marți, 20 noiembrie 2012

Turtureaua de silex ( Oceanul)


         24 mart.  Duba refuză să pornească. Tragem curent de la Prado 1,

degeaba! Verificăm calculatorul, cablurile, bateria, sunt propuse diverse soluții: tractare până la prima localitate, încă o noapte aici, etc. Până la urmă pornim microgeneratorul și punem bateria la încărcat. Ne prinde prânzul până când bateria se reface şi apare şi Saxa de la o jumătate de km, în slip, calm ca o Piele Roşie, cu o bere în mână.
   Plecăm pe serpentine topite de soare, printre măslini. Munţii vag conturaţi în voalurile orizontului, se materializează doar printr-un un efort de voinţă. Amoc conduce nervos pe serpentinele care mă aruncă dintr-o parte în alta a banchetei şi abia reușesc să notez: ocean, deşert, munţi, în aceeaşi aruncătură a privirii. Schimbări rapide şi scurte, deschideri uriașe. Oceanul cu lebedele albe ale valurilor în zbor razant, îl excită pe Saxa care vrea să facă o baie, pe când casele a căror nuanță și înălțime nu depăşesc nuanța lutului și linia orizontului, pe mine mă melancolizează. Altora le induce somn. Nu-mi pasă dacă nervosul Amoc ne va arunca în decor! Nu-mi pasă că nu vom ajunge la destinaţie azi, că nu vom reuşi să ne facem de mâncare şi nu cred că aveam nevoie neapărat de acest loc şi această ţară! Plecând din vechea proximitate şi ajungând departe (- aici), mă simt şi mai străin decât în  lumea de care am fugit. Un exemplu e oraşul necunoscut al după amiezii: blocuri bej, roşcate, cu cercuri şi steluţe albe, printre  inscripţii într-un alfabet încolăcit, intraductibil. Singura cu caractere latine spune: Institution Sidi El Hadj El Habib. Adică ? Am ajuns în interiorul exteriorului jinduit dar n-am găsit poarta intimităţii. Poate ea se numeşte Odihnă dar cum poţi găsi odihnă în neodihna călătoriei? Odihna a rămas în urmă, în monotonia de care am fugit. Invidiez plictiseala celor de aici. Povestea se repetă, cum se repetă autorii mei preferaţi, Exupery şi Cioran. M-am pripit când i-am acuzat că se repetă și se contrazic - ei nu făceau decât să se muleze pe realitate. Ceva ce se întâmplă o singură dată, lasă pe retina sufletului o urmă prea slabă, uşor de destrămat şi astfel greu de înţeles. De aceea, tot ce există, a fost obligat să se întâmple de mai multe ori. Orice contur net, are filigranat în el, o istorie repetată.
Rulăm și reluăm secvenţele deşertificării: copaci, tufişuri dese, tufişuri rare, tufe rarisime, nisip, nisip, nisip.
-          Explică-mi și mie de ce-mi plac tufele astea amărâte mai mult decât copacii? Îl întreb pe Saxa
-          Bă, am impresia că tu vrei să străpungi inconştientul!
N-a plesnit-o la întâmplare: a văzut titlul singurei cărți din bagajul meu: Inconştientul cognitiv. În curând vine noaptea şi din nou, nimeni nu ia la timp o decizie de oprire, deși asta e sarcina lui Amoc. Mă enervez şi mă răstesc la el:
-          Opreşte şi aşteaptă-l pe Braco! Să treacă el în faţă! Să aleagă locul, că el a ales data expediţiei, ca să prindă păsările în călduri! Amoc se execută, nu din supunere ci ca să scape de responasabilitate.
-          Vreţi să fiu dictator? Întreabă zâmbind Braco, când aude despre ce vorba.
-          Da!
-          Păi nu mai sunt tufişuri!
-          Atunci oprim pe câmp, dincolo de prima localitate! Noaptea e tufişul nostru!
Campăm după Tissint, după ce trecem de firma Hôtel Es Saraha. Nu Es Sahara? E totuna.


                                25 mart. Incredibil, dar chiar nu sunt acasă!

   îmi spun privind prin deschiderea ovală în care fâlfâie „uşa” albastră a cortului,  deşertul galben, foarte calm, ca de obicei dimineaţa, oglindit în deşertul nepăsării mele. Îmi zgârii privirea pe nisipul crustos, până la salteaua de pe care Saxa îmi trimte un  salut militar cu mâna la un chipiu inexistent şi îi răspund la fel. E înnorat.
-          N-avem noi norocul să ne plouă!
spune Akad vorbind singur, lângă mormanul de bagaje strânse și aranjate repede, cu o hărnicie enervantă, de ţăran - l-aş prefera mai boier, ca membru corespondent al Academiei, ce este. Când m-am instalat aseară, m-am îndepărtat de coechipieri şi m-am pitit după o tufă, dar n-am scăpat de ei: au venit pe rând să urineze, pictând pete umde pe nisip, absorbite imediat de setea prea mare a deşertului ca să mai ţină cont de lichid. Dimineața e o linişte ciudată – până și o şoaptă se aude de la mare distanţă. Dealurile care ne înconjoară în depărtare creează aceste ecouri de parcă orice vibraţie s-ar izbi de o oglindă concavă lustruită. Saxa şi slovenul habotnic la lucru şi-au aruncat cortul departe de alți sforăitori dar ironia e că orice zgomot se aude cu o acurateţe nemiloasă. Suntem fără voia noastră, un singur organism, un polip. Strângem tabăra dar în patrulatertul vehiculelor gata de drum nu ne dăm plecaţi. Ne arde de glume. Armonia dimineţilor contrastează cu cu nervozitatea serilor care ne înstrăinează, ne fac răutăcioşi, fiindu-ne silă de indecizia noastră. În dimineața asta intenționăm să ajungem la ocean pe o pistă marcată pe hartă dar după câțiva kilometri prin soarele arzător, diluat de vântul rece, o ravenă nisipoasă lasă să treacă cele două Prado, dar împotmoleşte duba. Amoc se pierde cu firea, îl văd cum cedează, cum  renunţă să mai încercăm să ajungem la ocean. Îi propun s-o luăm noi, înainte, să vedem cum e drumul şi dacă e tot rău, îl oprim prin stație pe Sena, care vine cu duba din urmă . Drumul pare bun, iar din spate Sena ne anunţă că a trecut deja prin ravenă.  Sunt încântat de gestul lui bărbătesc şi iată-ne pe drumul de pe care nu merită să ne mai întoarcem oricum. La prima intersecţie Amoc alege iar varianta proastă, cu nisip și duba se împotmoleşte. O tractăm şi continuăm până la o cetate părăsită și un camping ţinut de o franţuzoaică. Amoc, redevenit brusc erou neînfricat, o cucerește pe loc și o descoase în franceza lui cursivă, despre drum.  Nu are veşti bune: o aplicaţie NATO, desfăşurată pe zeci de km în aval, ne va împiedica ”certainement”, să ajungem la ocean. Ne întoarcem şi facem tabăra lângă cetatea care nu se poate numi altfel decât Ksar sau Qsar, bien entendu!
   Înainte de a adormi încerc să mă conving că undeva departe, există chiar acum, o Camerădormitor, în care Fatam o sâcâie pe Dana să-i dea mâncare sau bagă o labă sub perna mea, căutându-mă ca pe un șoarece. Sunt prins în centrul a două cercuri concentrice: cercul echipei, strâns ca un laţ în jurul meu şi cercul mare, al depărtării în care am ajuns cu două avioane.


                                 26 mart. Pânza albastră a cortului,

schimbă culorile obiectelor din interior - sacul de dormit portocaliu, pare verde. La ora 5 ies din cort transpirat dar nu cu fundul în sus, ci cu faţa, pentru că mi s-au întărit muşchii abdominali nefolosiţi. Vom avea o zi lungă. Mă trezeam, chiar şi fără să aud paşii lenţi şi apăsaţi, elefantini, ai lui Portos, tusea şi sforăiturile slovenulului habotnic dar oricum, e ultima dată când îmi voi mai pune cortul aproape de celelalte. Îmi iau tripodul şi mă îndepărtez. Ne aflăm într-o zonă joasă, într-o albie foarte largă, cu urme de apă sărată şi vegetaţie. Munţii arizi sunt aproape. Solul e o glazură de sare cu nisip întărit. E o linişte de-mi ţiue urechile. De pe cercul orizontului apar Akad pe dreapta şi Habotnik pe stânga, fiecare cu câţiva șoareci săritori de deșert, Gerbilus, prinşi la capcanele puse aseară. Deși m-am ascuns de forfota matinală după tufele dese, aud tot ce se petrece în cercul taberei, pentru că se aude orice sunet produs la kilometri de aici. Suntem liberi ca evadaţii prinși în aceeași pereche de cătușe. Meteorologic vorbind, aseară am scăpat ușor - doar cu o lovitură de coadă a unei furtuni de nisip, urmată de o cavalcadă de nori urâţi, care ne-au creat o stare de nesiguranţă: dacă venea o ploaie torenţială nu am fi avut timp să strângem corturile. Tot ce există e separat de ecrane, prin care se aude şi se vede: ziua de noapte, ieri de azi, canicula de vijelie, bucuria de tristeţe. Se aud păsărelele care-şi croşetează milieurile sonore în tufișuri dar musca cu trompa ca stiletul, Stomoxys, e și mai sonoră, fiind mai aproape. Agreez bâzâitul muştelor, mai ales cel de care-mi amintesc iarna, cu gândul la vară şi la vacanţă. La 11.30 sunt 30 de grade sub prelata ancorată cu talent marinăresc sau alpinistic, de Sena, între vehicule. Caut şi găsesc un loc bătut de vânt în spărtura zidului unde m-am suit pe drumul circular, la baza Ksarului. De aici, de sus, meandrele secate ale uedului, sunt de proporţii mitologice. Frumos cadou îmi face vântul puternic şi răcoros care probabil e constant de mii de ani, pentru că el e cel care a modelat munţii tabulari din zare. Pe crestele lor drepte ar putea circula un tren, s-ar putea juca fotbal sau face concursuri auto. Departe sub ei, un zid împarte în două pustietatea - neavând binoclu, îl pozez cu zoom ul. Pe poză, la capătul zidului, apare o misterioasă şi inexplicabilă colibă de lut. Știu că dacă aş locui, dacă aş fi cioban de capre pe aici, munţii arizi şi impresionanta vastitate pustie, m-ar plictisi. Sălbăticia oricărei noutăţi e ucisă, devorată, de obişnuinţă. Portos vrea să plece singur în căutarea unor peşteri spre al treilea cerc al munţilor, ceea ce e o greșeală și i-o spun fără menajamentre pentru că suntem amici vechi. Saxa se oferă să-l însoţească sperând să găsească urme ale civilizaţiilor preistorice. Le sugerez, lui Amoc şi Sena să plece cu Prado în aval spre ocean, pentru a căuta biotopi mai buni decât cel de aici iar eu voi păzi plasele pentru păsări în timp ce montez capcanele cu lichid pentru insecte. Am făcut aceste sugestii cu o indiferență studiată, pentru a nu fi cotate drept ordine. Când termin de instalat capcanele realizez că pot păzi plasele şi de sus, dintre zidurile Ksar ului, unde rămân câteva ore în bătaia vântului puternic care roade gresiile şi puţin din viața mea. Vântul e un val al oceanului de aer, zidul e o cută a pământului care nu poate separa nimic cu adevărat iar cuvintele nu sunt drumuri sau  tuneluri spre înţeles ci doar niște ţarcuri scunde, unde behăie iezii iluziilor. Supraveghez tabăra  printr-o fantă de tragere, din curțea interioară a Ksarului: vântul abia mișcă prelata instalată de Sena, deci nu are rost să părăsesc încă cetatea. Pătrund într-unul din marile turnuri trapezoidale ale porţii, unde totul pare încremenit. Contrazicându-mă, un fâlfâit  de aripi mari propulsează în sus, printr-o gaură din tavan, un șoim care nu se îndepărtează, planează în cercuri largi. E o femelă care-și are probabil cuibul cu pui, aici. Reuşesc s-o văd mai bine: e galbenă, cu pete cenuşii şi puncte negre. Aşteaptă să plec dar eu rămân. Mă sprijin cu un picior de o piatră care se mișcă în spărtura zidului – e opera vântului care a erodat mortarul și acum îmi răsfoiește cu şuier filele caietului de teren și îmi flutură borul moale al pălăriei. Umbra mea cu borul lovindu-mă ritmic peste ureche şi cămaşa care fâlfâie ca o aripă, sunt semne că şi eu aici, acum, sunt în zbor.