celelalte ceasuri. A patra propoziţie: cronospaţiu înseamnă
alegerea unui interval sau a unei serii de intervale (ore, zile, ani, ani
fiscali), cu un scop determinat. Concluzia
lui Solomon: Cronosophia mută atenţia de la timp la ceas care, ca
instrument, îşi produce propriul cronospaţiu şi e normal ca aceste timpuri să
intre în conflict. De aici fricţiunile şi alienarea. Concluzia mea: dacă vrei să scapi de stres arunci ceasul şi trăiești la cort.
Celibidache îşi şterge cu o batistă albă ca
zăpada fruntea de sub coama lui de leu alb, cu un zâmbet atotştiutor despre
jocul vibraţiilor și propune reînceperea lumii cu o clipire complice,
insesizabilă, a pleoapei. E un leu ideatic care dirijează un timp din alt
univers în care noi suntem o reverberaţie, un ecou multiplicat printre alte
ecouri sau poate doar o oglindire a lor. Dumnezeu ar putea fi o entitate
melancolică: cel ce ştie şi vede cursul jocului mereu reluat nu se mai poate
distra ca la început. Dar ce facem dacă nu există nici un început?
Dimineaţă
ceţoasă ca universul
înainte
de transparentizare; atunci fotonii, care interacţionează numai cu obiecte
încărcate electric, nu puteau traversa nici cea mai mică distanţă fără a se
ciocni sau a fi absorbiţi, deci universul era umplut de o plasmă densă de
particule şi era tulbure ca o dimineaţă ceţoasă. Însă când în jurul nucleelor
pozitive electronii s-au aranjat circular, creând atomi, fotonii au putut
circula nestingheriţi şi întreaga întindere a universului a devenit vizibilă
pentru că ceaţa s-a risipit.
Recitesc cărţile lui Solomon ca pe niște romane polițiste cu cheie. Dacă
totul e relativ, dacă foarte micul e foarte mare în adâncurile lui, însemnă că
s-ar putea ca în marmura arcadelor din
stația de metrou, în carnea lor de piatră să existe entităţi gânditoare ca
într-o lume numai și numai din piatră ca în serialul cu Fred și Barney, iar
dincolo de galaxiile văzute prin telescoape, poate că acum, un tip ca mine, se gândeşte la mine cum mă gândesc eu
la el. În acest context colosal și absurd care e de fapt realitatea, faptul că
eşti anonim nu mai are nici o importanţă: când îți va veni sorocul, vei muri
fără să se menţioneze asta în vreun ziar, cum s-a menţionat moartea poetesei Leonida
Lari şi a cântăreţelor Mădălina Manole și Mălina Olinescu - femei frumoase, cu
nume muzicale, ultimele moarte pentru că nu mai erau băgată în seamă. Cum pot
înţelege altfel sinuciderile recente, sinuciderile în general decât ca pe o
auto orbire din nepriceperea de a trăi ?
Seara în cuhnie: pulpe de pui prăjite natur, şmotru la vase şi nostalgia
de a nu fi un boier căruia să i se aducă totul pe tăvă de argint. La canal,
boierii au făcut faţă de multe ori, pentru că aveau expertiza poeticii, a lumii
profunde adică. Nu-mi cunosc arborele genealogic cum şi-l cunoaşte Prinţul
Charles care se trage din Dracula dar îl pot intui ca provenind din povestea
turnirelor nemiloase și sentimentale. Apropos de sentimentalism: am încetat să
mă mai mă ruşinez de inteligenţa mea emoţională, bestială, ca a muşchiului rece
de moluscă sau a celui fierbinte, de panteră. Am acceptat că sunt sânge din
sângele acestor fiare hrănite canibalic cu sângele strămoşilor. Am în mine şi
fiara şi prada, de la ele am luat energia şi curajul continuării, evitând, cu
un minim de știință și bunăvoință, căderea în capcanele minore al sinuciderii.
Există pe tărâmurile viului o diversitate uimitoare de explorat, bucurii
frenetice de savurat și spaime teribile de înfruntat..a te sinucide înseamnă a
renunța prostește la un mare spectacol, în care ești mereu invitaul cel mai
stimat, și ai cele mai bune loji. Am ajuns să scriu în maniera lui Exupery în Citadela. Poezia vine dintr-un loc mai
adânc decât geometria şi matematica, de acolo unde începe limbajul, din relaţia
cu pietrele, cu ierburile, cu duhoarea dihorilor şi sconcşilor (dihorul - Mustella putorius - musteşte şi pute).
Chiar dacă cuibul vieţii terestre s-a născut poate în adâncul oceanelor, lumina
se vede mai bine şi e reflectată, multiplicată între suprafeţe, acolo se simte ea acasă. Există o poezie a luminii şi una a tenebrelor
- contragreutăți egale, simultane. Lumea provine din forţe şi istorii
subterane, al căror efect nu poate fi perceput decât în pojghiţa subţire a
suprafeţei, a formelor şi a simetriilor, chiar asta este lumea.
Înainte
de a adormi subliniez câteva cuvinte despre pregnață în Solomon care-l citează
pe René Thom ( L’espace et les signes):
pregnața, teoremă din teoria algebrică a categoriilor, formele de pregnanţă
maximă, cu semnificaţie majoră, forme – mamă, p. senzorială - un stimul sonor frapant-
efectul morarului adormit care se trezeşte de îndată ce moara s-a oprit, pregnanţa
biologică – pradă, răpitor, partener sexual – reacţii majore, modificări comportamentale şi motorii persistente în starea
nervoasă şi hormonală a subiectului.
Regret că trebuie să dorm lăsându-l singur în noaptea veşniciei pe marele,
pe pregnantul, pe legendarul Celibidache, să juguleze nemilos, atât elanurile centrifuge
ale corurilor, cât şi strigătele infantile ale fanilor dezlănţuiţi în admirație
- printr-o singură fulgerare de baghetă.
Frumoasă zi de decembrie,
cu melodii în ceaţă, ecouri şi
reverberaţii. Dacă vidul nu e un gol, înseamnă că ceva vibrează, comunică prin cântec, măcar în altă
lume. Ignoranța nu mă indispune și nu mă împiedică să fiu fericit amintindu-mi
de timpul petrecut în lumea tropicală unde misterul rămâne ascuns între copaci
cu frunze uriaşe, majoritatea tăioase sau ţepoase, din care atârnă liane lungi
de 24 de metri. Și pădurile noastre închid în adâncul lor viaţa nevăzută, ascunsă,
a urşilor, lupilor, jderilor şi pisicilor sălbatice. Coperta cărţii poliţiste Sacrificiul din miezul iernii de Mons Kalentoft pe care o cumpăr din staţia
de metrou e neagră, cu mesteceni albi, contorsionaţi sub cerul de oţel; nu pare
o pictură ci o fotografie dar reiese clar duritatea existenţei, dificultatea de
a sui mereu zi de zi pe muntele luminii al cărui vârf e noaptea decupată cu
ultima rază din întuneric de către seară. De această povară nu te scapă decât
moartea. Nu cunosc nimic nici despre arta coperţilor deși sunt convins că
există și ea și minunate expoziţii de
gen. „V-aţi bucurat de cărţile lui Stieg Larsen? Acum e momentul unui nou rege
al prozei scandinave, Mons Kalentoft” scrie pe copertă, sub mestecenii cu
scoarţă albă, fără nici o frunză. În laboratorul de sub streașină îmi privesc
rafturile cu mape, manuscrise, desene în creion și în tuș, copii xerografiate,
bloc notes uri de la congrese legate în spirale metalice: file după file, zile
după zile, ani după ani legaţi în spirala timpului. Au fost atât de diferite
lucrurile, vibraţiile, clipele ca să fi meritat să fie jinduite, cucerite, trăite
sau totul nu e decât reciclarea unor fragmente invizibile, ca moleculele de apă
sau de aer care au făcut parte din alţii şi refolosite la nesfârşit, încât ne
mâncăm, ne bem şi ne respirăm unii pe alţii, la nesfârşit? Totul e doar o
rearanjare a unui caleidoscop infinit. Abatele Parent, marele specialist în
grupul meu de insecte sunt convins că făcea desene după ceea ce credea că a
fost făcut de Dumnezeu. A lucrat cu religiozitate la propriu și la figurat. ”Pentru
a patra oară în ultimii patru milioane de ani, monolitul se trezeşte” aud la radio
şi regret că nu ştiu despre ce vorba. Dacă Cel ce a făcut lumea a vrut să
anihileze plictiseala nu a reuşit decât s-o fărâmiţeze, pentru că orice joc se
termină – jocul rebusistic al fosilelor împietrite în straturi geologice şi al
ideilor în cărţi e reciclat de geologie şi de uitare spre timpul zero. Au început
să se audă cântecele sărbătorilor de iarnă - oglinzi sonore în care se reflectă
melancolia efemerităţii. „E iarnă şi seară iar. Din geamul meu de pe strada mea
văd un trecător mergând spre casă gânditor şi-mi amintesc cum ai lăsat să
cadă-n urma ta o stea când ai plecat” Aşa cânta fata care s-a sinucis, Mălina, Mădălina
sau poate alta, care încă trăieşte.
Nu mai ştiu a câta zi ceţoasă este.
E
ceaţă şi noaptea şi ziua - o ceaţă generalizată. Iar pe mine ceaţa nu m-a lăsat
niciodată indiferent. Dacă particulele ei s-au contaminat măcar puțin, de pudra
fină a unor forme efemere, reflecările virtuale fac asta mult mai uşor - poate
că toate au fost şi au rămas mai aproape unele de altele decât credem. Am
căutat mereu să îmblânzesc ceața într-un înțeles dar ea a rămas acelaşi cal
nărăvaş scăpărând din copite. Aseară când veneam pe întuneric, blocurile în
ceaţă erau nave maritime iar autobuzele cu inscripţii electronice - submarine. Sunt
recunoscător sorţii că mereu, atunci când m-am întors din neîncetatele mele
plecări, pe întuneric sau pe ceață, m-a
aşteptat la etajul cinci o fereastră luminată. Scriu un nou poem anonim, pe
această temă. Ceaţa e cea mai moale şi mai firească acceptare a imprecisului,
becurile sunt sori înfăşuraţi în halo ul depărtării. Ceaţa tămăduieşte în
compromisul vagului, rigoarea, de muchiile ei tăioase. E o democraţie a ceţii
care ocroteşte anonimatul unui lucru prea sfios pentru a avea tupeul unui nume.
Ceea ce face ceaţa în primul rând şi mai bine, e să răscolească amintirile. Ea
e cea care îmi amintește acum, de o petrecere numită din cochetărie țărănească
feciorească ( deși ea era a unor masculi maturi, duri și hirsuți), la Gura Zlata, după întoarcerea pe
întuneric, dintr-un traseu la altitudine, obositor şi deshidratant: am iluminat
poiana plină de morene cu becul pentru prins fluturi de noapte, am adus pe
lângă palinca din dotare câteva lăzi cu bere de la Cabană , am făcut chetă cu resturile de ness din clădirile mucegăite ale
silvicilor, am pus radioul pe baterii şi am făcut cartofi prăjiţi. Dar nu atât
libertatea copilărească şi romantică din întunericul Muntelui Îngăduitor îmi
revine pregnant în memorie cât bărbații: Jâfu Blondul, Babău Bursucul, Alfeio –
Friulianul, Hebel Austriacul, Duhăneanu și de feciorul lui, Vânătorul, mort
dintr-o lovitură de cuţit, pentru că nu accepta compromisul. Gârlea –
Veterinarul escroc nu era cu noi, fiind duşmanul meu natural, însă cred că era
în schimb Ursu Cârlionţatul care punea pe fugă un urs numai cu boata lui groasă
și noduroasă. Nu-i plac femeieşte pe bărbaţi dar atunci femeile nu existau
pentru noi, ci doar noaptea, muntele şi viaţa cu fiarele ei, între care eram şi
noi, în cercul de lumină al unei întâmplări nepovestite de nimeni. O întâmplare
fumată ca fumul pipei mele de care nu mă despărţeam niciodată. Ceaţa mi-i aduce
acum pe toţi aproape deşi am aflat că unii nu mai trăiesc. A existat o astfel
de noapte perfect bărbătească în viaţa mea şi câte astfel de zile şi nopţi nu
vor mai fi existat și le-am uitat şi cu toate astea eu nu mă mulţumesc cu ce mi
s-a dat şi vreau să nu mor niciodată. Au existat poate nenumărate astfel de
nopţi, zile, ore clipe pe care le-am lăsat să piară cu indiferenţă criminală,
înghiţite de Oceanul Uitării numit așa de Al. Dragomir.
Nu ştiu ce se petrece în mintea Fatamei dar o calcă cu toate patru
labele şi cu toate kilogramele pe adormita Dana, care deschidă ochi somnoroşi
şi mă întreabă la ce mă gândesc de nu m-am culcat până în zori. N-aş vrea s-o
mint dar e prea complicat să-i povestesc aşa că îi spun că mă gândesc la prietenii
mei din deşert. Și ar fi o minciună dacă n-aş simţi deja arsura soarelui şi
mirosul de carne de miel cu iaurt de bivol negru de la popasul de pe drumul
Damascului.
Poate părea decrepit și ridicol să-ți cultivi amintirile frumoase dar oare
n-ar putea fi, nu funcționează deja
dintotdeauna retrăirea intensă a clipelor celor mai fericite ale vieții, drogul
euforic, dulceața, masca plăcută, a ultimului hap amar al existenței? Poate că
lucrurile sunt aranjate perfect de la început.
Intoxicat de ceaţă,
de ţigări şi de oboseală, aflându-ne fix
la jumătatea lui decembrie, cred că ar trebui să-mi iau restul de concediu şi
chiar fac cerere dar o rog pe secretară să n-o înregistreze decât marţi, dacă
nu vin luni. Ceaţa nu e un zid de piatră, e un volum de abur. Dacă aş fi de un
milion de ori mai mic decât un purice de apă (o nano Daphnia), aş putea sări dintr-un strop de ceaţă în altul până
foarte departe în spaţiu şi aş ajunge în alt timp fiindcă timpul nu e decât
spaţiu desfăşurat. Aveam un chip angelic în copilărie, deși nu am avut
înclinaţii feminine. Am fost „băiat”, fascinat de căutarea lumilor pierdute,
fie în cărţi fie în realitate, când fugeam de acasă pentru a explora peşteri în
Piatra Craiului. Târziu am aflat că strămoşii ambilor părinți se trăgeau de la
poalele acestui munte dar am fost atras inconştient de cetăţile de calcar cu
vârfurile în nori ale Pietrei – într-o o zi cețoasă am traversat muntele de la Plaiu Foii la Curmătura pe Brâna
Caprelor, printr-o negură s-o tai cu cuţitul: nu vedeam la mai mult de doi
metri dar muntele se înălța pregnant în sufletul meu. De aceea cred că nu poate
exista prizonierat absolut nici pentru cel aflat între zidurile unei celule
nici pentru cel ţinut în lanţuri. Chiar şi cel condamnat la moarte, în clipa
căderii ghilotinei evadează subit, instinctiv, în amintirea a ceea ce a iubit
mai mult pe lume: o zi senină cu cer albastru şi nori albi sau chipul iubitei
dacă a avut norocul să-l cunoască şi să-l păstreze. Și a avut.
Noaptea,
pentru că se face întuneric de la 5.30, găsesc în gazetă un articol despre
Solomon Marcus şi unul despre Restaurantul
Kuib de la Sinay. Aflu
că a apărut o carte numită Întâlniri cu
Solomon Marcus pe care mi-are place să o am. Coincidenţele cu preocupările
mele le consider un cadou al providenţei şi mă remontează. Renunţ să ascult
Oratoriul de Crăciun de Bach, prea dramatic pentru psihicul meu erodat de ceaţă
şi ascult părerea lui Mircea Mătieş despre cum ar trebui să scrie scriitorul de
azi: simplu, cu firescul existenţei, în ritmul anotimpurilor şi al unei zile. Fără
scenarii şi situaţii inventate? Îmi place. Dar nu-mi place că el crede că la
scriitorii care s-au sinucis, moartea era o obsesie decelabilă, cu o excepţie:
Cioran, care vorbeşte numai de moarte dar nu se sinucide. Atunci ta megista a gânditorilor antici ce era
dacă nu gândul la efemeritate şi dansul permanent cu ideea morţii?
Reacționez
paradoxal:
cererea
de concediu depusă, somnul recupertat, dispariția ceței, sunt elemente care
m-au revigorat și m-au adus din nou pe drumul spre muzeu, printre copacii cu
scoarța udă, de un negru brun. Ce bine că există verticalitate, altfel n-ar
exista copaci, îmi spun privind șirurile ritmate ale trunchiurilor de pe
marginea trotuarului spre gaura de vierme. Şi motoarele maşinilor merg parcă
mai bine. În absenţa ceţii vâjâitul lor se potriveşte cu clipirile stopurilor,
complice cu reclamele luminoase. Reclama magazinului CORA se vede de la
distanţă. Un lucru mă indispune: noua
limuzină albă, enormă, a vecinului care arată ca un măgar între oi printre
maşinile modeste din parcarea blocului. Nu-l invidiez dar nu l-am plăcut nici
când nu aveam nici o dovadă că e un bandit. Și-a luat o maşină caraghios de
mare doar din îngâmfare, din poză. Știu că nu are alt motiv. „Poza” e o boală
urâtă. Socrate spunea că cel mai urât lucru la un om e să se laude că ştie ceva.
-
Ce
faci, nu mai dai nici un semn? Mă întreabă la telefon Elis
-
M-au
terminat ceaţa şi oboseala de sfârşit de an
-
Şi la
noi e urât, frig, sunt singură, mama n-a venit iar Di Ana sare peste week-end uri
fără să mă viziteze.
-
Poate
vrea să te lase în pace. Nu spuneai tu că te înnebuneşte când vine?
-
Mai
sună-mă şi tu din când în când. Într-o noapte te-am visat
-
Ce
făceam?
-
Dragoste.
Dacă dragoste nu e, să facem! Spune o vorbă
-
Am
auzit că la Kuib a fost un concert de Jazz
-
Am
fost acolo. Era și un tip care mă plăcea dar nu i-am permis să mă viziteze.
Mi-e frică de complicaţii.
-
Relația
ta principală e cu televizorul, ca și a
Danei. Mai alergi?
-
Merg
în pas vioi
-
N-am
mai vorbit nici eu cu Di Ana. Ce mai face?
-
Se
îngrijeşte. E nebună să creadă că poate opri timpul.
-
Timpul
e produsul nostru
-
Nu produci
nişte timp şi pentru mine?
-
Ba
da, dacă mă visezi..
-
Ne
visăm unii pe alţii. Știi ce-a făcut tipul care m-a plăcut la concertul de jazz?
Mi-a lăsat flori la poartă.
-
Eşti
valabilă. Scuză-mă, am o vizită. Te sun.
E Portos. Vrea naftalină pentru una dintre
amante.
-
Deci nu e pentru tine..
-
Ba e pentru mine. Ca să scap de cicăleală.
- Tu ce faci, mergi cu mine în Maroc?
- Dacă mă iei..
- Nici eu nu știu dacă o mai pot lăsa pe Dana singură o lună de zile.
Poate că și eu ca și Dana şi Elis am găsit o lume mai comodă în virtualitate,
în lumea inodoră a imaginilor şi a imaginaţiei. E mult mai comod să privești o
fotografie decât să mai faci o călătorie în acelaș peisaj. De exemplu în poza
asta, depărtarea face ca tabăra noastră să pară o grămăjoară de pietricele
colorate iar firicelul de apă care cade peste un bolovan, mărit cu zoom ul,
pare un perete de perle zdrobite într-o galaxie de scântei din alt univers.
Simultaneitatea lumii exterioare şi interioare e năucitoare. În fiecxare clipă,
gândul execută incredibile piruete. De exemplu, în clipa asta, amintirea
luminii orbitoare de la capătul unui tunel de frunze dintr-o pădure dobrogeană
s contopeşte natural, de neoprit, în minte, cu lumina deşertului. Poate că
suntem un joc de oglinzi prea mare şi prea complicat ca să poată fi înţeles,
iar mintea, ca un acumulator egoist, încearcă să aibe totul, să dispună de el
cum şi când vrea, cu preţul uciderii lui în virtual.
-
Ai
auzit că occidentalii nu mai acceptă ouă stresate de la găini prost crescute? Întreabă
Dana
-
Poate
vrei să spui greșit întreținute. Cum sunt ţinute? Cu capul în jos?
-
Nu,
li se zdrobesc picioarele şi li se taie ciocul ca să nu se „canibalizeze”.
Răsfoiesc patru ore jurnalele lui R. Petrescu dar nu găsesc citatul în
care spune că vrea să se sinucidă. E un pasaj misterios care se ascunde de
mine. Parcă era o scenă în care el dormise cu lumina aprinsă şi cu geamurile
larg deschise iar la trezire scrie că dacă ar fi avut un pistol, s-ar fi
împuşcat fără ezitare. Dirijorul japonez care dirijează Bach are chelie, plete
albe, bogate, barbişon alb. E foarte ciudat un japonez care mimează un european
deși poate nu e decât o altă față (fațetă) a lui, din cele 50 de personalități
care, spun unii, s-ar afla în fiecare om.