joi, 18 iulie 2013

SALTUL PISICII 24

Vin. 4 ian. Car ca un car, cărți pe cărări, după mine.

  Din  Instinct și inteligență îmi place fiecare rând. Muzica din seara asta  e zoologică: un cârd de gîște sau de cocori zboară gălăgios prin toate cerurile posibile, traversând infinituri – mi-am dorit să fiu o pasăre mare, o zburătoare puternică, un cocor sau o gâscă cu ficat gras, plin de energie, care să mă poarte în zbor peste munți înalți. Pasăre aș fi vrut să fiu dacă aș fi putut alege dar ca un făcut, nu poți alege nimic niciodată - totul pare ales dinainte și nu-ți mai rămân decât fantasmele minții. Absurde și minunate, produse de mucilagiul cerebral, blestemat să priceapă dar să nu poată schimba nimic din ceea ce e sortit morții.  ”Seara asta și nu alta, e cea în care secundele acoperă lumea cu liane ritmice, cu liane cățărătoare, elastice, ce înconjoară goluri, baloane efemere colorate, pline de irizații imposibil de descris ci doar de trăit și de murit. Iar noi suntem ca ele.” Primul dintre poemele ce vor umple niște file cu rânduri dezlânate, a fost scris mai sus, în timp ce lumea înspăimântător de mare, își face mendrele prin spații cu o violență mult prea mare pentru a o putea cunoaște noi, viermii canibali ai jocului proteic, absurd și cinic. // Muzica asta mecanică, mecanicistă, m-a capturat, m-a prins în lațul ei de oțel și mă trage spre malul imposibilului. // Veniți în cuhnia caldă băieți ca antracitul să ne cățărăm împreună pe lucruri și pe gânduri în noapte, să nu ne pese că pe undeva se trăiește și se moare mai bine! Veniți să ne privim în ochi rotunzi neînțelesul, prea alunecos ca să poată fi prins de gheare. Veniți să ne zgâriem cu iubire, pe rând, sau deodată.

 6 ian. de Cuhnya y Arragaz , de Oală Mare y Inox, m-aș numi

 dacă aș fi nobil. Dar eu sunt plebeu și anonim ca Phaseolus vulgaris în oala mare, în care fierb fasolea cu tot tipicul, dichisul și sârgul, sperând ca va fi gustoasă și ne va ține de foame ca sarmalele, care ne-au ținut două săptămâni. Pofteam și niște pește dar nu l-am putut cumpăra fiind exagerat de proapspăt. Viu adică. Cum puteam să-l pun în tigaie în timp ce un ochi se prăjește și celălalt mă privește? Stau în cuhnie privind fuioarele fumului albastru, diafan, ca o cernelă de moluscă marină și mă gândesc la sepii.  Orice, poate fi orice altceva, cu un minim efort de voință. Mă consolez cu sângele de iepure al Di Anei și fac abstracție de mirosul de lăsătură de tigru care vine dinspre chiuveta din baie. De obraznicia asta îl bănuiesc pe Mac Aureliu, că prea se freacă dulce și iubitor de picioarele mele. Regret că n-am cumpărat pește, să-l prăjesc și să-l devorez pentru că sunt o sepie hămesită. Fumul albastru suie viguros spre crăpătura feminină a aerisitorii –  trăim fiecare în jungla noastră în care devorarea e regula. Fumul de exemplu, devorează oxigen. Trăirile secunde - oglindă a devorării universale - nu pot fi decât nemiloase. O turturea se citește clar între ramurile subțiri, denudate de frunze (denudat aici, e un cuvânt tehnic spre cinic: frunzele au fost deposedate de bucuria fluturărilor și sclipirilor lor estivale). Renunț să mai merg în piață, prăjesc un cartof mare, arunc zeama de la sfeclă care se surge cu un gâlgâit de sânge roșu, îi smotocesc pe motani și ascult două cântece sexy. 33 de porumbei își urmează în stol, traseul helicoidal printre blocuri, din motive necunoscute.

  7 ian. Nu mă bucur de soarele nemilos de constant

- un rest al anului trecut, peste ninsoarea de azinoapte. Ningea și câinii lătrau ca la stână. În fereastră era o lumină rozulie, ca întotdeauna când ninge. Sâmbătă am dormitat cu toții ca niște marmote, duminică am gătit iar acum peisajul oferit de marchiza de deasupra curții interioare e o, iarnă de Breugel. Numai pentru că știu exact locul unde se află, pot descoperi Narvalul Alb, perfect ascuns în zăpadă. Vocea unui șpicher, gâjâită ca a unui urs, ca a unei fiare preistorice, mă irită - șeful lui l-a selecționat mizând pe speculația ordinară a unei presupuse atracții animalice a auditoriului.
- Pe Aurică îl iei cu furca. E afânat. Bobiță, trebuie luat cu lopata.
-E greu ca plumbul! zice Saskia.
Pentru ea i-am adoptat, iubirea mea pentru ei venind mai pe urmă, datorită nevinovăției, frumuseții și grijii pe care le-o port. Cu ei și cu medicația, încerc să-i deblochez Saskiei elipsele, eclipsele de situare în spațiu și în timp. Niște canale ascunse, invizibile, niște canalicule, niște tubușoare prin care umblă lichidele fiziologice, e sistemul cerebral care ne ține la suprafața închipuitei noastre normalități. Am fost obligat să-i aduc acasă pe motani pentru că Saskia avea tendința să se retragă tot mai mult în cochilie, să tragă cortina peste lumea exteriorului. Amoc mă anunță că a apărut un mare articol elogios despre domnia sa, în ziarul național. Îi atrag atenția să nu și-o ia în cap ca să n-o zbârcească, deși îi dau dreptate fizicianului care a spus că lumea nu e decât o zbârcitură pe fața infinitului. Deci tot ce există e o zbârcitură. Noi cum o zbârcim? Eu beau bere, Sakia se droghază cu pastile și motanii cu adrenalina care le iese pe nas când îi apucă amocul. Trăim doar prin micile noastre vicii. Nu există scăpare din acestă conjunctură. Și de ce ar exista? Nu suntem fericiți așa?
- Dacă nu eram ciudată nu m-ai fi plăcut! îmi spune Saskia citindu-mi gândurile ca de obicei.

 Mț, 8 ian. De mult n-am mai avut un coșmare:

eram martotul unui accident rutier, cu două limuzine ciocnite în pantă, sub ochii mei. Dintr-una am descarcerat o colegă care a scăpat teafără dar doi căței au fost striviți și arși. A urmat alt vis în care un individ (eu?) atins de o boală incurabilă era muribund dar tocmai de aceea, foarte productiv: realizam câte o galerie de pictură în două ore. Am visat între 5 și 7. În drum spre metrou inventez teme de romane: unul numai cu accidente (Coșmarul), altul despre artă (Le chevalier du chevalet), altul despre stări alchimice (Laboratorul) și altul despre căpătarea conștiinței de sine a unui tânăr, pe măsură ce îmbătrânește ca și când s-ar trezi, lent, dintr-un vis (Trezirea).

 Mierc. 9 ian. Nu mă pot separa de nimic,

mai ales de Saskia, deși mă trage ca un bolovan la fund. Nu e bine. Eu trebuie să plutesc la suprafață, ca s-o susțin și pe ea și pe motani. Viitorul lor depinde numai de mine, facem împreună pluta peste abis, dar nici unul nu ne dăm seama. Narvalul Alb e o fantomă umplută cu  întunericul neantului în interior iar la suprafață, din dulama-i de zăpadă n-a mai rămas decât un șal de lână albă, întins de la bot la coadă. Noi cei vii, suntem lumea de apoi a celor morți, prezentul nostru e e trecutul lor. Ah, dacă n-ar exista nenorocitul de timp ci numai tolerantul spațiu! Ai lua trenul o stație înapoi și gata, ai scăpat de moarte! Dacă ai face asta acum și aici, n-ai găsi decât oasele rămase de la ospățul hienei. N-ai găsi nici atât, pentru că hienele mănâncă și oasele iar timpul le mănâncă și pe ele. Discut cu tata la telefon. Are proiecte: vrea să îmbunătățească aparatele de stors fructe, pentru că nu-l satisface nici unul din comerț. Va reuși: a dovedit-o prin destule invenții brevetate de Dolfy Drimer. Pentru el nu contează că bate spre suta de ani. Alții își consumă muniția la 50. Câte feluri de arderi sunt pe  globul nostru acvatic, arderi temperate de apă, care nu fac decât să repete în oglindă, cu încetinitorul, marile arderi universale? Privește-mă în inimă (look me in the hard), spune tipa asta ”ca focu”, Tina Turner, ca și Rod Steward și Sting, pe care timpul nu-i stinge. Libertatea trece prin zid, visul învinge materia, canarul scapă din colivie fugind cu cântecul lui pe aripile vântului. E frumos în poezie, în vis, în armonia muzicii și a cuvintelor! ”Parcă suporți mai ușor melcul zdrobit din greșeală după ploaie, când trompele elefanților urlă durerea ființei / în nopțile negre, în inimile solitare, / care țin lumea blajină în continuare / pe aripile ventriculelor lor fâlfâitoare. // Tu giovanne companio mio / abandona te! / cântă  Albano - fiul mecanicului. // Deșertul însorit mă salvează în amintire. / Nici tuaregul, beduinul, asiatul nu se satură de soare, nici pustnicil valah ieșit somnambulic la lumină, din întunericul pădurii. // ”O viață trăită e o viață pilită” scrie cu fierul roșu pe pielea bivolului alb, blondul puternic zis Tarzan, a cărui istorie nu o știu și nu mă interesează.  // Luptele adevărate sunt cele interioare, fără spectatori, îmi spune  noaptea, privindu-mă cu frumoșii ei ochi întunecați, ochi negri ca smoala, pictați pe scrumiera berberă / plină cu cotoare de  Dromader./ Subtilitatea e dăruită celor sortiți să moară  foarte tineri sau foarte bătrâni.

  Pun data: Joi, 10 ian. Adaug un punct la șir,

amăgindu-mă că voi  face asta la nesfârșit. Orice jurnal, odată cu viața pe care o reflectă, ajunge la sfârșitul dincolo de care nu mai e nimic în afară de vreun cititor dintr-un univers paralel. Am spus o prostie, pentru că universurile paralele nu se întâlnesc. Alternez între pesimism și optimism ca o ceață matinală cu un soare diurn. Azi nu e soare. Narvalul se camuflează ca un avion de vânătoare în husă, pe puntea portavionului. Lumea e o mică pace într-un mare război. După ce am ieșit pe ușa blocului, am patinat pe cel mai mare polei din ultimii trei ani. Îmi venea să mă întorc și să mă culc la loc cu motanii. Am mers pe urmele anvelopelor care au zdrobit pojghița de gheață ce îmbrăca totul. Mateorologia e  taina totului care se vede pe sine privindu-se pieziș, în dunga ploilor și a vântoaselor. Totul, e creatorul propriei lui deformări, marile schimbări universale se produc la comanda pe care și-o dă lui însuși, ca și când i-ai spune unuia care doarme: - întoarce-te că sforăi!  Noi suntem doar mici pâlpâiri de lumină, puncte colorate, pe epiderma lui cameleonmică. Destul de liniștit astăzi,  ignor amenințările interiorului sau ale exteriorului, ca pe un singur balaur deghizat în fantome temporare. Nu mă mai frământ, las totul nedeterminat cum se află și mănânc un cremwurști de pui cu miez rozuliu. Vegetarienii ar spune că ne hrănim cu mortăciuni iar ei cu hrană vie. Alții consideră că nici o planetă nu poate genera conștiință prin ierbivore ci doar prin prădători, obligați la atenție, curiozitate și dinamism tocmai prin modul lor de a se hrăni: depistarea, urmărirea, vânarea, uciderea și devorarea prăzilor nevinovate de toate aceste apucături oribile. Dar oare ierbivorele nu sunt feroce? Am văzut bivoli care ucid pui de lei ca să se răzbune. Azi ignor marele exterior (enormul bloc turn al clădirii BRD, ascuns parcă de crengile unei păduri fără sfârșit), mă mulțumesc cu mica  fantasmare locală: narvalul încremenit în pojghița poleiului de la marginea lăstărișului, litiera acoperită cu zăpadă glazurată, privirea mea care patinează pe veșnicia intimității. Ca omnivor ce sunt, îmi fac o listă de crudități ca să mă dezintoxic după excesele culinare ale sărbătorilor, pentru că noi, ca și  lucrurile cele mai simple, nu suntem decât niște excese - provenim dintr-o combinație de excese iar viitorul este doar speranța altor excese. Decorațiunile interioare și designul, chiar și modestul mănunchi de tigve sau tărtăcuțe legate cu o sfoară din laboratorul meu, sunt un exces; tărtăcuțele nu-și au locul aici – ar trebui să atârne la o grinda sau de stâlpul unei colibe africane. Excesul provene din exces și năzuiește către un exces și mai mare. E atât de frig afară încât politicienii își bagă mâinile în propriile buzunare, glumește DJ ul la radio.

 12 ian. Sunt General: am epoleți negri cu bumbi aurii -

câte un motan pe fiecare umăr. După înviorarea de dimineață, adică mica plimbare prin toată casa, casă ne alintăm, cobor în piață să iau două mărunțișuri și vin cu sacoșa grea să se rupă. Continui drumul pe pista găsită pe internet aseară: Alex Matei – Observator cultural. E vorba de William James care, în Adieu à la litterature, spune că destinul social al literaturii a fost pecetluit începând cu poezia de după mijlocul secolului 19. Pecetluit, adică trecut în arhive. Rămân în grădina poetecilor care se bifurcă și găsesc teza forte a lui Huellebecq: omul este în esență un sălbatic; în umanitatea sălbatică a viitorului, cruzimea va fi ritualică, biologicul va prima (va selecta o ierarhie fără milă ) iar civilizația nu va avea un happy, ci un.. unhappy end. În editura Paralela 45 care funcționează în Orașul Pitit, a apărut în 2005 Babaria interioară de Jean François Mattéi din care reise acelaș lucru: după modernism ne paște revenirea la cruzimea animalică iar azi în literatură, riști dacă scrii lizibil, dacă afirmi crezuri serioase (iubire, nemurire, religie) - trebuie să fii insular, local, animalic, mediocru! Halal! Mai bine rămâi anonim. Totuși, Jonathan Haidt, în discursul despre pendularea între individualism și comuniune, vede lucrurile invers: omul nu este o insulă ci o parte a unui continent, cea mai puternică forță cunoscută pe planetă fiind cooperarea umană ce poate fi constructivă și distructivă în acelaș timp. Tot el amintește că pentru a-și transcende sinele, aztecii mâncau o ciupercă psihoactivă, Psilocybe, iar alții  foloseau dansul, învârtitul sau încercuirea. Substanțial acest Jonathan Haidt! O să fac o listă de idei: - în timpul luptei spune Glen Gray, fost soldat american în al doilea război mondial, soldatul gândește: voi cădea dar nu voi muri – ce este real în mine va merge mai departe și va trăi în camarazii pentru care mi-am dat viața - narvalii folosesc ecolocația - sexul poate fi eșanjist, bi, tri, trans, sado mazzo, zoofil - când intersul personal pălește, când devenim mai altruiști, ne simțim mai buni, mai nobili, înălțați - cum poate exista o adaptare prin care un organism își frânge interesul propriu (religia)? - Darwin credea în selecția de grup: noi și alte câteva specii suntem produsele unei selecții de grup – în cartea lui E. O. Wilson, Selecția de grup care va apărea în aprilie se arată că ea este o competiție în interiorul unui grup între membrii lui, în care cei slabi sunt eliminați, în care intersele personale sunt împotriva colegilor ce vor fi sabotați, însă când se dă lupta între grupuri, toți sunt obligați să coopereze - Durkheim numește omul Homo duplex pentru că am evoluat printr-o selecție pe mai multe niveluri; n-am evoluat ca să aderăm la religii organizate la nivel înalt dar ne adunăm în jurul ideilor sacre, de dincolo de indivizi sau a unora morale – în lupta dintre bine și rău, cu toții credem că suntem în echipa binelui - politica este un sistem tribal, parțial individual, parțial sacru - deși societatea modernă satisface sinele profan, având noi acum prosperitate, sănătate, confort, totuși cei mai mulți oameni doresc să-și depășească micimea, să devină parte a ceva mai mare, a unui continent - temele lui Huellebecq (pe numele lui real Michel Thomas), sunt: solitudinea și deruta omului după moartea ideologiilor și apariția provocărilor științei. Dacă tot sunt aici, mai citesc cîteva lucruri despre postmodernism relevate de Virilio, Sun Tzu, Notorius și Kirby
 După Paul Virilio, în hipermodernism cultura e dominată de complexul industrial și militar, în care cetățile medievale (habitate ale inerției ), au fost înlocuite cu circulația maselor iar spațiul ca resursă strategică a vechilor războaie, a fost înlocuit cu valorificarea momentului și deci a vitezei.  Sun Tzu, în Arta războiului arăta încă acum 2500 de ani că viteza este esența războiului iar această revoluție a vitezei este prezentă azi, în dinamica comunicării. Notorius despre ieșirea lui din anonimat spunea: nu e plăcut să fii notoriu, să ieși ca păduchele la lumină, totuși, ce ciudat, acest păduche sinucigaș nu-și poate dori mai mult decât să iasă și să fie zdrobit între unghiile celebrității. După Alain Kirby postmodernismul nu mai este contemporan: a murit și este îngropat. Eu unul nu am trăit postmodernismul din ignoranță și ne epuizându-l, încă mă interesează ca fenomen, mai ales prin ciudat de rapida lui dispariție, deși și asta e sigur, o biată impresie a mea. Cum i s-a putut întâmpla așa ceva postmodernismului, când avea atâtea calități și tehnici narative?: distorsiuni temporale, intertextualitate, realism magic, ironie și umor negru, suspiciune, pastișă..Tot Borges a intuit corect: literatura îmbătrânește și ea și dispare în oceanul uitării unde dispar toate. Oceanul uitării e formularea lui Sănduc Dragomir.