miercuri, 28 noiembrie 2012

Turtureaua de silex (II. Oceanul)


11    aprilie. În această lume imensă

există păsări minuscule cu un tril atât de dulce şi de gingaş încât abia se lasă auzit. Dar există și Portos cu vocea lui groasă, necenzurată de moftul bunului simţ și pe  care îl lasă rece dacă strică armonia fină a dimineţii. Camarazii din Războiul Vântului dorm încă duşi, când Portos declară în megafon, că se duce la gârlă, ceea ce și face, cu paşi atât de rari şi de apăsaţi, că se zguduie prundişul. Șopârla mimetică Uromastyx, e acum cenuşie și împinge vârtos cele două pietre în care am înţepenit-o, proptindu-se pe picoarele din spate revenite la  normal. O vom elibera. Braco aduce doi șoareci cu trompă, Elephantulus, morţi: zâmbesc cu cei doi dinţi curbaţi pe sub  trompa lungă, neagră, lucioasă, cu vibrize lungi, care nu vor mai vibra niciodată. Ciocârlia cântă fericită, ascunsă dincolo de pătura de nori. O forţă tăioasă nivelează munţii tabulari şi zidurile Qsarului părăsit, ascuns după foca decapitată. - Zici că în Capitoliu locuieşti lângă Spitalul de Nebuni? Mă întreabă Saxa care vine de la lac cu două oale mari de inox, spălate lună - De ce mă întrebi? - Sper că ai pe acolo nişte relaţii. - Nu am, dar pot găsi. Pentru cine? - Pentru mine.  Am luat-o razna! M-am îndrăgostit de pietre, ca tine. Strângem bivuacul. Amoc îmi repară o tijă de cort ruptă de vânt, cu o ţevuşoară de aluminiu luată special de acasă, Papion o ţine o pungă de perfuzii în rucsăcel din care suge apă prin furtun ca o cămilă din cocoşă. Doi palmieri uscaţi de pe coama dealului, ne fac semne de adio. Plecăm - mozaicul de pietricele e înlocuit de bolovani mari între care doi, oavali, sunt văruiţi în chip de borne. E plăcută prospeţimea orăşelului prin care trece o frumoasă domnişoară pe bicicletă printre turnuri, creneluri şi arcade, e reconfortant să scanezi cu privirea numele firmei „Restaurant Exupery”, unde probabil la micul dejun se consumă croissant şi se vorbeşte franţuzeşte. Autobuzul municipal, galben ca şofranul, alunecă pe bulevardul cu lampioane şi palmieri, spre munţii înzăpeziți. Două late trotuare din gresie roz  semnul grandorii apropiate a cestui oraș și poate a multor altora. Ne înfigem ca o pană îngustă, în miezul acestei lumi străine, sădite între uriașii munţi arizi, pe care curg râuri rare şi sărace, ca bucuriile într-un deşert care a îmnebunit și a luat-o direct în sus, spre Dumnezeu. Văile adânci şi întortochiate, nu au mai multă apă decât le trebuie ca să curgă iar munţii nu-şi găsesc doritul rai al verdeții, cu cât urcă  mai sus. După nesfârșite ocolișuri și serpentine, când apar câteva case de piatră tăioasă sau lut mohorât, între terne, apăsătoare şi aspre steiuri montane, trec siluete înfăşurate în linţolii pământii. Cum se mulţumesc oamenii ăştia să locuiască în astfel de vizuini nefinisate, fără vreo dorință de înveselire a cuibului vieţii lor? Sunt  ca păsările prea ameţite de înălţimi sau ca jivinele cu blană deasă, mulţumite doar să supravieţuiască, sau poate în interiorul lor vieţuiesc atît de fierbinte şi de dulce încât exteriorul nu mai contează? A avea o tichie curată, cu dantelă şi o mustaţă frumos tunsă, e un lux de vedetă. Să trăieşti liniştit acolo unde ţi-a fost dat, ignorând marile prezenţe ostile, spun tufişurile rotunde ca nişte ciuperci, căţărate sus de tot, pe pantele nemilos de abrupte, închise în cercul  clorofilei lor, ca sângele nostru roşu şi propria noastră încredere, închise în noi - în singurătatea ființei. Nu trebuie să înfrunţi curbele când șofezi pe munți înalți, cu văi uriașe, ci să le urmezi docil, dar Amoc conduce neglijent, când violent,când somnolent. Curând, avem dovada proaspătă, spectaculoasă, a ceea ce se poate întâmpla: un Tir răsturnat, cu cabina zdrobită. Și tot curând, Amoc nu prevede o întâlnire în curbă şi trece periculos, cu o roată deasupra prăpastiei, aruncând o jerbă de criblură ca un foc de artificii în văzduhul imponderabil. După ce ne ridicăm deasupra valului de adrenalină care ne-a scăldat subit, ascultăm fericiţi că trăim încă, discuția veselă a piţigoilor prin geamul deschis. Şoseaua care continuă să îmbrăţişeze delicat piscurile de dincolo de prăpastie, semn că există speranță, ne ridică moralul și ne face să simțim foamea. - Locuinţe din astea, cu acoperişuri tasate, călcate în picioare de uriaşi, sunt şi în China, zice Saxa căscând gura ca un peşte, ca să scap de pocnetele din urechi. Încercăm să ne potolim foamea pe prispa unui local dintr-o curbă mai lină unde oprim şi comandăm tajiné de oaie grasă cu legume, coapte 4 ore în vasul de lut ars cu capac țuguiat.   Înainte de Oraşul Roșu pe care vrem să-l vizităm mâine  soluţionez din timp criza campării, găsind cel mai înflorit loc de până acum. Colectez o mulțime de insecte pe o pajişte unde o fetiţă de vreo 5 ani, Ann, care paşte o văcuţă, se ține după mine ca scaiul și mă sâcâie prin semne, să-i dau ceva. Mă întorc la mașini, de unde-i aduc pateuri, pixuri şi bani. Nu e singură, e cu sora ei frumoasă, pe nume Sara, după cum  o strigă cea mică. După atracția reciprocă ce pare să fi existat între mine și Sara dinainte de a ne întâlni, nu cred să fie Sara cea din cântecul din cuhnia mea, care trimite scrisori fără răspuns. Încep să-i înţeleg pe sultani şi nevoia lor de haremuri?. Cert e că aş rămâne aici două zile să mai colectez câte ceva, nu atât pentru Sara ci pentru că sunt pârâiaşe, e verdeață şi oamenii sunt toleranţi.

12    aprilie. De azi noapte plouă neîntrerupt,

   nu torenţial - liniştit, ca la munte. Pe la şapte, când am tras fermuarul cortului, flotila de stârci profilată pe cerul gri nu părea să fie un semn de îndreptare a vremii. Strângem tabăra pe ploaie, ne udăm  şi ne umplem de noroi. Cel mai ud e Saxa care ne povestește: - Când am simţit ploaia eram deja ud. Am rulat tarhatul ca pe o sarma şi l-am băgat sub maşină. Pe drum întâlnim ueduri înviorate de pâraie. Aici, ca şi în unele suflete, totul e alcătuit din excese armonizate absurd: secetă şi inundaţii, ariditate şi pieţe supraîncărcate, căsuţe abia ridicate din lut şi oraşe mari, cu porţi de marmură. În Orașul Roșu rătăcesc cu Saxa prin labirinturile zidurilor umbroase, prin ganguri, printre case cu portaluri de marmură verde și vrejuri aurii, negre sau stacojii, până ce ieşim la larg în piaţa din faţa Marii Moschei; în vârful elanului ei de piatră sobră, se înşiră în sus patru sfere de aur, cu diametre descrescătoare, ultima semănând cu un ac de scorpion. Aceste iarmaroace sunt antipodul singurătăţii. Deşertul deschis, tăcut, însorit, ca și jungla oprimată de umezeală, de umbră și de excese vegetale şi animale, produc aceeaşi singurătate densă, maximă. Iarmaroacele cu aglomerări sesamice de mărfuri, oameni, cuvinte, sunt produse aproape identice ale deşertului și sale pădurii tropicale. În Piaţa Nebună cobrele şi mînuitorii lor sunt în acelaşi loc de acum cinci ani. Nu văd pieile de piton, oăle de struţ, cameleonii vii sau uscaţi. Mâncăm și aici un tajiné cald, cu furculiţe strâmbe şi cu şerveţele din hârtie de împachetat, gata pătate (refolosite?), apoi sătui, ne delectăm cu imaginile mizeriei endemice din cuhniile endemice, improvizate pe ganguri, printre ibrice şi farfurii pictate. În timp ce mâncăm, muezinul reînnoiește ardent, promisiunea de credință față de Allah, cântând în Marea Moschee de 950 de ani neîntrerupt. Încercăm să ieşim strecurându-ne caravana printre zidurile răpănoase, cu feronerii decimate de rugină; ca să prindă o portiţă liberă în aglomerație, Amoc bruschează acceleraţia şi scoate fum din cauciucuri, ignorând  semnele colegilor de trafic - degete înfipte în cap ca nişte burghie – care întreabă clar: eşti nebun? Nu-mi pasă nici de aglomeraţie nici de traseul din care nu ştim decât direcţia, nici că nu știm unde, când şi cum vom înnopta. O şoferiţă  de Logan are un ten neted, ochi ca măslinele negre, gene lungi, întoarse. Nu mai contează nimic, pentru nici unul dintre noi: totul e vărsat! Anarhia exterioară o reflectă pe cea interioară, totul se rostogoleşte natural, înainte. Unele femei au o aură misterioasă, atrăgătoare, provenind din amestecul asiatic, african și european. În mașini e din ce în ce mai mare aglomerat: țesături, farfurii, genţi de piele, papuci turceşti, sticle goale, rucsaci și picioare înţepenite între ele ca în beton. După cum arată unele străduţe, se pare că acolo se produce pe loc şi se şi vinde, tot ce poate avea nevoie un om. Pe băieți îi atrag cel mai mult ochioasle şi botoasele puştoaice şi domnişoare, care devin tot mai numeroase, sau am luat-o noi razna, cu toţii. - Dragostea a fost inventată de evrei ca să nu dea bani pe curve, mormăie Amoc în barbă.    Alunecăm în continuare pe placa de surf a  nepăsării; a stat ploaia şi soarele se uită mirat la noi printre pleoape plumburii când reuşim să ieşim din cercul vicios al oraşului bazar. Pe retina memoriei de scurtă durată îmi rămâne carnagiul animalelor şi fructelor cultivate doar pentru a fi sacrificate; devin atât de melancolic vâzând mieii jupuiți și hidoşenia necesităţii de ne devora unii pe alţii încât o dau pe versuri mediocre: Stau mieii goi şi atârnaţi în noapte /când foamea surdă-n cerc le dă târcoale./  Sânt luminate cald, ucise trupuri / În blânde pieţe paşnic colorate. Fugim de ploaie prin ploaie, făcând haz de necaz, sfidând norii negri şi ajungem noaptea, în acelaşi loc – la Ocean! ( cum poate încăpea un ocean în cuvântul din trei litere loc, e un mister; dar parcă cer nu e tot din trei litere?) La regăsire, locurile cunoscute par mai primitoare decât cele noi dar nu sunt niciodată la fel. În urmă cu zece minute erau stele, acum picură şi ţin agenda  sub geacă pentru a o apăra de atacul micilor furnici de apă. La lumina lămpilor frontale băieţii înfulecă porții pantagruelice de pateu, slănină şi usturoi cu lipie şi se lasă imediat înghițiți  de tentaculele de calamr ale somnului. Eu nu adorm, tulburat de foşnetul uriaș al valurilor  lovind faleza, de ţipetele păsărilor marine necunoscute, încercând să disting siluetele arganilor ţepoşi, pe cerul luminat intermitent de Far. E una din nopţile memorabile ale vieţii mele. Nu ştiu ce va fi mâine dar acum sunt fericit. 

                                  13 aprilie, la prora unei noi zile însorite.

Vârful navei dimineții se naște din umbra dunei înalte, pe plaja unde aduce Oceanul arabescuri de spumă. Tufişurile dese mă ascund de cercul taberei. Păsările albe se nasc din spuma valurilor, departe, în stânga, unde ţărmul coteşte larg, ca un bumerang cosmic. Încerc să descriu hurducăielile de care de luptă pe dalele de apă şi paşii de plumb ai Zeului, pe treptele descendente ale căderilor fluide, în scocul de moară neoprită a universului, fără nici o intenţie literară. Aș vrea doar să captez cât pot de exact, ce văd şi ce aud. Dacă s-ar putea înregistra pe un substrat tehnic, reflectarea în minte a lumii palpabile, poezia n-ar mai fi necesară ca specie literară.  Dar asta e la fel de imposibil ca şi când ai vrea să pictezi chipul lui Dumnezeu. Sunt din nou aici, la ţărmul  Uriaşului oprit cu precizie de câțiva metri lângă cortul meu. Mi-a permis cu generozitatesă-l ignor, ca să adorm liniştit. Dacă timpul de acum nu ar fi efemer, ar intra adânc în mine, în cantităţi uriaşe, răcorind caniculele din celălalt capăt al vieţii mele. După urmele tripodului şi căușul unde şi-a înfipt sticluţa cu ness, se pare că Saxa a fost aici înaintea mea. A stat până ce l-a cuprins umezeala, cum m-a cuprins pe mine acum. Uneori ştim exact ce simte celălalt, pentru că suntem asemănători între noi ca păsările de deasupra valurilor şi ca valurile care reintră în mare cu un plescăit de săritori în adânc, de pe trambuline înalte. Încă de dimineaţă mă gândesc că mi-ar plăcea să rămân definitiv aici, chiar după ce voi pleca. Cum ar fi posibil așa ceva, încă nu știu. Ce știu e că azi voi rătăci pe ţărmul dintre apă şi uscat, ca o şopârlă, în pielea goală, voi face abstracţie de ce credeam că sunt, nu voi avea chip, trup şi nume. Voi fi ceva neprins în mrejele vreunei contabilități, mă voi pierde de mine. Oare unde şi cum or fi dormit azinoapte cei trei pescăruşi care stau pe nisip, cu gâtul alb în soare şi-şi deschid din când în când marile aripi cenuşii ca să se dezmorţească? Doar câţiva paşi despart vastitatea oceanului de filigranul vieţii în tabără. E de ajuns să cobori de pe unul din dromaderii de nisip îngenunchiați pe marginea vidului. În micul cerc al amicilor, înconjurat de cercul mai mare al  arganilor cu coronament turtit ca nişte pălării date pe ceafă, Braco spune că  i-ar plăcea să prindă o veveriţă de pământ.
-          Astea sunt veveriţe sau sunt popândăi? Întreabă Portos
-          Mai mult popândăi.
-           Deci everițele se trag din popândăi?
-           Da, dar foarte de departe, cum ne tragem noi din mamiferele arboricole nocturne care se ascundeau în pădure de dinozauri. – Oare tot ceea ce există trebuie să se ascundă de ceva? Mă întreb eu în gând.
-          Grasul ăla de pe capul lui Beethowen e sfrânciog? Îl sâcâie grasul de Portos pe Braco arătându-i o pasăre pe un argan cu coronament atât de asemănător cu capul lui Beethowen încât meritul lui poetic e minor.
-          După coadă, da.
Avem noroc de încă o zi frumoasă la ocean, în care soarele, vântul și libertatea, îşi dau mâna în a ne salva de noi înşine, de meschinăria grijilor noastre obscure, de viziunea noastră de melc ce nu zărește decât la 6 mm în față. Pe cerul albastru, norul alb ca o ţestoasă de fildeş se transformă într-un crab de marmură, păianjenul de chihlimbar devine marmotă și vântul de înălţime le răsuceşte împreună pe toate, într-un şarpe alb care-şi înghite coada. Noi, cu toţii, cei care trăim pe pământ și însuși pământul pe care hălăduim, suntem creaţia oceanului. Regret că se apropie ziua în care voi fi obligat să părăsesc aceste locuri, chiar zburând și înfigându-mă cu ciocul în infinitul albastru dintre nori. Numai zburând fericiţi ar trebui să ne deplasăm între clipe, lucruri şi reflectări. -Mergem la râu, punem capcane pentru şopârle şi să adunăm scarabei, face planul  cu glas tare Papion iar vocea îi e dusă de vânt până la cortul lui Saxa care s-a hotărât să doarmă într-un cort de trei persoane, singur! – Io trebuie să trag un gât de wisky ca să ajung la nivelul tău de entuziasm! spune Saxa, trecând imediat la fapte. Iar eu  a trebuit să plec atât de departe, ca să ajung la nivelul lor. Scos din cort de căldură, Sena se aşează în centrul cercului netrasat, pe fotoliul cu braţe, pune picior peste picior şi începe să emită păreri  critice despre tot. - Pe mine mă complexează hărnicia lui Habotnik, fac greșeala să spun cu glas tare. Sena mă etcichetează imediat drept complexat. Îmi ia apărarea ”Beethowen”, care se înclină elastic spre turma de capre albe a norilor, alergând să pască iarba albastră a văzduhului. Dincolo de dune, printre umbrele mari ale păsărilor marine, răsar parapantele colorate ale keiturilor. Nu voi simți niciodată ce simt ei, deşi îi oglindesc. Reflectarea ca oglindire, fericeşte şi umileşte simultan. Un mare şi bătrân scorpion, se plimbă imprudent la marginea unui bolovan dar nu-l colectez. Am depăşit satisfacţiile infantile ale zoologului pasionat până la braconaj. N-ar trebui să invidiem nici zborul, nici plutirea, nici ascunderea. Le avem în noi pe toate. Aici,  unde m-am ascuns de vânt şi de băieţi ca să fac plajă gol, oceanul se vede puţin dar se bănuiește sub zborul înalt al pescărușilor. Când pescăruşii zboară sus // La marginea imensităţii// Oceanul se vede mic printre argani, // cât două palme: // palma  mea şi a ta. // Vom aştepta împreună // Să ne aducă seara // Cea mai mare lună răsărită  pe pământ vreodată // Și cea mai luminoasă privire: //A ochilor care au uitat întunericul. Am stat toată ziua de azi la plajă, mi-am simţit pielea fierbinte și inima părăsită de gânduri meschine. Vântul a continuat să spulbere orice încruntare posibilă a vremii. După delicioasa ciorbă de miel gătită de Amoc, m-am întors pe dune să privesc dezlănţuirea valurilor răsucite în suluri enorme, de peste 10 metri, cu exteriorul spulberat de vânt. Nu sunt singur - vine fredonând din spate Saxa, care mă depășește pe o traiectorie perfect perpendiculară pe linia apei. E un tip perpendicular. Silueta lui în geaca de piele, e minusculă pe lîngă valurile colosale. Omul e ceva mult mai mic decât o furnică, în mărimea lumii. Praful care alergă pe deasupra nisipului vălurit nu modifică striurule, le ecranează, făcând să pară că se mişcă ele. Când cobor spre apă, aflu de ce a mers Saxa perpendicular: îi intra în ochi nisipul stârnit de vânt și a fost obligat la drumul cel mai scurt. Fuioarele de nisip duse de vânt, ne umplu ghetele şi ciorapii cu nisip. Dinspre mare, soldații popoarelor de apă iau cu asalt ţărmul, în revoluția lor de seară. Sunt ucişi pe loc. Sângele lor limpede şi rece sare la zeci de metri de zidurile efemere clădite din trupurile lor. Natura e nebună dar asta e treaba ei. A noastră e acel ceva mic, strict personal, numit sănătate.

                       14 aprilie. Trezit foarte devreme, observ picături pe cort.

   E senin dar e rouă. Semiluna coboară în picaj deasupra mea, ca o navă cosmică. Un dromader de nisip îmi îngăduie să-l încalec desculţ, să privesc de pe greabănul lui tabăra de sub argani şi răsăritul care promite o zi sclipitoare. Ultima. Lângă apă, remarc dimia de tuareg cu glugă și cu ciucure, a lui Saxa. La ce oră s-o fi trezit, că acum are cort şi deci ar putea să doarmă mai mult? E un habotnic al admirării peisajului. Oceanul şi-a redus motoarele și în acalmia matinală îmi amintesc lunga discuţie avută  ieri cu el, pe plajă, când spunea: am fost pasionat de cercetare ca și tine, dar nu mai sunt. M-am dus ca bolovanul la fund, în lacul pasiunii, cu tot ce eram: carne, oase, bani, sănătate, suflet. N-am precupeţit nimic. Însă pe măsură ce mai aflam ceva, mă uşuram, deveneam poros ca spuma de mare şi am ajuns de unde am plecat: la suprafaţă. Ştiinţa pentru mine, a redevenit oarbă ca şi neştiinţa. Singura cale rămasă e asta pe care suntem noi acum:  calea clipei. -La asta mă gândeam şi eu.- Ştii ce am de gând să fac poimâine când zbor la Paris? Să trag o fugă de acolo, până în Noua Caledonie. – Glumeşti - Deloc! E ieftin. Francezii sponsorizează puternic legăturile astea aeriene. Saxa se află cu un pas înaintea mea. Am de învăţat de la el. Ne suntem profesori şi discipoli unii altora simultan, ca pietrele de râu care se şlefuiesc unele pe altele. - Ştii ce am făcut astă vară dacă am văzut că nevastă-mea refuză să stea cu mine în natură iar puştii mei nu vor decât să se fâţâie  cu motocicletele prin urbe? M-am suit în maşină, am făcut 1000 de km în sud şi nu m-am oprit până pe plaja de la de la Y. pe care o știi - am băgat soare în mine cât un deșert şi am băut bere cât un ocean. Omul are de rezolvat în viață o singură problemă: libertatea.
-          Și cum o rezolvi? cu pietre şlefuite şi melci sparţi în formă de amforă cu tortițe, adunați de pe plajă?
-          Ca și tine: zici că băţul ăsta seamănă cu un Plesiosaurus, mai ales după ochi. De unde ştii tu cum arată un ochi de Plesiozaur?
-          De la şopârle. Sunt similarităţi la toate nivelele, de la exterior la interior. „De vrei să ştii ce e în miezul pietrei priveşte-o piatră spartă” zicea un poet.
-          Tu erai poetul? Ai dreptate: nu-ţi mai pierzi timpul cu cercetări zadarnice și nu trebuie să ucizi ca să afli, cum fac guşterii noştri.
-          Totul se află sub ochii noştri și noi nu vedem nimic. Aş fi încântat să-ţi scrii și tu pe calculator jurnalele. Mi-ar plăcea să văd cum se oglindesc și în viziunea ta, drumurile noastre. Va veni o vreme când n-o să mai putem face altceva decât să citim.
-          Aiurea! Eu nu am gena bătrâneţii.
   Disperaţi că nu mai au când să captureze ce și-au propus şi e ultima zi de teren, Habo, Braco şi Portos mă enervează în diminaţa asta: se comportă exact ca mine nu demult, când credeam că sunt ce nu eram. Unul se crede savant, unul vânător şi unul se află în treabă de expediționar. Îmi iau o sticlă cu apă şi plec să nu-i mai văd şi să nu-i mai aud. Nici poetul nu e scutit de meschinăria subiectivității, de judecăți pripite, și cât mi-aş dori ca lumea să fie mai sinceră, ca să mă simt şi eu bine în mijlocul ei!  - Unde pleci nemâncat? mă întreabă Portos. Îi răspunde Akad: - Să scrie. E mai bogat decât noi, pentru că a scris. Când trec pe lângă cortul pe care şi-l montase doar ca să facă un depozit de bere la o jumătate de metru în nisipul din verandă (fapt divulgat doar mie), Saxa îmi pasează un Heineken rece. Aş greşi dacă nu m-aș îndepărta de tabără acum, în ultimele momente, când e soare şi libertatea încă mai începe de la vârful bocancilor. Ar însemna să nu aplic nici una din lecţiile lui Saxa. Câte lecţii ne dau toate, mari şi mici din preajmă şi din depărtare, iar noi nu pricepem şi nu aplicăm! Găsesc un cuib al libertății, între tufișuri: orizonturi îndepărtate până la cercul Capitoliului din care am plecat, aerul plin de triluri, aerosoli, valuri albe, arbuști necunscuți, cactuşi  ca lumânările verzi. Știu că nu poţi avea mereu şi oriunde soare generos, pescăruşi de un alb poetic (deşi înfometaţi şi nemiloşi în înhăţarea peştelui din valuri), că oricât ar fi ar fi de neîngrădit acest aici, îndepărtatul acolo, de unde ai plecat, nu te părăsește niciodată. Dar poţi găsi mereu ceva interesant, în orice imediat dacă te laşi învăţat de el cum să-l priveşti. Acest aici, de exemplu, e compus dintr-o călătorie mare, cu avionul şi una minusculă, cu piciorul care pășește dincolo de cercul noii proximităţi. Fericirea e o plecare din tot ce ești, rămânând totuși tu. Lecţiile esenţiale au acest defect: cu cât sunt mai simple şi mai la îndemână cu atât sunt mai greu de priceput și de aplicat. Trebuie să aplici, ca Saxa şi ca Şeicaru - „Aruncarea în valuri”.
  Pe plajă, nimic nu mai e în dimineaţă ca în seară: vântul și-a lăsat biciurile deoparte, valurile vin calme, aproape leneşe la ţărm, o ploşniţă verde stă pitită în tufişul de euforbii. Cât am căutat insecte, fie și ploșnițe! când poate în fiecare euforbie era pitită măcar o ploşniţă, sub nasul meu, peste tot, și eu nu le-am găsit; un gândac apare greoi, ca un tanc mic şi negru în grădina japoneză de nisip, tapetată cu pietricele rotunde, colorate, îngropate pe jumătate. Dacă nu am colectat heteropterul, iert şi gândacul. Cine sunt eu, să iert de moarte şi să las în viaţă ? Mai bine aș încerca să aflu cum să trăiesc ca să mă simt liber şi fericit. Saxa zice: să nu-ți pese de nimic, să pleci mereu undeva. Di Ana și Zarathustra cu plecările şi revenirile lor permanente, la fel. Un florinte țintește cu laserul trilului un scarabeu bombănitor, un măgar rage departe, vântul îi captează ecoul şi-l aruncă în glumă aici. Nu-mi vine să cred că şi această călătorie îndepărtată s-a terminat. Stau la soare gol, în peisajul de carte poştală al oceanului cu mult verde, alb, albastru – ilustrată ce nu poate fi trimisă, fiind prea mare. E o atmosferă prietenoasă, altfel nu-mi explic cum acceptă Amoc cicălelile de babă cârcotaşă ale lui Sena care se dă atotştiutor și pe el îl prezintă ca năuc şi neputincios și el nu se supără. Am fost la râu şi am alergat nişte gândaci repezi. Tehnica e să arunc plasa de sus dar când mă apropii ei mă văd și decolează oblic, încercând să scape. Când îi înhaţ îşi înfig mndibulele până la la rădăcină în deget - au muşchi şi cleşti, nu glumă! Doi scarabei  munceau să împingă o bilă de bălegar de 5 - 6 ori mai mare decât ei. Râul m-a dezămăgit printr-o intrare insignifiantă în ocean. De sub pălăria din 6 – 7 straturi de crengi întreţesute și frunze ca nişte mici iatagane care taie vântul, privesc umbrele păsărilor marine trecând peste dune și peste copaci, spre oceanul care sclipește și foşneşte. O aspră, strălucitoare şi contrastantă zi, se înclină ca un avion, pe o aripă, la coborâre, în ultima după amiază a aventurii.

15    aprilie - Plecarea din plecare.

    Urmele mici şi delicate ale gândăceilor, pe nisipul foarte fin, mă duc din nou la Ocean. Înseamnă că nu în deşert, ci la Ocean voiam să ajung, când visam să plec din Capitoliu. Gri albăstrui, cu puţin verde, e ținuta de azi a Oceanului, împodobit cu gulere de arabescuri de spumă pe plajă. Cei 5 pescăruşi care zboară calm, razant, suntem noi: Fatam, Dana, eu, Di Ana, Elis.  Suntem cu toţii la Ocean, de unde o specie terestră ca mine nu poate ajunge mai departe. De aici, orice plecare nu poate fi decât întoarcere. Sub norii vagi, neformaţi, se încolăcesc urmele duble, paralele, ale unui atv plimbat de plăcere pe plajă sau ca să adune kaiturile? Stau cu fața la  ocean și cu spatele la tabără şi mai ales la Habotnik, preocupat de prăzile lui - oare ce a mai ucis în zi de Paşte ortodox? O fi el catolic dar se putea abține să pună capcane, din respect pentru noi, ortodocșii. Mă îndepărtez de micul cerc al taberei, păşind desculț pe nisipul virgin al dunelor, refăcut în fiecare noapte  ca apa în fântână. Pe nisip sunt beţe cenușii, şlefuite în formă de delfini, melci sparţi în formă de  amforă şi  pietre cu chip uman. Oare de ce e atât de grea despărţirea, sfârşitul şi atât de stresant începutul, pentru orice acțiune și orice viață? De departe, apa pare limpede, verzuie, dar de aproape e tulbure pe distanţă de kilometri. Distanţarea și nopțile dormite pe plajă mi-au adus liniștea. Ar trebui să dorm în cort pe nisip și la marea noastră. Avem și noi marea noastră. În noi, în fiecare, există o mare, poate un ocean. Când suntem disperaţi că ne lipseşte ceva, uităm că avem tot ce ne trebuie în noi, chiar mai mult decât e necesar. Suntem bogaţi şi nu ştim, suntem frumoşi şi nu ne vedem, suntem buni şi ne purtăm răutăcios. Dar acum plecăm. Plecăm din această plecare a noastră de acasă, din nou spre casă, părăsim locul și depărtarea în care el se scufundă înapoi, în sine. Suntem pe drum, printre dealuri  galbene cu argani verzi, cu flori mici, mov şi cu fructe pe acelaşi copac, cum se întâmplă și cu portocalii. Lui Saxa îi fug ochii după cetăţi
-          Ce de cetăţi au făcut ăştia!
-          Şi mai fac. Toate casele lor sunt cetăţi. Îi răspunde Amoc
-          Ce şi-a cumpărat Habo de la magazinul de unde nu se mai dădea plecat ? Întreabă Papion
-          Ulei de argan cu aromă de portocale. Pentru bunica prietenei lui. E bun pentru astenii sexuale.
   În chiparoşii înalţi, stârcii albi stau unul lîngă altul ca seminţele de dovleac, lanurile de grâu sunt galbene ca într-o vacanţă, norii pe cerul albastru privesc dincolo de munţii îndepărtaţi; formele lor se schimbă rapid, semn că sus bate vântul. Prin localităţi, aceleaşi ateliere şi magazine în arcadele de la parter, aceleaşi cărnuri agăţate sau fripte cu mult fum, portocali cu globuri aurii, femei ochioase, sprâncenate, sub acelaşi soare arzător.
-          Cum e Levantul e şi Ponantul afirmă a multe știutorul Amoc
-          Adică? întreabă Papion
-          Cum e estul e şi vestul, guștere! Îl informează și mai știutorul Saxa.
   Rămași fără țigări, răsucim tutun în foițe, umplem pipe, facem depăşiri în forţă pe drum drept, cu geamul deschis, care vâjâie ca o aripă de avion. Deasupra capului dat pe spate, norii îşi dispută poetic, tronuri şi regate deasupra deşerturilor. La gândul că acum se termină totul şi voi părăsi aceste locuri, îmi vine să cobor în prima localitate, să mă înfund într-un gang încețoșat de fum și de feţe brune, să mănânc friptură de berbec, să beau cafea tare, să fumez haşiş şi să mă mut pentru totdeauna într-o casă cu covoare şi cadâne. Salutare, în orice univers v-ați afla, Gauguine şi Mermoze, artişti ai penelului, ai văzduhului şi al sexului aleatoriu care nu știu de ce îmi veniți în minte acum! Aproape de capitala Regatului, relieful se scufundă ca într-o mlaştină, în aplatizare. Se pare că asta e tehnica locuitorilor marilor oraşe: se ascund dincolo de ziduri, în labirinturi inconștiente sau asumate. E o cădere să nu te poți menţine în parametrii reliefului, un eşec al existării.