joi, 11 aprilie 2013

SALTUL PISICII 14


Luni, 3 dec. Voi  începe să mă bucur din nou!

Am hotărât asta azi noapte. Voi lua lucrurile încet, fără să-mi pese de nimic. Aș dori să citesc Magia realității de Dawkins și Coaja lucrurilor de Oțoiu. După ploaia de dimineață, în curtea interioară a reapărut pata de lumină pe Narvalul Alb. Inimioarele și suflețelele omenirii se dau deja în leagănul cântecelelor dulci glazurate, ale sărbătorilor de iarnă. Sunt dezgropați din zăpezile de anțărț Hrușcă (Lerușcă) și Andy Williams - băieți vii sau morți ca și noi! Îmi mai doresc să găsesc două cărți: una bună despre Realitate și una despre Dumnezeu. Ca să pot să termin cu dilemele, să mă liniștesc, să mă împac cu mine, să-mi accept soarta. Vedem un film cu o barcă pe mare. – Mi-ar plăcea să mă duc și eu cu băieții cu barca pe mare câteva zile.. îi spun Saschiei – Trebuie să fie foarte bine noaptea pe mare în decembrie!  Balon cu nacelă nu au și ei? – Care ei? – Băieții tăi. Uiți  că ești tată de copii mici? – Pisoi mici. - Și mai rău!
Am mânjit cada de duș cu boia iute, pentru ca măria sa Marc Aureliu să nu-și mai lase acolo blazoanele. M-a învățat să dau cu boia fratele Saschiei, un mare geniu pierdut. Geniile cele mai mari sunt cele pierdute. Din această cauză mai suntem încă în carne și oase și nu rătăcim  prin univers ca obiecte zburătoare neidentificate (n-am știut să ne valorificăm jocul, puterea de a visa). Motanii au adormit ca fraierii pe gang, lângă ușă. Îl iau pe Bobiță la piept și el doarme profund, nu i se mișcă nici un fir de păr din urechi, nici o vibriză și nici vârful cozii în timp ce mă plimb cu el prin casă. Îl așez ușor pe pat și el continuă să dormă ca hipnotizat. Aurică se trezește. Îl iau și pe el în brațe și readoarme instantaneu. Îl așez adormit lângă fratele lui. Cum și mmai ales de ce să traduc asta? Sunt multe aspecte necunoscute pe meleagurile materiei însuflețite. Din fundul scrumierei  berbere, cu motive vegetale, mă privește în față un chip cu nas verde și cu doi ochi mari, castanii, penetranți. Deasupra urechilor lui există încă două arii cu ochi mai mici, tot castanii, penetranți: 18 la o ureche, 16 la cealaltă; în partea de jos a feței sunt 4 arii tapisate cu acelaș tip de ochi, grupate astfel: 10, 17, 14, 10. Numerologie borgesiană. Prin ce sunt mari scriitorii mari? Prin descrieri minuțioase sau prin idei și scheme? Vrând să ies să mă la biciuit de vânt în logia nordică, Aurică, pe care-l credeam om serios mi se agață pe sub halat de pantalonii de pijama cu ghearele, umplânu-mă de sânge, tatuîndu-mi cu crestături semitondinosul și semimembranosul. Stopez sângele cu sare. Nu mă supăr pe iubiți.

    4 dec. Plictisit de toate, deși fac numai ce-mi place,

 cum am făcut întotdeauna. Nu-mi explic această stare deși geometric vorbind, nu-mi lipsește nimic. Narvalul introvertit (știrb de singurul lui dinte, poate invaginat în sine..), se află dimineața în ceață, la prânz în arsura petei de lumină nemilos de intensă, iar seara în tristețea umbrei. De ce spun atât de des nemilos? Îl înlocuiește pe irepresibil? Am recitit paginile copiate pe calculator din zilele morții Fatamei și am plâns iar. De fapt de câte ori am plâns pentru ea?: prima dată când a murit, a doua oară când am scris, a treia oară când am copiat și a patra oară când am recitit. Cele 3 jurnale, începând cu ”somnul marmotelor, turtureaua de silex” și ”saltul pisicii”, ar putea forma un singur volum – lucru mai adecvat situației mele, nemaidespărțindu-mă astfel de anonimat decât o singură carte nepublicată. Nu am chef nici de citit - ar trebui să încerc să citesc jurnalul Nez al lui Notorius, un tip amar, potrivit cu starea mea. Iată ce scrie despre el însuși la pagina 47: stare de tristețe fără limite, ultimul om gol și fără de nădejde, am eșuat, văd cum totul se ruinează și nu pot face nimic, s-a întrerupt ceva în mine, sunt o mare greșeală”.  De acord. Tot el, subliniază în Julio Cortázar: ”...n-o vrem pe MarieClaire în carne și oase, ci urmărirea și vânarea ei imposibilă. Vrem reflexia ei în geamul metroului și n-avem ce face cu ființa ei de omenesc, carne și rubedenii. Sexul e-n creier unde fericirea stă-n fantasmatic și-n veșnica foame, insațiabila foame psihică.” Îmi place reflexia unei femei în geamul metroului, nefericirea inexplicabilă a unui scriitor de succes (dar posibilă, chiar obligatorie pentru un om sensibil). Eliminarea anonimatului nu aduce fericirea. E al naibii de sincer aici. Eu, deși nu mi-am propus asta, n-aș fi în stare de atâta sinceritate. Pe copertă apare scrisul lui feminin, cuminte, nepotrivit cu violența lui ce se vrea virilă. Dacă Notorius ar deveni pentru mine un nou Radu Petrescu, înțelegerea mea de acum ar fi dată  peste cap. L-am criticat că notează și publică pornografiile de pe pereții vc urilor publice. Poate că scriitorii (unii chiar mari) încearcă să ne sugereze prin  expresii și imagini triviale, o eliberare din zațul ultimelor constrângeri morale - dar acest lucru e ridicol, naiv, iluzoriu, imposibil ! - asta nu va aduce marea libertate. Problema cea mai grea și nerezolvabilă – Moartea - rămâne intactă. Legat strâns de ea, e problema timpului și abia mai târziu apar problema spațiului și a limbajul. În esență, viața rămâne așa cum e: cu spini, crăci, craci, fanere, lichide, emulsii catabolice. Scriitorii nu fac decât să rotească în fel și chip, sfera multifațetată a aceluiaș joc. Ce uită ei și nu uită fizicienii,  e că există și alte sfere jucăușe (ce se joacă sau pot fi jucate), în exteriorul nostru. Pentru că astfel de jocuri există și în interioare, totul e mult prea nebunesc, ca  să mai poți pretinde genul de rezolvare numită înțeles. Dar oare chiar e nevoie să cauți un înțeles dacă oricare ar fi el, e atât de nesatisfăcător încât nu merită să fie căutat?
  Cele două chipuri vegetale din căușul scrumierei berbere, cel cu nasul vid și cel cu nasul cărnos ca un castravete, mă privesc ciudat, puțin sadic și au dreptate. Notorius  în Nez, singura lui carte care-mi place pentru că e o scriere neprelucrată literar, notează ”cu obidă” pe 5 mai, că e robul unor articole la termen, singur și teribil de nefericit în nebunia și pustiul vieții lui. Aflu deci, ceva interesant pentru mine: am suferit degeaba din pricina anonimatului meu – absența din exterior e cea mai mare afacere, cea mai mare proprietate, latifundie exotică; te poți lăfăi ca un bogat proprietar de cirezi sudamerican, în pampasurile tale interioare. Cu cât te diluezi mai mult în volumul exteriorului, cu atât devii mai puțin tu însuți. Dacă te mulțumești cu micul exterior înconjurător benign, cum ar fi vizita în cuhnie a Saschiei și a motanilor atrași de mirosul cârnaților prăjiți, înseamnă că trebuie să acorzi și mai multă atenție micii ambianțe care nu se află întâmplător în jurul tău. Poate de aceea reușesc motanii ”să ne pompeze fericire în suflet, sub presiune” cum spune Saschia. Nu remarcasem că în scrumiera berberă nr. 2 , pe un fond deșertic, există un alt chip, o moacă spoită cu negru gros ca păcura și care are 3 ochi  în frunte, o barbă din hașuri și o limbă portocalie în gura neagră. Se păare că toate aceste mici detalii au valoare pentru mine, cel care scrie aceste rânduri și care a plâns a patra oară pentru o pisică! În ora înaintată în beznă, merg la culcare călărit ca o cămilă de motanii negri știind că calmarii cărora nu le pasă cacofonii vânează nemilos  în abisuri. 

   Mierc. 5 dec. Narvalul Alb înoată ca în ocean în umezeala

mată a dimineții. Corectez macheta revistei Oceanica și aflu că Tacitus, coechipier din ultima expediție îmi citește pe blog jurnalele pentru că îi place stilul meu. Mă bucur de aceste mici succese ca un copil de micile lui noi jucării. Tacitus trăiește în ținuturile ascunse dar esențiale ale interiorului lumii. Narvalul îmi semnalizează ceva, în morse: pată însorită – umbră,  soare – mat - sclipitor. Imediat urmează o bătaie în ușă și o zdupăială neașteptată pe acoperiș: - Vă invit să priviți prin chepengul de deasupra scărilor pe acoperiș, spune unul dintre muncitorii care au venit să schimbe tabla. – Nu s-au anunțat ploi și lapoviță? – Nu contează. Știați că mai există un chepeng deasupra unein încăperi zidite unde nu s-a mai intrat de 100 de ani? – Nu. Se spune că acolo se află scheletul unui dinozaur.
 Seara, când ies în aerul rece să completez ”magazia armatei” ( cartofi, cârnați, țigări) o duduie blondă (vopsită) duce în lesă un câine de talie mijlocie. – Ce rasă e? Sau e corcitură? – Vai, cum puteți spune!? E o combinație de.. cu lup. În piață îl întreb pe vânzător despre cartofi : - Sunt roșii? –Sunt cum doriți. – Adică? - Dacă doriți albi sunt albi, dacă doriți roșii sunt roșii. Fizică cunatică la nivel de barabule. În căldura plăcută a cuhniei, ascult din nou englejii cum fac miliarde de locuitori ai globului. Nu cumva suntem cam mulți? Dacă da, de ce? Ca să aibe cine citi mofturile și angoasele scriitorilor notorii. E nevoie de astfel de cifre astronomice pentru desfășurarea jocurilor Marelui Absurd –zeu poate mai mare ierarhic decât Dumnezeu. Mă oglindesc în geamul termopan al noii kuhnii: semăn cu Orhan Pamuk. Nu intenționez să candidez la vreun premiu pentru simpluil motiv că n-am publicat nimic, deci sunt liber să mă gândesc la frumoasa din metrou: față albă, buze roșii cărnoase perfect rujate, sprîncene perfect trasate, păr negru, mătăsos, ca blana motanilor, ochi negri prefect valorificați prin machiaj: o perfectă mască japoneză. Nu rezist acestor chipuri de mască japoneză cu față albă și buze roșii cum nu rezistau taurii în călduri siluetelor din lemn de la secția de însămânțări artificiale de la Săftica. Mă simt bizar în noaptea asta neagră până la perfecținea negrului și recelui absolut. Totul e să nu-ți pese de nimic, ar zice Saxa. Îmi fac un cartof prăjit, din cei roșii, segmentându-l geometric, după tipic, în două, în patru, în opt, un cârnat săxesc și un ou românesc, miorlăit de prostul de Bobiță rămas dincolo de ușă în timp ce Marc Aureliu cel deștept e deja înăuntru cu mine. E bine să ai motănei negri de iubit, când plouă nevăzut cu picături transparente în noaptea neagră și să mături gresia ca s-o menții în stare perfectă pentru mofturile aparențelor diurne. În timp ce Saschia-și doarme somnul alchimic, mănânc și beau vinul negru al singurătății vegheat de farul rodiei roșii din fructieră, privit chiondorâș de moaca vegetală cu ochi de piper, a berberului din scrumiera berberă. Mie și motanilor, ca masculi singuri și răi ce suntem, puțin ne pasă de blândețea muierească a dimineții ce se apropie tiptil. Nu mă deranjează că motanii au început să miroasă a hormoni pestilențiali. Suntem motani în salt, puțim a puță, facem în ciudă infinitului sterilizant – așa ar suna un cântec dacă m-aș pricepe la muzică și aș fi în stare să-l compun pentru mine și pentru ei. Precum capacele crătiților (insesizabil și consistent), se ancrasează viața mea cu grăsimea clipelor moarte. Motanii negri cu ochi de aur pășesc fin cu lăbuțe fierbinți pe gresia rece de-mi îngheață degetele în bocanci. - Hai măi băieți, cu toții în cameradormitor unde sforăie dulce Saschia, să vedem filmul mut cu aborigeni și să scriem poheme!: ”Tipii ăștia, aborigenii, dau o înaltă apreciere relației / dintre om și animal, cum e relația mea cu motanii negri, / pentru că știu din obișnuința festinelor canibale / că nu suntem decât un coș cu carne învelită în piele / de altfel foarte gustoasă  prăjită pe jarul focului / adunat din trăsnetele lui Jupiter. / Cum s-o fi numind în aborigenă Jupiter?”. Poftă bună, noapte bună!


  
         6 dec.  Cantonat ziua, în cantonul singurătății de chilie

 și noaptea în cel de kühe, între motani, am două obsesii,ca toată lumea: viața și moartea. Iubirea, fericirea, gloria sunt flori înflorite și vestejite demult, în poiene cu inorogi ieșiți la pensie. A rămas piatra care nu m-aș mira să fie identică până în cele mai adânci cotloane ale universului, fie el și multiplu, suspendat în sine, fără fundal și atunci tot ce e aici e și acolo, cu toate mărunțișurile prăfuite, printre care și viața - începută și sfârșită ca o afacere moale, spârcâită prin canale. Prin canalul uretral și anal. Poate nu e prea e corect să vezi lucrurile de atât de departe când e destul de departe și bicisnicul nostru aproape de toate zilele. - Cască ochii băiete, că lumea e rea, îmi spunea degeaba tatăl meu, mecanicul mecanismelor extrem fin îmbucate, că eu tot aiurit am rămas, chiar până în clipa asta când iau pixul electoral oferit ca mită de catindatul de sector de cerc cu care scriu (sicriu ar zice Portos, fost Morsă ). Pentru mine scrisul e o bălăureală de extracție artistică, nu pot ști niciodată ce este și ce vrea să spună: o preumblare seara sub lună, un zbor de balauri, răget sau râgâială după ghiftuială cu prada plăcerilor copioase,  găinățare din zbor de Pterosaur, târâre, târâială de malaci transpirați într-o climă ca o clismă, fugă de mașini 4x4 cu viteză de orgasm, pe piste blonde, în soare? Bălăurelile sunt ființe suple, respiratorii, descărnate, cu oase ușoare ca păsările, cine știe? Cine știe? Nimeni. Păsările-mi sunt atât de neînțelese încât aproape că devin a treia mea obsesie: cum se poate împăca zborul ușor, delicat, care se întrece pe sine și plutește deasupra lumii, cu ferocitatea clonțului ca glonțul, cu ghearele ascuțite ca oțelul? - cu privirea lor diabolic de penetrantă cu care zăresc șoarecii săritori, șocâții îmbuibați cu semințe oleaginoase? Bălăureala e o hipertrofie gigantică în minuscul. În ea poți vedea foarte departele din foarte aproape, în care se deschid orizonturi incapabile să-și pună frâu și să-și ordone: Halt!
 - Halt! Halt! Zi mai bine ce-ai mai citit pe net? mă întreabă Tacitus la telefon ca să schimb vorba (el auzise tot ce gândeam eu? poate de aia e tăcut: ca să audă ce nu se aude). - Despre Canonul occidental al lui Harald Bloom - Despre ”literatura puternică”? Halal! - Asta se spune când se taie oaia! - La orientali, dar la occidentali care-i literatura valoroasă? - După Bloom, cea stranie, bizară, anxioasă. - Cum poate fi valoros ceea ce exultă ciudățenia, teama nevindecabilă? - Nu poate fi. Noroc că mai sunt și lucruri frumoase pe lume. – Spreexemplu? -  Plăcerea de a mânca, plăcerea textului ca o femeie frumoasă, deosebită ( Baudelaire spunea că o frumusețe banală e un nonsens). - Lutnavel al lui Notorius cum ți se pare? – Levantin, o levănțică. O levențică cum zic kivuțele - vetust, minor.. Click!, făcu telefonul și rămăsei în kühe, privit de ochiul ciclopic al plafonierei, să întrezăresc singur orizonturile infinite. Estimp, Împăratul cască de-i trosnesc fălcile urmat ca la comandă de General Bobutz, secesionistul. Pocit e chipul lumii gândite, gândesc cu cârnatul cald într-o mână, cu castravetele murat în cealaltă și cu cea imaginară (întotdeauna am avut mai multe mâini), mângâind motanii negri ca noaptea. Potolește-te domnule, îmi spun, amitindu-mi cu memoria mea elefantină o idee dintr-o teză de doctorat citită pe net: gestul ne tragic al omului postmodern, nu mai constă în sfâșierea aparențelor ci în mângâierea și împăcarea contrariilor, nu în reflectarea realității ci în crearea altei realități, în care evadezi păstrând legătura cu realitatea, cum țin eu cârnatul cald și castravetele rece în câte o mână, chiar dacă din fiecare nu mai e decât jumate. O asemenea soluție ne permite să facem salturi în memoria culturală, cum sare pisica de pe o creangă pe alta după mierle. Frumos mai psalmodiază englejii în tranzistor, pentru tot globul globalizat, în noaptea kühei mele! Brusc realizez după miros, că marile farfurii berbere de pe peretele gangului, pline ochi cu..ochi pândindu-mă după văluri de glazură, va trebui să le descriu altădată, căci Imperator s-a căcat iar în cada de duș deși am mânjit-o cu boia iute.

  7 dec. Cerșetorii de țigări mă abordează primii,

  în ceață, apoi vin vânzătorii de țigări de contrabandă. Pășesc încet, somnoros, urmărit de ticăitul metronomic al tocurilor unei domnișoare somnoroase ca și mine. De unde știu că e somnoroasă? Pentru că la intrarea în gaura de vierme m-am oprit și am lăsat-o să mă depășească ca s-o pot privi: dormea pe ea, era ca în transă, nu se putea citi nimic pe chipul ei. Ciudat și simetric, o  frumoasă identică cu ”masca japoneză” mă lasă s-o studiez fără să clipească, făcându-mă să mă îndoiesc că e vie. Din chilialaborator privesc în jos prin geam în curtea interioară unde ceața s-a condensat pe alei și pe trunchiuri: fundal umed, întunecat, Narval Alb mai pregnant și mai inexplicabil ca niciodată. Pielea labei mele stângi (am dreptul ca animal să o numesc așa), e decorată trei zgârieturi roșii, proaspete: ghearele lui Aurică. Băieții m-au trezit de la 6 și s-au agățat de tot ce ieșea din profilul formei mele: de șireturi, de cravată, de mâna pendula pe lângă corp. Înainte de a-mi prelungi laba dreaptă cu gheara electronică a mausului, îmi amintesc părerea lui  Harolod Bloom despre scriitorul ”strong”: e o ființă valoroasă prin anxietate și obsesii. Deci cultivăm răul? Sunt sigur că există și opinii opuse, mari texte, mari oameni, mari discursuri pozitive. Doamna Laura Ioana Colceriu Dandu scrie în acest sens: o istorie exclusiv estetică a literaturii este o fantasmă perimată; nu este acceptabilă închiderea într-o singură dimensiune, relativă la rândul ei. Există și marele discurs, numit ”Al treilea discurs” care scoate în stradă, în dezbatere, vechiul reevaluat. Vechiul ca interior exteriorizat, analizat prin esteticul extins către etic, ”este momentul de grație, care permite orice legături, orice fantasme, salturi, înrudiri sau bătălii pe viață și pe moarte, momentul în care se rescriu toate”. Nu mai trebuie doar să reflectăm realitatea ci să producem o altă realitate, una evazionistă, dar care păstrează vii, legăturile cu realul.  Asta ne permite să facem salturi în memoria culturală. Cum se produce evadarea din realul sufocant, anxios? Te retragi în intimitatea compensatoare a propriului tău trecut pe care-l reconstruiești ca un prezent din care te hrănești perpetuu. Și-l poți da și altora sub forma intertextului inepuizabil.  Când încerci să înțelegi ceva, vrei să te cunoști pe tine. Prin ceilați ajungem mai ușor la noi. La sine se ajunge prin alteritate. În ce mă orivește, am ajuns singur la toate astea intuitiv, neinformat. La baza oricărei atitudini culturale se află ambiguitatea jocului dintre văzut și nevăzut, material și spiritual, finit și infinit, spune ea. Al treilea discurs cultural se naște la interferența dintre profunzime (etic) și suprafață (estetic). Cercul nu se închide ci îi rămâne un ochi deschis către spirala unui discurs infinit. 
  Seara ”in der kühe”, cu muzică și vin, fac saltul în gol, în abis, ca Baumgartner, amintindu-mi perechea deosebită, întâlnită în metrou. Ea: grasă, cap mare, buhăit, trapezoidal, ochii ca două animăluțe mici, rotunde, în vizuini de grăsime protejate de streașina groasă a sprâncenelor; gura? - o peșteră în care intră și ies  liliecii cuvintelor absorbiți și expulzați în expirări și inspirări rapide. El: mic, subțiratic ca un copil, cu un chip de Pinochio, sculptat într-o suită de fugi concave către abisul unei fizionomii derutante, incapabil să se mântuie în contur; ochii mici, pitiți în orificii meschine, sunt apărați de gene uimitor de mari și de dese, sprâncenele ca niște bumeranguri, șanțurile adânci din jurul gurii completează această ființă ciudată, nepământeană, mai degrabă subpământeană. Am ieșit din vagon la aceeași stație. Ea avansa învingând frecarea coapselor grase, el se balansa periculos, rahitic fiind o minune că nu se prăbușea la fiecare pas, riscând să se împrăștie în arșicele din care era alcătuit. Mă condamn!:  mi-am permis urmărirea vânătorească a unor ființe inocente deși dumnezeu mi-e martor că nu i-am văzut decât ca pe niște mărgele mai deosebite ale colierului și că mi-am dat seama cam cum poate arăta jocul cu mărgelele de sticlă. Poate ei sunt mai fericiți împreună, mai legați prin bizarerie, decât cuplurile găunoase ale frumoșilor superficiali. Vezi căsniciile efemere ale vedetelor.

 8. dec. Sunt tatuat de sus până jos  

cu urmele ghearelor motăneilor care mă confundă cu vreun pomuț. Într-un mod subtil, emoționant, e semn că în sfârșit, vin, vin, se apropie sufletește de mine! De aceea chiar îi invit cu comanda sus! sus! pe spatele și pe umerii mei, când am halatul albastru, gros, cu valuri argintii, grecești, geometrice - e un obiect vestimentar sacrificat, dar merită! Îmi place când lipesc de obrazul meu și-mi torc subțire în ureche. Nu acționează la întâmplare, dozează psihologic totul. Semnificația expresiilor jos! jos! și nu! nu! o știu de la vechiul stăpân, unde au trăit în primele 2 luni. E soare pe blocuri deși nu știu de unde vine pentru că o pătură de nori vineți acoperă complet cerul; arțarii își mișcă în vânt coarnele de reni sau de bivoli negri – turmă calmă, păscând iarba aerului curat de iarnă. Întors din piață, prăjesc carnea puilor foarte proaspeți, totuși complet morți, fără urme de viață. Nu știu cum au fost uciși și nici nu vreau să știu cum decurg crimele în abatoarele orașelor acestei lumi fioroase, sau la țară în intimitatea macabră a curților din dos. Plecăm cu matizul la vărul nostru Tiberiu pe care-l găsim prăjind și el pui pe un grătar electric de ultimă oră, cu capac de sticlă. Ardelenii (niște japonezi ai românilor), sunt mondeni fără a-și pierde tradițiile. Într-o oală, Tibi fierbe cartofi pentru piuree și din tuci răstoarnă o mămăligă galbenă, o caldă, aburindă ca un sistem solar nou născut. E plăcut să adaugi puțină lumină oricărui interior. Tibi baletează prin cohe: îmi dă foc pentru Dromader cu o scobitoare de la aragazul unde încălzește ardei umpluți, prinde în ultima clipă cafeaua în spumă, învârtindu-se lejer și sigur printre focuri, oale încinse și aburinde. El face tot menajul pentru soția lui, verișoara Saschiei, care nu poate trăi musafiri. Tibi de asta a ales viața de familie: ca să nu fie singur.
-De fapt singurătatea nu există în realitate, e doar impresia noastră, îmi spune. Și are dreptate: în pădure frunzele foșnesc împreună, suferă împreună de secetă, păsările migrează în stoluri, peștii în bancuri iar salamandrele locuiesc împreună sub aceeași stâncă
 - Să te-nvăț o șmecherie, zice: dacă vrei ca sarmalele sau ardeii umpluți să fie moi, nu beton, pui orezul în apă cu o jumate de oră înainte, ca să aibă timp să se hidrateze. Face o piruetă sufistă ca să arunce cojile de cartofi și una în sens invers ca să amestece în cei tăiați cuburi, care fierb. Poartă adidași albi la 87 de ani, fiindcă îi stă bine cu adidași și blugi. E născut pentru veșnicie.
- Să-ți mai spun o șmecherie: Timpul nu există, existăm doar noi.  
  Eu cred că există ceva imediat dincolo de noi, ceva mare, pe care nu-l vedem dar care ne înțelege și ne iubește și de aceea nu ne distruge. Foarte lin se leagănă crengile arțarilor în după amiaza anonimă. Muzica înfoiată în jurul ei știe mai multe decât savanții care prin piruetele compromisurilor au ajuns foarte aproape de Dumnezeu.