luni, 15 iulie 2013

SALTUL PISICII 20

21 dec. Exotismul care dă farmec existării, se creează

   din orice, în fiecare clipă. Se ajunge la el fie prin rapel în memorie, fie prin zbor în visare. Clipa este un peron, o buză de prăpastie, un aerodrom. Îmi beau cafeaua în cuhnia mohorâtă, îniernată iar gândul îmi zboară la tropice. Am fost demult acolo În televizor apare un avion cu inscripții exotice iar textul tradus spune: ”migrația lui Cluky a început”. Cine o mai fi și Cluky? Un pui de bufniță numit așa pentru că cloncăne mult iar când e nervos mârâie ca un câine. Întrebarea cercetătorului este: cum culci un pui de bufniță, când se spune ”treaz ca o bufniță”? E Vineri și stau acasă pentru că sunt răcit. Voiam să dorm mai mult dar motanii mei și-au aplicat schemele pentru trezire și plecare: miorlăit pe noptieră, pupat pe nas, gâdilat cu vibrizele, țopăială pe mine, alergare în cerc prin toată casa. Oare de unde am aflat că Sfântul Ignațiu a condus campania împotriva credinței păgâne în în timpul căreia stejarii sacri au fost distruși și în locul lor s-au plntat tei din care a fost sculptat chipul zeiței Freya care a devenit Fecioara Maria? A fost o Cruciadă a Copacilor numită Ignum sacrum de unde numele sfântului Ignațiu. La granița cu Austria există un tei de 1000 de ani care avea 350 de ani când începea construirea Catedralei din Köln iar când Columb descoperea America era deja veteran. Acum nu mai are nectar iar bondarii mor de inaniție, epuizați de zborul în jurul florilor sterpe. N-am notat de unde am aflat toate astea pentru că am febră.
-          Nu vrei să-i iei cu tine în bucătărie pe prea ferciciții ăștia de pisoi? Mă întreabă Saskia
-          Preafericiților, hai în cuină să facem o cafea!
  Și ei atât așteaptă: mi se cațără pe halat și se așează pe ceafa mea.
-          E  vacanța de iarnă pisoilor! Știi cum spun germanii la stejar?: Eiche, la fag Buche și la frasin Eische.
Nici pe Saskia nici pe ei nu-i interesează deloc dar pe mine mă interesează divinitățiule germanice pentru legăturile lor cu noi. Caesar spune că germanii nu au preoți druizi ca galii, care să le rânduiască sacrificiile, nici nu practică jertfe și nu socotesc zei decât pe cei ce-i văd cu ochii: Soarele, Vulcan, Luna. Trăiesc aspru și războinic și își păstrează timp îndelungat fecioria ca să fie înalți, puternici și supli. Wotan (Odin) provine dintre duhurile morților care alergau împreună cu vânturile - el a devenit căpetenie, împărat al morților și al vânturilor și ulterior al vieții și al morții. Wotan era însoțit de doi lupi, Lacomul (Geri) și Devoratorul (Freke) și de doi corbi, Gândul (Hugin) și Memoria (Munin).  Odin era zeul războiului la longobarzi și al poeziei la scandinavi. Donar (Thor), zeul tunetului, a dat cuvântul tonare în latină și română. Dar Donaris,  înseamnă probabil ”apă tunătoare” Ziu (sau Tiwaz = ti văz?), zeul cerului, își pierduse mâna dreaptă din cauza vicleniilor unui lup. Frigg (Friga) era soția lui Odin și mama zeilor. În ce privește cosmogonia, copacul lumii, frasinul Yggdrasil  (cerul însuși) are două rădăcini: una de lângă care țâșnește izvorul Hvergelmir al fluviilor primordiale și alta numită Urd (de unde urdă?) de unde oamenii scot apă să ude copacul. La început, când nu aveau temple, oficiau lângă copaci. Când au construit temple, acestea erau simple, alcătuite din două încăperi: o încăpere mare pentru credincioși și una mică pentru zeu, plasate mereu lângă izvoare, lângă copacul sacru. Elfii, silfele și silfidele erau ființe-duhuri în munți și în ape. Silfidele cântau măiestrit, fermecat iar oamenii atrași astfel, făceau ce voiau ele. Volva (Volur la pural) erau femei clarvăzătoare, ghicitoare care se suiau pe o platformă, cădeau în transă și răspundeau la întrebări – noi avem Vâlvele apelor, munților, pădurilor. Celții popor sacru prin excelență, credeau puternic în viața de apoi. Dădeau bani cu împrumut aici, pentru a-i avea dincolo.
   Se apropie sărbătorile și trebuie să plătesc taxele și să fac piața.  În piață și în bloc miroase a cârnați și sarmale. Și în muzeu și în cartier miroase a mâncare, lumea e o uriașă și unică cuhnie de Crăciun, după cum de Paște e un uriaș abator. Înrobiți necesității de a mânca, mă întreb cât am evoluat de fapt? Dacă n-am evoluat ce rost au mai avut neamurile, limbile, religiile, științele, culturile? Dacă a fost doar jocuri, care a fost rostul lor? Nimic nu pare să aibe continuitate dar toate merg cu cumplită încăpățânare ascunsă, înainte. Lumea e o cuhnie generalizată în decembrie. Car de două zile alimente și nu știu de ce. ”M-am hotărât, nu mai dorm în noaptea asta lungă în care aștept un Nou An de singurătate. Saskia și motanii dorm demult. Cercuri de lumină colorată delirează în geamuri paralele, locatarii de dincolo de ele dorm somn de moarte. // Clipa care trece ne ia cu ea și ne duce departe, dar pe noi depărtarea nu sperie, căci suntem copii depărtării, ai plecării fără întoarcere. Ca stelele care fug una de alta, acesta fiind prețul libertății în spațiul cinic. // Când pleoapele cad grele ca noaptea peste zi, degeaba s-au născut toate și Unu a murit eroic pentru a se cunoaște. La fel de neînțelese au rămas toate, ca un cântăreț de geniu mort preamatur în apogeul celebrității. Se nasc uneori muguri pe lăstari, ce nu reușesc să înflorească vreodată, în lumina zorilor”.