marți, 30 aprilie 2013

SALTUL PISICII 18


      14 dec. Notez patru jocuri ale motanilor:

 indigo la patru labe peste așternut, prin care îmi citesc forma și consistența trupului, cuibul (somnul între gambele mele), trambulina (de pe tăblia patului peste abdomenul meu), lupii la stână (ocolul pâș pâș de jur împrejurul corpului meu învelit). Așa își manifestă ei, apropierea iubitoare de mine. Sunt destule alte proceduri și tehnici pe care nu am răbdarea să le notez, de la mieunatul dulce pe noptieră la pupatul cu nas rece, la intrarea sub așternut, torsul puternic, etc. Nu relatarea faptelor ci oglinda, ecoul, vibrația în suflet, dau satisfacție zgrepțănătorilor hârtiei. Am făcut o cafea filtru și am fost în piață prin lumina calmă a zilei geroase de iarnă. Am cărat sacoșe grele, gravitaționale, greutate înțeleasă prima dată de ușurelul Newton care avea 1,50 m înălțime. Apoi am făcut o oală mare de borș de pui, păstrăv file și pulpe fripte natur, în dubleta și am pus pământ de flori și îngrășământ la crăciunică - euforbie care hibernează învers, vara, iar  când dă înghețul explodează de flori. Dacă tot am uitat să cumpăr leuștean merg din nou în piață unde cumpăr o pungă mare de detergent pentru mașina de spălat și aduc sus bateria matizului, ca să nu înghețe, apoi  recad în melancolia de seară.

        Dum. 16 dec. Rece, mohorât, umed, cețos afară,

 în contrast cu blana caldă, mătăsoasă, strălucitoare și privirea neastâmpărată a motanilor dinlăuntru (a motanilor lăuntrici). Aprind toate lămpile de la capătul patului, șterg de praf ecranul televizorului, ascult arii și cantate de Bach. Potriveală fericită între joaca pisoilor, concert și  lumină. Saskia citește ”Muzeul Inocenței” și eu cu laptopul în poală, citesc și notez pe fișe, fraze  despre Bachelard dar din păcate omit să menționez autorul; greșesc astfel, pentru că de fapt mă joc: sunt cuvintele mele încrucișate într-un rebus pe care-l abandonez ulterior fără să țin minte autorul. Nu istoria exactă, cât speculația, imaginația, ficționalizarea, sunt uneltele scriitorului. Intervine și memoria – reactualizarea unor evenimente trecute, deformate de subiectivism, așa cum spune și face Bachelard - binecunoscut poet și filosof devenit piatră de temelie pentru scriitorii secolului 20. Saskia se joacă ”de-a fripta” și ”de-a datul din coadă” cu pisoii. Ne privim pe furiș fără să ne spunem nimic: astea sunt jocurile Fatamei. Și jocul cu baloanele de săpun, Das Seifenblasespiel (seife: săpun,  blase: balon, spiel: joc) catre-i place atât de mult Saskiei, e tot de pe vremea vieții Fatamei. Cuvintele poetice exprimă o relație sacră cu Dumnezeu, pierdută și regăsită – e o reactualizare poetică a paradisului pierdut. În poezie, jocul omului matur râvnește reînvierea paradisului copilăriei, de aceea imaginile au o rădăcină autentică, adâncă.  Spicuiesc despre Bachelard dar acum asta notez pe margine: datele sunt  dintr-un articol al lui Geza (Gy Geza) despre poetica spațiului la Bachelard: actul poetic nu are trecut. B. analizează imaginile spațiului fericit (o topofilie, o iubire de un anumit spațiu) - produs direct al inimii, al sufletului. Cum se poate ca uneori, o imagine foarte singulară, să apară ca un concentrat al întregului psihism iar el la rândul lui să acționeze asupra altor suflete, într-alte inimi?  Opera este chemată să mântuiască un suflet cuprins de pasiune. Sufletul e angajare, imaginare, putere primară, demnitate. Imaginația este o putere  majoră a naturii umane, neglijată de psihologi, irealul poetic seduce și neliniștește ființa adormită în automatisme. În capitolul Casa de la pod la pivniță, B. consideră sufletul o casă unde se adăpostesc amintirile, inconștientul și reveriile. Omul nu mai este astfel aruncat în lume, ci depus în leagănul casei. Sunt două reverii: una somnolentă și una poetică, ce nu dorme niciodată, radiază imagini. Sertarele, cuferele, dulapurile, sunt organe ale vieții psihologice secrete, purtând în ele un soi de estetică a lucrului ascuns. Poetica spațiului dulapului: un centru de ordine închis, care nu se deschide oricând și oricui, fiind de fapt spațiul de intimitate al memoriei. În capitolele Cuibul și Cochilia se arată că într-un exercițiu de prospețime, în reveria visătorilor înnăscuți, o lampă poate deveni centrul unei lumi iar masa, o lume mică proprie. Diverse incinte (pivnița, podul, coliba, o cochilie – deci și cortul nota mea) semnifică ideea de securizare, vorbesc despre o topografie a ființei, în termenii dilecticii interior/ exterior - una din problemele mele de bază.