miercuri, 24 iulie 2013

SALTUL PISICII 27

1 feb. Fernando nu inovează din ambiție de scriitor -

  caută un mod de a putea continua să trăiască. Și găsește formula drumului înapoi. ”Cât de lung e drumul spre simplitate? Cât viața”, spune . Teoretizează minunat dar când să aplice, recade în exaltări poetice, apelează la vin, tărie, opiu, autojustificându-se prin dreptul minimal, omenesc, la exces, însă el îl ucide prematur. Ce exemplu să iau de la el? Cum scrie sau cum să trăiește?
  Bine măcar că ne vin vești bune privind stoparea încălzirii globale: Bill Gates a oferit 300 de mii de dolari pentru ca 10 vapoare să albească norii pe 10 mii de km pătrați, cu aparate care pulverizează la 1000 de metri vapori de apă marină în ei, mărind densitatea nucleelor noroase și reflectînd astfel radiațiile - proiect rapid, nepoluant, mai bun decât lansarea a milioane de oglinzi în stratosferă sau producerea de copaci artificiali care să absoarbă dioxidul de carbon. Numai cu 1900 de astfel de vapoare ( costând un mizilic de 5 miliarde de lire sterline) care se vor plimba  pe oceane,  încălzirea globală va fi stopată și va fi răcoare peste tot pe lume!

   2 feb. Derutat de confuzia  Saskiei, de lectura masivă

a poemelor lui Pessoa, găsesc atât de ridicole însemnările mele de la Yanis, notarea minuțioasă a procupărilor de cartier ( piață, gătit, filosofie de cuhnie), ca și tot rostul și ne rostul vieții mele și al vieții în general. Numai don Fernando știe să taie în carne vie, până la osul descărnat de iluzii al adevărului: trebuie să accepți totul așa cum este, fie și o moarte imprevizibilă, să te bucuri liniștit de ceea ce este și ești. Asta o spune în poeme dar în acelaș timp scrie Cartea neliniștirii și duce o viață de un dramatism mortal, în costmul lui sobru de ajutor de contabil - imensă, absolută contradicție, care mă obligă să iau totul de la capăt ca de obicei, tocmai când credeam că am ajuns la limanul răspunsurilor ultime. Am ghinion:  constat cu regret că admirabilul Pessoa a clacat. Mircea Ivănescu a reușit să trăiască până la bătrânețe fără să se autodistrugă prematur deși a băut și a fumat ca și don Fernando. Oricum, amândoi au fost niște eroi superbi ai luptelor labirintice ale interiorului.

    3 feb. Dacă scriam cu pana aș fi avut doi admiratori asigurați

 dar și pixul e foarte bun de jucat, cum sunt toate pe lumea asta veselă, pentru motanii  care joacă hochei cu pixul furat de pe hârtiile mele în marea cratiță inox, cea pentru salată beuf.  Sunt calm, mulțumit, totul e cum trebuie în dimineața neașteptat de caldă de iarnă, sunt puternic, imperturbabil, voi învinge neputințele Saskiei și ale mele, numai prin forța gândului. Am două arme: Poesia și Ironia. Ce contează că a fost cutremur de 6,9 în Orientul Îndepărtat? Pe mine nu mă afectează, cum nu mă afectează nici triunghiul Bermudelor care înghite nave blindate, nici cataclismele cosmice care înghit forme la a căror realizare au contribuit atât de mult încât poți spune că-și înghit proprii copii. E treaba lor, nu a mea. Pentru mine totul are formă, pieliță netedă, ca un obraz de copil. Cântă turtureaua pe cablu în deșertul cerului iar eu unul, mă voi descurca în orice situație, pentru că le voi tratat cu calm și răbdare. Orice nod are dezlegare: dacă îi vâri unghia de fier a încrederii tale în încâlcirea lui absurdă, cedează și-i faci și lui un bine: îl ajuți să se destindă din încrâncenarea spaimei lui de exterior, care l-a făcut să se ghemuiască în jurul lui inventându-și un centru. Totul e măcar la fel de posibil pe cât de imposibil. Motanii se aburcă dintr-un salt pe ahaltul meu cu valuri grecești pe mâneci, Sakia nu crede că e acasă, deși este. Dar noi nu renunțăm la exercițiile de optimism matinale, nu-i așa băieți? Hai să-i ducem Saskiei un capucino cald, ca iubirea noastră pentru ea! Dacă don Fernando a ales neliniștirea treaba lui. Nu spunea el că totul e normal așa cum e? Atunci de ce nu circumnavighează (vorba lui), liniștit, pe exteriorul interiorului lui? (tot el zice). Aici are dreptate, pentru că tot ce se vede nu e decât suprafața exterioară a unui interior și există cu toată seninătatea și eleganța, la fel ca fata blondă în roz, de la etajul 10 al blocului vecin care sutură pernuțe fantesy: le izbește ușor, moale, ca pe niște bombe care ar putea arunca lumea cartierului în aer. Are o coadă groasă, împletită ca o teorie a stringurilor dar corzile ei sunt mari, la vedere, nu minuscule și neliniștite. Azi sunt mai impresionat de rotunzimea anusului rozaliu al lui Bobiță decât de haosul cuantic sau poetic. Toate pe lume există, pentru că sunt dacă nu rotunde, măcar bine închise într-o geometrie – disimetriile, nepotrivirile și neliniștile sunt doar ale noastre. Ziua e splendidă chiar dacă deasupra lui B2 s-au adunat nori negri. Și e frumoasă nu pentru că crengile arțarilor sunt pline de muguri primăvăratici, nu pentru că uguie turtureaua sau pentru că e fierbinte cafeaua ci pentru că Saskia pare să-și revină. Tulburările ei cognitive n-ar trebui să mă sperie: sunt domeniul meu. ”Trag cu poftă din țigară – toată viața mea n-am făcut altceva decât să fumez” – spune Pessoa și are perfectă dreptate. S-ar putea ca că ziua asta frumoasă din viața mea să fie nejustificat de fericită, să fie numai o altă impresie eronată dar vizita neașteptată a Saskiei în sufragerie, cu pisoii negri mieunând de bucurie după ea, într-un splendid contrast cu covorul portocaliu, interpretările ei la pian și discuțiile despre statuietele aduse de mine de la Antipod, m-au emoționat și mi-au încărcat bateriile.

   4 feb. Înlănțuite în lanțuri care scârțâie

   ca ușa neunsă a cuhniei, ca un pisoi călcat pe coadă care se opune să-l tragi spre tine, ca peștii harponați care vor să rămână în oceanul lor, așa sunt toate sau tu ești toate acestea sau măcar unul dintre ele. De aceea nu-mi plac azi oamenii și îi văd ca pe o turmă de vite în drum spre abatorul numit Timp. În metrou un bărbat e hirsut și blond ca un arici albinos, unul e de o gingășie pervers feminină, altul pare o gorilă îmbrăcată. Nici puștii atinși de o voioșie inconștiență nu-s mai breji. Nu-i mai înțeleg nici pe motănei: până mai ieri Aurică îl lăsa pe Bobiță să-l sugă ca pe o mamă, acum face pe el exerciții sexuale. Nu mai cred în iubirea lui Marc Aureliu pentru mine: mă cultivă din calcul, din interes, pentru că eu mă mișc mai mult și deschid toate ușile. Deși e un foarte mare scriitor, nu am nimic de învățat nici de la Pessoa: nu-mi place nici poezia lui castrată premeditat de lirism, nici încercarera lui eșuată de liniștire prin neliniștire. Ce înseamnă să scrii mii de pagini pentru a încerca fără succes, să te convingi că ești normal? Personalitatea lui multiplă e de fapt numai o multiplă schizofrenie. Sigur că Totul nu e decât o infinită schizofrenie cu început necunoscut, când Unu a crezut că nu se va mai plictisi dacă se rupe în mai mulți  și probabil că fiecare om e un buchet de schizofrenii dar e foarte ciudat să ai atât de multe personalități. Și eu am avut câteva: am crezut că fericirea supremă e să fiu iubit de o femeie, am crezut că gloria supremă constă în a fi om de știință recunoscut, am crezut că puterea e curajul de a pleca și ajunge departe iar până să îi citesc pe Notorius și pe Pessoa am crezut că vanitatea satisfăcută e aceea de a fi cunoscut. Dar vai, aflu chiar de la ei că eliminarea anonimatului nu rezolvă nimic: după ce ți-ai cucerit notorietatea continui să fii tras pe roata anatagonismului dintre viață și moarte ca și când n-ai fi scris și publicat nici un rând. Ce altceva pot face în dimineața asta, decât să inițiez în continuare lungi expediții înspre și dinspre fantasmele proximității, în care un alb întunecat, rece, scaldă cu cruzime flancul stâng al Narvalului, în care ceruri gri și furtuni de nisip se disting pe jegul dromaderului de hârtie iar zebra de jucărie privește trist spre lacul galben, anemic al luminii lămpii de birou? O crevasă dureroasă se cască sub julitura caninulului maidanezului în pulpa mea iar afară e un frig umed, greu, ca și când ți-ai lipi pe obraji și pe ceafă calupuri dintr-o noapte polară! Aseară am citi 50 de pagini din Livro do Desassossego și m-am simțit dezosat (desassegosat) ca un os de pui de pe care s-a mâncat carnea cu dinții dar acum aș vrea să fiu în altă parte: în liniștea unui deșert în care a plouat după mulți ani și e plin de flori roșii și albastre apărute nu se știe de ce. Uneori mi-ar plăcea să nu fiu om, nici animal, nici plantă. Poate piatră, să am tihna greutății opace. Sau, mai mult decât oerice, vânt, să am libertatea de a fi și a nu fi, a pleca sau a mă întoarce oricând,  invizibil, neputându-mă recunoaște decât indirect, în trâmbele de praf și în alergarea mută a norilor. Îmi doresc liniștea a ceea ce nu există? Ah, dacă aș ști ce îmi doresc cu adevărat! ”A lăsa baltă toate îndatoririle..a repudia toate căminele, chiar și cele care n-au fost ale tale, a trăi din resturile unor lucruri confuze, drapat în purpura amplă a demenței și în dantelele false ale unei regești reverii.. A fi ceva care nu simte apăsarea ploii de afară, nici durerea vacuității intime.. A rătăci ușurat de simțire și gânduri, senzație debarasată de sine însăși..” Nu doream să citez nota 41 din Livro dar nu m-am putut abține.. Acum să vă văd, poezie, reverie, delir al imaginației, cărți nebune, acum, când am din ce în ce mai multă nevoie de voi!

   Mț. 5 feb. Un cuget întunecat se citește  mai bine pe fundalul unei zile

   însorite, ca într-un dagherotip în care conturul neliniștii e cu atât mai tranșant, mai tăios, cu cât restul lumii e mai liniștit, somnolent, în tihna aparenței. Și totuși, în nimicnicia anonimatului meu sunt un mare latifiundiar, posesorul unui ocean mai mare oceanul planetar – cerul și al unui deșert mai mare decât Sahara – soarele. Între acestea, există un canion de piatră, adânc de 4000 de metri, numit Saltul Tigrului, pentru că un tigru a sărit, conform legendei, peste el. Starea de plictis vine din dorința de a fi în altă parte decât ești și din neputința sau indolența de a te deplasa acolo, rapid. Poate că lucrul cel mai important e să-ți poți păstra liniștea în cea mai mare neliniște, să-ți afli odihna în oboseală și somnul reconfortant, sub stânca ce stă să cadă peste tine. Poate că totul e să poți lăsa totul să fie, să treacă, în timp ce tu faci parte calmă din el, ca un strop de apă în zbuciumul mării, ca un zbor de vulturi și o plutire de nori albi peste placiditatea muntelui. Mă las să alunec în somn devreme, dorindu-mi să iau lucrurile cu calm și încredere și când voi fi treaz.. dar poți să faci abstracție de cataracta al cărui vuiet încă nu-l auzi dar o simți după stropii invizibili care-ți înmoaie părul și-ți umezește retina iar asta nu poate proveni decât de acolo, din valea căderii ineluctabile? A naviga înseamnă a coborî. Mi-aș dori atât de mult ca boala Saskiei să nu fie decât un coșmar al meu iar timpul să nu fie o săgeată ci un râu cu meandre line, care nu vor ajunge vreodată la ocean.

   Joi 7 feb. Dacă ești nepăsător nu ai nevoie de putere

iar dacă ai putere nu-ți pasă de nimic. Când ceața devorează totul - chipuri, bucurii și disperări - recad în adâncuri, rugându-mă ca un primitiv totemurilor mele – dromaderul de hârtie, zebra de ghips, turtureaua de silex și Narvalului Alb, să mă ajute acum când normalitatea, tabieturile mi se par îndepărtate ca lumina pentru un scufundător departe de suprafață. Aceeași suprafață de care mă plictisisem de moarte acum e un paradis pierdut. Cer ajutor fantasmelor, când oamenii nu sunt în stare să mi-l ofere iar cărțile în care am crezut și-au închis coperțile ca dalele de granit peste morminte uitate.

   Vineri 8 feb. Formele intacte sunt  ființe sănătoase,


 cu fiziologie perfectă: lucioase sau mate dar cu contur neciobit, ca frunzele de ficus sau dacă le compar cu animalele, cu blăniță lucioasă, perfect lustruită. Am văzut însă și lei bătrâni sau răniți mortal, topindu-se în mizeria neputinței și cerul descompunându-se în ochii lor, mai ieri de o crudă acuitate. O frunză galbenă ar putea povesti: furnicile care astă vară îmi gâdilau limba limbului de mă făceau să râd tăcut în muțenia mea, acum m-au uitat și am coșmaruri că mă desprind și mă prăvălesc în spirală. Avem o dimineață ploioasă. Aseară, o prietenă îi spunea Saskiei la telefon cum i-a afectat cancerul până și inima și obosește să și vorbească. Dacă tot ce e viu și chiar și celelalte lucruri ar gândi, ar putea spune lucruri ca acelea spuse de prietena Saskiei. Decompunerea e la fel de vastă, egală cu întruparea, muchia dintre ele fiind ceea ce se vede, se simte și se trăiește. Plouă pe Narvalul Alb dar nici ploaia nici narvalul de ghips nu știu nimic despre ei înșiși. Atât de multe lucruri nu știu nimic despre ele însele încât nici eu nu pot crede că voi putea afla vreodată ceva despre mine. Totuși mi-am început ziua cu o mare bucurie: Saskia, privind pisoii a spus că în casa asta binecuvântată, întotdeauna au fost animăluțe – deci în tulburarea ei, nu se mai crede la spital sau în provincie, ci acasă, unde și este. - Ți-a ieșit un porumbel din gură cât o gâscă grasă! i-am răspuns și am pus-o să scrie asta, cu scrisul ei de o caligrafică rarisimă, ca să i-o arăt când bate câmpii. Doamne, de ce nu pot fi  rece ca ploaia asta printre picăturile căreia se strecoară fulgi de zăpadă mari ca niște lebede albe? În curtea interioară intră un autobuz alb care întoarce în jurul Narvalului Alb și văd ce scrie pe el, cu litere mari, albastre: ”Cumpăna – zi de zi în viața ta”. La ce se referă? Cine are nevoie de o cumpănă zilnică? Poate de o bârnă de aur. Intră alt autobuz pe care scrie: ”Butterfly – educational group” - un grup care te învață cum să devii fluture? Beau trei cafele dar tot ațipesc cu capul pe masă și am un vis: eu și Saskia eram două maimuțe albe legate împreună cu un lanț, undeva foarte sus, pe creanga unui copac extrem de înalt, în adâncul unei păduri fără sfârșit. De ce eram noi prizonieri în inima libertății celei mai adecvate lumi posibile pentru noi? Eram condamnați la o moarte cumplită: un scorpion uriaș, cu cap de rechin ciocan și cu dinți de crocodil, suia încet spre noi, lentoarea făcând parte din supliciu. M-am trezit cu ochii pe paharul de plastic cu cafea, îmbrăcat în hârtie mov, mată,  pe care e stilizată o mare hieroglifă galbenă, în formă de scorpion. Lapovița de afară face risipă de parașutiști: porumbei, gâște polare, lebede albe, prăvălindu-se grăbite spre pământ, ca spre un cer al mântuirii. Îmi place această atmosferă umedă în care ploaia revarsă peste noi aceeași bogăție generoasă cu care revarsă soarele lumina peste deșert, ca într-un balanasoar colosal. Pentru a putea vedea ceva în deplinătatea lui trebuie să te situezi la distanța antipodului lui. Sunt atât de bucuros că Saskia se simte bine azi! Sunt un milog al schimbărilor minuscule ale ambianței. Cu toții suntem cerșetorii a ceva. Cerșetorii ar trebui să fie zeii noștri de la care am putea învăța esențialul: cum să supraviețuim. Parcă-i văd încărcați de daruri ca icoanele din catedrale, gemând sub povara ofrandei de bijuterii dăruite de credincioși. Stau la masa de lucru în lumina lămpii dar nu lucrez, cum nu lucra nici don Fernando în biroul lui de ajutor de contabil într-un  magazin de  țesături din Lisabona, la etajul 4. El nu era nici pe deaparte un biet ajutor de contabil. În ceea ce scria se considera un geniu îndurerat de nedreptul lui anonimat și asta și era. Nu vreau să fiu înțeles greșit, cum că m-aș compara cu Pessoa. Vorbeam doar de coaja lucrurilor și de miezul necunoscut de sub ea. Afară ninge dezlănțuit, cu stele uriașe, semn că ciocnirea galaxiei noastre cu galaxia devoratoare Andromeda, a început: suntem înghițiți într-un mod blând și plăcut. Ninsoarea intempestivă spune ceva, e un gest al cuiva, o afirmație. O atât de mare frumusețe te obligă să iei o atitudine: ori ești fericit ori nu ești deloc! O mare frumusețe te responsabilizează, te obligă să ieși din apatie. Seara i-am făcut Saskiei cadou o pereche de ochelari, o carte și un buchet de ghiocei pentru că ea care nu agreează iarna, așteaptă cu înfrigurare cel mai mic semn de primăvară. Mi-e frică să cred dar am impresia  începe să-și revină. Dacă măcar o za din lanțul cu care eram legați împreună în vis s-ar slăbi și ne-am putea despărți, ne-m putea elibera de teroarea crocodilului scorpion. Aici trag o linie zgâriată pe filă, ca o zgârietură de gheară de motan și aprind trei ochiuri albastre de aragaz hotărându-mă ca anul ăsta să nu mai bălăuresc cu băieții prin deșert de dragul Saskiei. Scriu aceste rânduri și mai trag o linie: n-au decât să fugă în lume la zeci de mii de kilometri băieții mei, să călărească motociclete, vehicule de teren, femei, cum făceam și eu, le spun asta cu un anumit ton motanilor, transmițându-le o mare siguranță în existența lor, bazată corect pe iubirea mea necondiționată. Iar ei înțeleg perfect pentru că nu sunt proști. Cred că am depășit suta de pagini de când tot scriu la Saltul pisicii și aș putea încerca să trag o concluzie dacă n-aș ști că nu există concluzii. Nu-mi fac probleme: textul se va rupe singur undeva. sau îl voi rupe eu. A recunoaște că doar fragmentarul, cunoașterea incompletă ne e dată, e modul cel mai cinstit de aborda problema totului, pentru că nici el nu e decât un fragment din ceva și mai mare sau mai mic dacă mergem în sens invers.