marți, 30 iulie 2013

SALTUL PISICII 30

7 mart. Meditația pe cadavru, Asubhã, constă în  

a repeta de 48 de ori: ”Acesta mi-e destinul, destinul întregii omeniri, nu pot fugi de el!”. Ritualul srilankez constă în a observa atent un cadavru, în diferite stadii: livid, plin de puroi, descompus, ros de viermi, repetând de 48 de ori formula de mai sus, pentru fiecare stadiu! Nu mi-am dorit să scriu despre așa ceva, dar asta am găsit în Harta și teritoriul a lui Huellebecq, care face din  carte un romn polițist, el fiind fan declarat, Agatha Christie. Nu-l citesc pe H. din ambiție culturală, ci pentru că sunt încrezător în ceea ce se consideră ”bun” în  literatură ca să ne ajute în viață și pentru că sunt atras de fantezia artei. Așa am ajuns să fiu târât fără voia mea, de acest franțuz țâcnit, într-o mlaștină. Da, știu și eu, ca toți cei ce încă suntem vii, că așa sfârșește orice vietate: într-un degradeu Asubhã și pe această conștiință a oribilului de care nu poate scăpa nimeni, mizează autorul: el însuși e găsit mort și împuțit, cu trupul aranjat în fâșii, după un model complicat, pe dușumea, cu capul tăiat cu un laser chirurgical, așezat pe unul din fotoliile din fața șemineului, în timp ce pe celălalt fotoliu se află capul câinelui său negru de mari dimensiuni, tăiat și el la fel de precis. ”Capul îi aparține cunoscutului scriitor – o personalitate - M. Huellebecq”, scrie scriitorul Huellebecq. Maltratez cartea asta mică dar groasă (404 pagini), care refuză să stea deschisă la pagina 281, ca și când l-aș strânge de gât pe Musiu, exclamând din când în când: ce porcărie! Dar iată că după un atât de mare număr de pagini apar câteva rânduri ce merită subliniate. Citesc în cuhnie și țigara storcită în scrumiera berberă rânjește strâmb din jar pe muzica hâită, sub lumina chioară a plafonierei în care s-a ars iar un bec, în gazele toxice emise de ochiurile albastre ale aragazului, plus celelate amănunte insignifiante ale existenței mele insignifiante. De ce am citit 300 de pagini? Mă atrage? Acord mai mult timp acestei aiureli decât marelui Don Fernando? Dacă pot citi o asemenea porcărie sunt un porc. Toți suntem. Mi se pare că în spaniolă, cuhnia se numește cocină - un spațiu foarte intim. Prăjesc două felii groase de salam cu un ou și le mănânc cu poftă, cu un castravete foarte bine murat, care troznește în dinți.


      8 mart. Avansez în pantă, prin iarba udă de rouă,

 în golul alpin, cu cizmele de cauciuc. Ocolesc pe poteca din iarba deasă, o stâncă uriașă, o morenă rămasă după topirea ghețarului. Ajung la cuveta cu apă transparentă, în formă de rinichi, a lacului glaciar Tăul Știrbului.  Știrbu, se numea probabil creasta cu dinți rari, de deasupra dar numele a fost pierdut și a rămas doar al lacului.  Urc pe grohotișul de granit, cu pete galbene și verzi ale lichenului Rhizocarpon geograficum.  La mijlocul pantei atât de abrupte încât genunchii îmi ajung la gură, mă simt epuizat. Mă opresc și mănânc un măr ionatan lucios și iată-mă în formă. Da, au dreptate aromânii străvechi, care țin pe masă un măr ca simbol mistic al edenului lor – un singur măr fermecat îți poate reda puterile.  Pe creastă,  stăpânesc cu privirea vastul domeniu al vârfurilor montane și al lacurilor glaciare. Clipa asta numai și numai a mea, care a existat demult, e reînviată de memorie în timp ce mă apropii de gaura de vierme a metroului care mă va scoate în Piața Gloriei. Hoinăresc ore întregi în amintire prin ținuturi, locuri și timpuri care m-au făcut fericit. Am această bogăție în mine. Dar de ce nu-mi ajunge? Aș vrea ca azi chiar, să fac altceva cu viața mea, să mă aflu în momentele intense și relaxante ale unei noi aventuri, ale unei călătorii, ale unei relații dătătoare de bucurie. În monotonia acestei zile care nu-mi poate oferi decât manejul ei liniștit, atât de râvnit totuși în clipele de degringoladă, mă și mir cum de am avut norocul să trăiesc acele zile de zbor în avion, deasupra recifelor, tratat de stewardese exotice cu bunătăți înfășurate în frunze de palmier și cu șervețele fierbinți, mirosind a scorțișoară, sau avansând în deșert, cu pantofii de pânză, pe nisipul crustos, împestrițat cu pietre colorate. Dar ce-mi trebuie atâta trecut poetizat, când există atâta poezie în turgescenta și parfumata zambilă albastră, adusă Saskiei de ziua femeii? M-am grăbit degeaba să ajung acasă, pentru că toți pessoii mei dorm duși. Să doarmă măcar ei, că prea e multă insomnie și depresie neliniștită pe lume! Dragele de extreme, cum se mai ating ele ca niște pisoi cu coada, în somn, nevăzute și neștiute, atât în mica mea minte cât și și în nevăzutul cosmos uriaș! - Și care-i problema? Așa mă întrebau fără să știe una de alta,  două foste colege (bănuite a fi ”jidoavce” de un coleg abonat la revista legionară Axa), care m-au chinuit cu pragmatismul și rapacitatea lor vulgară. Nici o problemă fetelor! Că veni vorba de evrei, ca biolog nu am cum să fiu rasist dar le prefer de o  mie de ori pe româncele delicate și intuitive. Mă refer la preferință sexuală. Îmi plac brunetele, fie românce, fie țigănci, fie metise sau chiar negrese -  le simt apropiate biochimic și psihic. Le ador: sunt femei 100%. De plăcut mi-au plăcut și blondele și roșcatele dar nu m-am îndrăgostit niciodată de o blondă – Ce faci acolo, că mi-e foame? strigă Saskia la mine din cameradormitor – Cuhniesc pentru tine și pentru pessoi! – Ceva bun sper! - Un cârnat  spreexemplu ar mere? - Oho! Și uite așa, Saskio, mă făcuși să-mi pierd ideea genială cu care voiam să închei aceste rânduri despre femei! Și care-i problema? Nici o problemă! O să mă reapuc naibii de cercetarea mea științifică idealistă, așa cum polițistul din așa zisul roman polițist al lui H., când s-a pensionat, s-a apucat să citească romane polițiste. Atât l-a dus capul. Nu știu ce idee am pierdut dar uite că fără memorie nimic nu poate fi. Tot ce (mai) este, nu e decât memorie, amintire iar prezentul nu e prezent, ci numai memorie a trecutului. Noi  nu suntem, suntem cei care am fost adineauri sau mai demult. De aceea, în clipa prezentă, mereu ni se pare că nu știm nimic, că totul se petrece într-o totală neștiință și absență de sine. Dacă i-am promis, hai să-i prăjesc Saskiei un cârnat bănățan pipărat, pe care o să i-l dau cu o pastilă de Centrum, cu 25 de vitamine și microelemente de la A la Zinc, cum scrie în prospect. E o nebunie cu prospectele astea cât un cearșaf împăturit în paișpe în care poți citi ca în acesta: pe măsură ce speranța de viață crește, trebuie să avem mai mare grijă de valorile noastre interne. E scris adânc. Dar vai, în timp ce mă umplu de speranța satisfacțiilor stilului de viață modern, pe care le pot aduce multiplele acțiuni benefice oferite de Centrum, pierd perindarea punctelor luminoase misterioase prin perdeaua de nori a înserării și ultimele triluri ale mierloilor negri, adormiți subit  în grădină. Sau poate i-a luat doar puțin somnul în timp ce-și ciuguleau păduchii. Și care-i treaba? Formula suplimentului e actualizată permanent, pe baza celor mai recente descoperiri științifice (urmează scurte dar convingătoare, irezistibile, paragrafe),  și da! mi-am amintit cum aș putea încheia tare, aceste rânduri dar nu spun deocamdată. Pentru suspans (prin prezentarea iminentei și spectaculoasei expoziții de corpuri umane plastifiate, adică interiorul nostru cel întunecat din care ne tragem, împrumutată de muzeu de la afaceriștii americani, cei care au valorificat alt cadavru: resturile Titanicului scoase din abisul trecutului și vândute la mezat).

   9 mart. Trecerea timpului înăsprește, îmi spun

 trecându-mi dosul palmei peste bărbia nerasă. Constatarea o fac în cuhnie, în timp ce clocotește oala mare inox, plină cu fasole. Am pus cam multă apă dar merge drept ciorbă și dacă nu dovedim boabele, o fac salată cu ceapă și cu oțet. Huellebecq e mare pentru că oglindește racilele secolului. Le răs-oglindește, mai bine decât filmele porno și cele despre banditismul economic și politic. Decadența e rafinată dar ea nu poate exista dacă nu are de unde să decadă, de undeva mai de sus. Plafoniera e tot chioară, dar e un soare primăvăratic afară. Îl dau jos pe Marc Aureliu de pe placa de marmură de unde nu se mai satură să privească lumea, pentru că răcește și face urdori. Miorlăie subțire și se lipește de obrazul meu aspru. E cea mai vocală ființă din toată casa și face asta doar pentru mine. Îl iubesc și pe el și pe Boschito, pe care țiganca lui îl învață că nu merită să omori pentru niște amărâte de hârtii zise bani! Numai iubirea contează. Am pe masă cartea mișelului Huellebecq dar nu-i dau prioritate în detrimentul uguielilor guguștiucului. O să-i citesc totuși cărțile cumpărate,  pentru că vreau să știu ce mai e pe lume și pentru că am dat bani pe ele. Din aceleași motive nu-mi place să arunc mâncare: am cheltuit și am muncit pentru ea. Pentru mine cartea e un aliment iar conștiința nu e decât un meta fenomen al digestiei. Atunci eu de ce mai caut în orice, motive pentru a exista? De ce nu exist vegetativ și fericit? Ceva nu mi-e suficient, ceva nu e în ordine cu mine. Mă salvează telefonl Ariadnei
– Ce face Saskia, are toți boii acasă?
– Da, în sfârșit.  Eu sunt boul cel mare
– Boul Apis. Ai văzut că și-a revenit?
– Asta a coincis cu venirea noii menajere Varvara, care i-a adus tămâie și aghiasmă
–Ți-am spus eu să-l iei pe Dumnezeu în brațe, frate!
- Da soro, dar tot nu înțeleg cum poate îngădui răul. Și dacă noi suntem făcuți după modelul lui înseamnă că și El e rău.
– El, nu e om frate. Tot ce considerăm noi rău, inclusiv moartea, nu sunt așa. Ne înșelăm
- Cum poți iubi un ne om?
– Dar tu un motănel?
– Dumnezeu nu e un animăluț, e ceva mult mai mare
- Și ce e foarte mare are nevoie să fie văzut, înțeles și iubit.
Când lucrurile devin complicate și Ariadna mă bate la puncte, abandonez. Din radioul argintiu izbucnește ca un gheizer de argint, un minunat concert de pian, cu totul neașteptat dar adecvat vizitei neanunțate a norilor primăvăratici, aduși pe cerul albastru de vântul care cântă pe sub ușă – cântă zic, nu urlă, că e plină amiază și lupii nu urlă ziua – aceasta e continuarea discuției cu Ariadna: Beethowen și Radu Lupu (lupu?), niște culmi de pe care se vede infinitul. Îi ofer Saskiei cartofi prăjiți tăiați în felii foarte lungi, în formă de corăbii lungi iar era se bucură ca un copil mare ce este, apoi arunc tot felul de amabalaje splendide la Geheenă. Suntem atât de risipitori! Și nu numai Balcanii sunt ”un tragic loc al unei enorme risipe” ci  lumea întreagă. Ia ghici cine e cel mai Mare Risipitor? Cel de vieți.

    11 mart. Rezumatul pe care mi l-am promis:

  Având Livro cu mine, în chilia laborator, încerc să reintru în atmosferă citind numai sublinierile de sub cele mai puternice rânduri din toată cartea: / Nu-mi pot realiza viața decât în frustrări și abandon... suferința mea nu are altă noblețe decât cea din fraze... am ratat lucruri pe care nimeni nu le ratează nicicând. Am dorit întotdeauna să obțin ceea ce alții obțineau aproape fără să-și dorească. Au existat întotdeauna între mine și viață geamuri mate...n-am fost decât reveria a ceea ce voiam să fiu... Faptul că știm să vorbim și să scriem nu modifică deloc instinctul nostru primordial, acela de a trăi fără să știm cum o facem...S-ar putea ca nici facultatea de a imagina imposibilul să nu fie ceva ce ne aparține exclusiv, fiindcă am văzut pisici privind spre lună și nu - mi pot da seama dacă nu cumva o doreau. Poate că tot ceea ce există, există doar pentru că alt lucru există. Nimic nu există, toate coexistă. / Nu eram decât o reflectare de imagini primite pe tot parcursul leneșei mele plimbări, un ecran alb, pe care realitatea proiecta culori și lumini. Ce n-aș da – simt chiar în acest moment - să fiu cineva care vede toate lucrurile fără să aibe cu ele alt raport decât simpla privire, să le contemplu pe toate ca și cum aș fi călătorul adult sosit numai astăzi la suprafața vieții! . Simt că începe să-mi fugă fericita inconștiență grație căreia mă bucur de starea mea conștientă, somnolența animalică din adâncul căreia stau la pândă, ca între două pleoape de motan tăvălit la soare...A-ți aminti este un repaus, căci înseamnă a nu acționa. Pentru cel care face din visuri viață..primul pas constă în a încerca să simtă lucrurile cele mai neînsemnate cât mai extraordinar posibil – mai fără de măsură. / Nimic nu se întrepătrunde, nici atomii nici sufletele. De la adevăr până la o simplă batistă totul e imposibil. Nu te gândi niciodată la ceea ce ai de făcut. Nici nu face. Trăiește-ți viața!...doar visând, căci viața ta umană este cea care nu-ți aparține, e viața altora. Trebuie să devii pentru ceilalți un sfinx absurd. / Orice efort e inutil dar poate fi distractiv. Orice raționament e steril dar ne distrează. A iubi e ceva strivitor dar e poate mai bine decât să nu iubești. Visul în schimb le înlocuiește pe toate. Vreau să mă visez rege..Printr-un act subit iată-mă brusc devenit rege...Cea mai bună metodă de a începe să visezi este cu ajutorul cărților. Romanele îl pot ajuta mult pe un începător. Când familia și necazurile ei par mofturi obositoare în comparație cu romanele, e un semn de progres....În al doilea stadiu trebuie să-ți construiești romane pentru tine însuți. / Viața materiei trebuie să fie sau un vis pur, sau un simplu joc de atomi, ce ignoră concluziile inteligenței noastre, precum și motivele emoțiilor noastre. Deci esența vieții este o privire, o aparență..aparența de a nu fi nimic...ne-fiindul; viața e moarte. Inutil este deci efortul de a construi cu ochii ațintiți spre iluzia de a nu muri! / Astăzi, apropiindu-se mai alene decât oricând, moartea a venit să facă negoț la ușa mea. Mai alene ca oricând și-a etalat în fața ochilor mei covoarele, mătăsurile și șalurile de damasc ale uitării și consolării cu care ne îmbie. Prin Moarte trăim atunci când visăm, căci a visa e negarea vieții”. /

Aceste rânduri lămuresc complet tema Cărții: visul ca negare a vieții reale e singura cale sortită visătorului. Transcriind acest lung șirag de citate din Cartea neliniștirii am fost ispitit să încerc să aflu singur un (alt) sens pe care l-ar putea conține. Pessoa a intuit acestă posibilitatea și a notat: Mai bine să nu comiteți greșeala. Dezbărați-vă de obiceiul pueril de a le cere un sens cuvintelor și lucrurilor. Nimic nu are sens.