joi, 18 iulie 2013

SALTUL PISICII 23

2013. Anul Nou începe marți, cu un concert la flaut

   și un dans din partea mea în fața motanilor, spre marea lor mirare: animalul ăsta mare, pe post de părinte, e în stare de astfel de mișcări ? – mai mirat e Aurică cel Deștept. La TV o săsoaică (săxoaică) cu figură asiată, ne explică ce minunat e războiul de țesut săxesc, vechi de 300 de ani: suveica trece prin țesătură și unește gândurile în cuvertură. Prima zi a noului an e îngrozitor de senină, de asemănătoare cu cea dinainte, din anul trecut. Dacă noul an începea printr-o vijelie simțeam și eu că s-a schimbat ceva. Așa, granița dintre ani apare în cumplita-i nuditate de convenție, de invenție. Inventăm  ceva, trăgând o linie pe fața vechiului, acceptăm jocul în gol, jocul cu miză falsă. Ne mințim. Lumea mă lasă să mă mint, cântă Dan Bitmann și eu știu de ce face lumea asta: pentru că și ea se minte. Stau în cuhnye și frec rama de plastic a ferestrei, am o cafea la fiert și privesc blocurille printre crengile arțarilor gândindu-mă la vijelii și ploi tropicale diluviale. N-am primit  și n-am trimis felicitări. Dar nu stau rău: pot să mă mișc, să-mi fac piața să-mi gătesc și să mângâi cu privirea spinarea de pisică a lucrurilor. Reale sau virtuale. Uneori visele au mai multă greutate decât obiectele. Saskia citește o scrisoare de la un prieten care nu poate vorbi la telefon pentru că e hipoacuzic și artist și nu are bani de baterie. Eu sunt bogat: în fructieră am portocale, banane, kiwi, în frigider sarmale și cârnați, iar pe frigider, doi motani frumoși, din ce în ce mai lipicioși, mai apropiați de mine. Aurică sare pe mine, se lipește de urechea mea arătându-mi că suntem priteni intimi. Nu-i nimic dacă nu mă sună nimeni și nimănui nu-i pasă de mine! O am pe Saskia și pe pisoii fără de care n-aș putea trăi. Presimt că voi recidiva în cartofi prăjiți și cârnați picanți!  
- Cârnații cum îi vrei, perpeliți, părpăliți, pârpăliți sau cruzi, reci? o întreb pe Saskia
- Cruzi, reci, zicea ea scurt, ca la restaurant
- Hai să prindem motanii, să-i aruncăm pe gang!
- De ce să-i aruncăm?
- Pentru că ei cad în picioare. Și nu au voie cârnați. Ai văzut ce-a pățit madam Nicolesco cu Tigruț care suferă de o lună de la niște lapte.
- Ăștia nu sunt motani de aruncat. Sunt feline nobile, cu blana deasă și mătăsoasă
- Da, cu ochi de aur și malachit. Sunt fantastici. Fantasmatici. Dar de ce se aruncă mârlănește până și pe un  boț de mămăligă rece, nesărată, cu care fug sub pat și mârâie  ca niște maidanezi?
  Ies să beau cafeaua în loggia nordică unde, pe acoperișul lui B2, două coțofene stau simetric de o parte și de alta a unui burlan, ele însele într-o perfectă simetrie de alb cu negru. Mă gândesc să le pozez dar ele fug înainte de a mă mișca, de parcă mi-au citit gândul și nu vor să-mi facă pe plac. Nu-i nimic. Sunt  moralmente compensat de zborul unei păsări albe la mare înălțime. Intru în cuhnye și notez: pe cerul  albastru, rece, al dimineții, zbura o pasăre albă, nu știu dacă era pescăruș sau gâscă (poate lebădă?) dar era ceva teribil de singuratic, de sus, zbura în viteză, în linie dreaptă, cum n-am mai văzut vreodată în viața mea. O pasăre solitară, avansând cu o asemenea forță și viteză de undeva spre altundeva, din motive complet necunoscute mie și cu atât mai dramatice. Dacă nu sunt scriitor de ce scriu, de ce simt plăcerea să notez? Pentru un om normal asta poate părea caraghios dar uite că pentru mine e important: continui să mă întreb, ce era, cine era, cum se numea acea pasăre albă atât de puternică și solitară, puternică prin înfruntarea solitudinii, care avansa atât de decis, de intenționat spre ce și de ce? Poate eram eu însumi, care deși nu știu nimic despre mine, continui să alerg cu disperare spre ceva necunoscut, mânat de o dorință necunoscută.
”Sângele de iepure” al Di Anei e perfect, potrivit cu bucatele prăjite rapid, în stil asiatic. Mă culc, mă trezesc și cerul continuă să fie îngrozitor de senin iar lumea la fel. Să fie aceste reiterări cuhnyiești, această muzică mecanică, cel mai minunat lucru, ultimul înțeles al existenței mele? Să se mântuiasă fierberea universală excesivă, focurile ei devastatoare, într-o  farfurie cu cartofi prăjiți  și cârnați onctuoși? Nu: cârnații nu trosnesc în dinți iar mirosul lor de usturoi împreună cu mine, cel care mă dedau la acest festin patriarhal, nu suntem decât niște iluzii, niște imagini reflectate. Ale cui? Nu se știe. Poate că nu existe nimeni la capătul firului.

    2 ian. Caraibe, Honolulu, Noua Caledonie, Java,

  astea sunt locurile unde mi-ar plăcea să ajung anul ăsta. Sunt modest: chiar dacă toate sunt ținuturi tropicale, aș putea ajunge acolo dacă aș ține morțiș. Dar nu țin. Nu am motivație. Și de fapt posed aceste locuri în memorie și imginație. Ceva la care țin și care mi-e în acelaș timp nesuferită, ca și viața mea, e dimineața asta rece, cu promoroacă pe ramurile desfrunzite. Cablul dintre A2 și B2 pare foarte gros, datorită promoroacei. Promorocii. Depinde cum faci pluralul: promoroace sau promoroci.  Promoroacă e un  cuvânt care și-a pierdut complet istoria pentru mine dar pare foarte adecvat. După Bachelard lucrurile au nume atât de adecvate de parcă s-au botezat singure. Dar oare ce spune dicționarul? Ucrainienii o numesc prymorozok iar rușii pomorok dar eu, ca de obicei, cred că e un arhaism de dinaintea limbilor slave. Nici sinonimul chiciură care ar veni de la bulgărescul kițur sau cehul cikor nu mă convinge. Închid fereastra să se adune căldură de la aragaz și fumul de Dromader se încolăcește în volute, ca în desenele cărților de fizică cuantică, mai tari decât cărțile de poezie ale secolului 21. De fapt aceste cărți de fizică sunt cărțile de poezie ale noului socol. Mi se pare că momentan s-a produs o substituție în preferințele receptorilor, dar poezia care a rămas puțin în urmă va recupera și atunci va fi fantastică. De fapt știința reușit să iasă din carapace, s-a autodesființat și s-a restructurat, până a ajuns să depășească poezia și religia. Știința, redevenind poezie, a reajuns acolo de unde aplecat sau deasupra acelui punct pe spirală. ”Ochiul umed și rece al brotăcelului arboricol din amintire, e lacrima fierbinte a unui suflet nebun, rătăcit în nopțile cu rouă ale meditației” - în acest mod ciudat îmi amintesc de prietenul meu Lică Arpășanu, mort în plină beatitudine, la poalele muntelui Bârlogul. Lacrima mea fierbinte pentru el, coboară pe neștiute canale lacrimale și se răcește brusc în privirea ferestrei străluminate de amintire. Toți morții mei sunt vii în mine, dezlănțuiți în muncă și în iubire ca într-o eternă beție.
-Hai La Mulți Ani împreună! sună primul și singurul telefon de felictare primit anul ăsta de la amicul Morsă.
Soarele nebun de frumos și inexplicabil de calm, strălucește ca  platina în blana neagră a lui Aurică, suit pe chiuvetă să lingă farfuria.
   Toată ziulica a rămas soarele pe îndepărtatul bloc fără nume, camuflat în anonimatul lui de dincolo de crengăniș. Crengiș. A stat acolo cu o încăpățânare oribilă, ca o afirmare răspicată, de neînvins, a nepăsării universale.

       Joi, 3 ian. Prima zi de lucru. Am acoperiș nou!

      Tablă nouă, sclipitoare, cu margini strânse bine cu mopsul, montată în lipsa mea. Adineauri fusei special în curte și făcui câțiva pași peste frunzele înghețate până-mi zării comoara de acoperiș sclipitor. Totuși nu mă simt acoperit ci descoperit, vulnerabil, nemotivat. Narvalul alb lucea carnal deși nu e un narval viu ci un soi de sinugaș în propriul dinte de 3 m. Dintele lipsește. Îl are în interior, și-a făcut harakiri cu el? Are o gaură în bot prin care am privit dar n-am zărit nimic. E un narval virtual, încremenit, extatic. Degeaba îi dau târcoale petele de lumină și limuzinele, el există doar în propria-i neființă. În afară de faptul că am privit Narvalul, am făcut ordine pe birou: am ridicat în picioare baobabul și zebra, am pus pe cuib turtureaua de silex. Pe la prânz am avut o discuție interesantă cu nea Vasile P., electricianul doct în fizică și cosmologie. Spune că dacă ar mai avea o viață și-ar dedica-o astrofizicii. Toți locuitorii Terrei suntem oarecum astrofizicieni. Nu știu ce e normalitatea, îmi spun suind treptele scării în spirală spre chilia mea, dar mi se pare normal să avem în curtea interioară un astrofizician deghizat în electrician, un alpinist de trasee de gradul V B, deghizat în fochist, iar în labirinturile atelierelor, un mare istoric tracoman, deghizat în tâmplar (deși îl dă de gol numele: Buda). Și câte alte ciudățenii se mai ascund sub ochii noștri? Localitatea New Buda din America, a fost fondată de tatăl lui George Pomutz după numele localității Buda din România,  pe unde o fi ea, pentru că în dicționarul localităților sunt peste 20 de sate cu numele de Buda și alte 20 numite  Budești. Mă înclin în fața acestor oameni cum alții nu o fac, din lipsă de imaginație: nu realizează că aceste figuri comune sunt porți spre adâncimi și spre piscuri acoperite de gheața adevărurilor supreme. Aceste rânduri le scriu noaptea în cuhnie, în compania unei muzici mecanice care pare să nu fi fost produsă de vreo minte și tocmai de aceea place. Muzica pare să se desfășoare singură, cu ample volute reverberate de pereții de faianță ai cuhnyei renovate. Pun pe geamul mesei o veche carte necitită, Instinct și inteligență, de S. A. Barnett; editată în 1976, are coperți solide iar cuvintele mov, groase, cărnoase, ale titlului, ocupă 40% din suprafața copertei. Presimțind că s-ar putea să rămână necitiă, a făcut un efort emoționant să fie băgată în seamă.. Știința comportamentului animalelor care s-a dezvoltat brusc începând cu anul 1945 observă aspecte foarte deosebite de cele studiate de zoologi iar omul este omis de obicei din  toate textele zoologice asupra comportamentului. Muzica tehno îmi anihilează oprice idee dar am ce citi. Iată cum descrie autorul ce înțelege el prin comportament: ”Trageți un foc de armă lângă culcușul unor grauri adormiți (Sturnus) și toți își vor lua zborul și vor dispărea. Suflați într-un fluier și un câine dresat (Canis), va alerga două sute de metri până la sursa sunetului. O fluturoaică matură va îngrămădi în curând în jurul ei mulți masculi ai speciei ei. O orchestră  cântă acordul final iar mii de persoane (Homo), care până atunci păstraseră liniștea încep să bată din palme”
-          Ce hărmălaie se aude acolo? O întreb pe Saskia
-          Motanii! Au luat-o razna! Se izbesc cu capul de uși, se aruncă de pe speteze ca de pe trambulină în apă, se suie pe perdea.
-          N-ar fi păcat să le interzicem fericirea semiconștientă?
-          Semi? Simt la milimetru starea noastră și știu că-i lași să facă orice!
-          Nu ne putem permite să fim nefericiți