joi, 11 aprilie 2013

SALTUL PISICII 13


Mc. 28 nov. Sunt într-un tren care trece în viteză:

dimineața ceață, la prânz soare pe narvalul alb, după amiază umbră rece. Ceață, soare, umbră. De ce trec toate și nu au clipă de liniște? Uneori m-aș vrea nemișcat, chiar mort. Dacă aș ști că aș mai putea vedea lumea rotindu-se ca un caleidoscop în jurul meu, nemișcarea ar fi ochiul cel mai clar: să văd doar, fără să fiu. Lumea - infinitate de mișcări oglindite unele în altele, reverberează tristețea singurătății absolute. Având laboratorul cu 14 trepte mai jos decât ceilalți locuitori științifici ai mansardei, mirosurile de mâncare, suie de jos, din ”Café Agripa” transformată în birt de lux, dar nu mai știu să coboare la mine. Varza călită e varză călită, usturoiul zdrobit e mujdei, carnea prăjită emană mirosuri ce străbat prin orice paravan. Acest univers olfactiv violent trebuie să-l înfrunt când sui până la  Destinée colaboratoarea mea care a făcut un ges trădător: a sugerat unui tip din provincie să încerce să se angajeze în nișa mea științifică pentru a mă scoate din organigramă. Omul e complet neavenit. Dacă era valoros m-aș fi bucurat să-l învăț tot ce știu iar el să mă ajute să pun ordine în materialele și lucrările nefinalizate. Dacă noi creăm lumea într-un fel sau altul, el nu crează nimic. Noroc că tot azi Saschia mi-a spus că s-ar descurca singură acasă, fără mine, dacă aș pleca din nou în Africa o lună de zile.  Amoc mi-a propus să public jurnalele expedițiilor dintre 2005 – 2012 în foileton, în fițuica clubului, Oceanica. Destule evenimente pentru o zi. Pe platformele temporale temporare, în aceste nacele zburătoare care sunt clipele, zilele, anii deceniile, se stabilesc, mai bine zis se prefigurează, acțiunile viitorului. Prezentul, în banalitatea lui gri, dezesperantă, naște mereu viitorul, după cum și el fu născut de un vechi prezent, acum trecut. Revin mereu la cuvintele trecut, prezent, viitor, ca dovadă a obsesiei mele temporale. Îmi mai place și bicisnic – care vine poate de la a biciui. De la ceva demn de a fi biciuit sau biciuit deja. ”Bicisnic” aduce a cuvânt bisericesc, vechi, de letopiseț. Istoria cuvintelor- oglinzi ale obiectelor și mișcărilor - e ulterioară faptelor care au avut odată prezentul lor. Deci la început nu a fost cuvântul? Conform principiului actualismului al lui Charles Lyell preluat de Darwin, ceea ce a fost demult, s-a petrecut lin, insesizabil, ca prezentul care ridică în continuare și în clipa asta, munți și separă continente ( asta dacă facem abstracție de cutremure, vulcani, țunami, taifunuri, uragane, ”războaie” meteorologice și animalice). Principiul actualismului (studierea viitorului în prezent) se poate aplica istoriei animalelor care se joacă pentru a învăța să se sfâșie, cum fac motăneii mei.  Aici vezi comportamentul apetitiv din Barnett pag 37. Când îi dau Saschiei să mănânce trebuie să duc motanii în sufragerie ca să nu atenteze la hrană de om  dar mai întâi trebuie să ridic tot ce se poate sparge sus și mai ales să mut în cuhnie o vază mare, subțire, plină cu spice uscate. Apoi scot motanii din sufragerie și readuc vaza. Repet treaba asta cu răbdare, cu iubire; nu-i cert, îi iau în brațe și le vorbesc dulce, gândindu-mă la principiul actualismului: o fi existat un astfel de joc duios în trecut, între toate lucrurile pe lume? Dacă e așa nu mai pare curios că Poesia e oglinda cea mai fidelă a întâmplărilor adevărate. Reflectă ceva important, esențial: adevărul pierdut în uitare. De exemplu, când Împăratul Marc Aureliu îmi dărâmă și-mi sparge pe gresia cuhniei scrumiera de sticlă veche de 25 de ani, plină cu scrum, în loc să mă supăr, iau frumușel mătura și fărașul și dirijez narvalii albi ai cotoarelor prin valurile de cenușă, spunându-mi: răbdarea, bunăvoința, îngăduința față de întâmplările lumii așa cum sunt ele, fac realitatea posibilă. De patru ori am încercat să scot simultan ambii motani din sufragerie, dar fiind legați unul de altul ca două particule gemene, nu pot trăi unul fără altul și mă păcălesc: se lasă prinși dar numai pe rând, mă apasă cu toată greutatea corpului lor fiebinte pe mână, mă privesc dulce, își permit să întindă coarda pentru că știu că-i iubesc. Până la urmă renunț: îi las în jungla sufrageriei, până se vor plictisi, indiferent ce vor dărâma și vor sparge. O să-i culeg după ce obosesc și adoarme Saschia. Gândul îmi zboară la oceanul care lovește cu forță în faleză țărmului african unde am fost de 3 ori. Până acum. Nimic nu este. Totul e doar o efemeră plutire de baloane de săpun în lumină. Mi-ar plăcea să fiu chiar acum posesorul cărții Coaja lucrurilor, deși s-ar putea ca ea să conțină cu totul altceva decât îmi imaginez. Ăsta e însă farmecul: numirea, denumirea, e totul, iar el nu e decât un exercițiu de voință, o cută când încruntată când destinsă, pe o frunte. A cui, nu contează.

   30. Nov. Atât de frig, de umed și de obscur,

a fost ieri, iar noaptea s-a pornit un vânt vijelios care a redus la zero șansele frunzelor galbene să mai rămână pe ramuri. Din aceste motive n-am avut putere să mă apropii de deșertul filei. Azi m-am chinuit 2 ore să montez o plasă nouă peste cea veche la geamul băii unde se suie motanii. Procedează astfel: sar pe capacul VC ului, de acolo pe chiuvetă, de acolo pe mașina de spălat și escaladând paravanul de plastic al cabinei de duș, se aburcă pe pervazul cu plasă veche de 13 ani. Cât a trăit Fatam. M-am chinuit în poziții care mi-au zdrobit toți mușchii. Urăsc bricolajul. E o ură veche, profundă, produsă de inadecvarea mea funciară, la mecanismele lumii. N-am moștenit nimic din plăcerea tatălui meu, Mecanicul, de a sta toată viața în poziții incomode pentru a potrivi ceva la locul lui. În jocul lumii fiecare piesă trebuie așezată, fixată perfect, într-o schemă neinventată sau dorită de mine, dar în care am fost inclus cu sila și mă mir că am rămas încă în joc. Cine sau ce, nu lasă jocul să funcționeze, cine-l tot derglează de trebuie mereu reparat și repus în funcționare? Trec păsări prin albastrul trist, desuet al stampei ferestrei deschise. Soarele sclipește pe ultimele frunze galbene. Să cauți înțelesul toamnei târzii, e o pretenție absurdă. Ce-ar fi să dau prin răzătoare cele 1,5 kg de ciuperci, ceapa,și ardeii, ca să nu mai toc la cuțit totul pentru tocănița de ciuperci? Mirosul de pădure al ciupercilor se combină perfect cu mirosul de tanin al litierei incipiente a frunzelor din grădină. Mă chinui și nu reușesc să separ un concert de Chopin de o  vorbărie politică. E păcat, pentru că ”joacă” (jue) la pian, cel mai mare interpret de Chopin din prima jumătate a secolului 20 – Dinu Lipatti. Dau focul la mare sub cratița cu cartofi puși la prăjit și recuperez din balcon motanii care dorm îmbrățișați acolo de vreo 3 ore.

    1 dec. De dimineață cei doi guguștiuci gri stau pe cablul

dintre A1 și A2 sub griul infinit al cerului de toamnă. O frunză galbenă dintre puținele rămase în arțari se desprinde și planează îndelung, în direcții diferite, înainte de a ateriza ca un avion pe alee. În cuhnie pătrunde primul Marc Aureliu și se repede pe pervaz pentru că el e capabil să perceapă și să contemple lumea de afară. General Bobutz, nu. Voiam să citesc ceva de Hesse dar am găsit o recenzie despre Muzeul Ioncenței și Cartea Neagră ale lui Pamuk. O să cumpăr și alte cărți de el, pentru că mă interesează să cunosc marele suflet turc cu care am avut chimism de la prima mea vizită în Peninsulă. Fac o salată cu oțet din iahnia rămasă, prăjesc doi cârnați și mă reîntorc să citesc depre Füsun.

   Dum. 2 dec.  Aseară am citit din Muzeul Inocenței.

66 de pagini. Îmi place dar are 626 de pagini cu litere mărunte și cred că o s-o las pentru concediu. Mai am în noptieră 3 cărți de Hesse între care și  Steppenwulf – Lupul de stepă. Totuși  nu pot trece de la stilul concret al lui Pamuk la stilul abstract al Lui Hesse așa că aleg o carte subțire de Petru Creția, Luminile și umbrele sufletului, cu copertă frumoasă: o pasăre cu trei capete, trei gâturi lungi și o singură coadă cu trei palete dințate – mai există o pasăre mică, negră, care cade, calcinată de focul cunoașterii, înapoi, în lutul negru. Splendida copertă de Angela Rotaru are o subtilitate: fondul este un văzduh verde în care stau parcă pe crengile altei lumi, siluetele abia ghicite ale altor păsări pe care nu le-am remarcat decât ținând a treia oară cartea în mână. Fiind Duminică trebuie să gătesc pentru o săptămână: frig aripioare de pasăre, în timp ce pe cerul rece și umed de iarnă, trec stoluri cu aripi ovale și altele cu aripi curbe ca un bumerang, și totodată ”frânte” în unghiuri ascuțite: pescăruși. Coțofenele se recunosc după coada lungă, subțire și dreaptă ca un băț. Petru Creția crede că acela care alege servitutea e la fel de liber ca și acela care alege nesupunerea (în Demnitatea). Din Curajul, citez de jos în sus, invers, în răspăr, după intolerabilul meu obicei: ”Cât ar părea de ciudat, există o relație între dârzenia de a rezista fără să te dai bătut, la focul canonului zilnic și o formă extremă a curajului, rezistența la tortură.  Câteodată e crâncenă această formă mai puțin spectaculoasă a curajului: să-ți crești în durere copii rău născuți, să-ți îngrijești ani și ani părinți neputincioși, să trăiești câinește pentru puțin și să pierzi și ce ai, să rabzi fără murmur chinurile trupului, să fii eroul obscur al unei dăinuiri. ” Numai pentru aceste câteva rânduri cartea ar fi meritat să fie scrisă. ”Speranța, dacă nu este mai presus de orice calcul rămâne un simplu și rece efort de prognoză. Este o alegere din toate câte sunt pe pământ, a posibilului bun”. În piață frigul e bine instalat. O frumoasă puștoaică vorbește singură în fața galantarului cu plăcinte: - N-am eu bani pentru ce aș vrea! - Și ce ai vrea? O pizza. I-o ofer pe cea mai mare ochioasei Maria, un copil femeie. În piață, vânzătorii de vin, bine băuți, discută între ei: - Diseară te duci undeva? – Nu, diseară fac sex deși nu prea mai am cu ce. – Lasă bă, o încingi, o lași în spume și-mi dai un bip. O rezolv eu. Suntem o țară verde, exotică față de deșert, dar de ce oare moneda noastră e leul și nu lupul sau ursul? – Acum e bine să bei, când ciupește frigul de urechi, că nu te blegești, spune băutorul de vin. În cuhnie dau drumul la aragaz și subliniez în Petru Creția: ”cu orice biruință ceva din viața noastră se încheie, ceva care ne-a însuflețit îndelung încetează în noi”. Edward Gibbon, după ce a scris timp de 30 de ani la  cartea Declinul și căderea Imperiului Roman, când a terminat-o a fost cuprins de o mare tristețe. Pentru că toate pierderile și toate despărțirile lasă după ele ”o dâră de tristețe, mai  molcomă decât durerea dar umplând sufletul până în cele mai ascunse unghere ale lui, ca un fel de ceață de lacrimi”. Crengile elastice ale arțarilor înclină în vânt câte o frunză galbenă uitată ca un steag dintr-un război încheiat, trec păsări marine în picaj pe lângă colțul lui B2, cântă în engleză bascii, catalanii, italicii și toți urmașii vorbitorilor de ”lingua nostra romanesca”. Eu mă gândesc la Fatam: ce a murit mort rămâne chiar și dacă ar fi să existe viață de apoi. Dacă spaima morții nu dispare, cum să supraviețuască bucuria? Creția: ” Da..în ciuda a tot, bucuria..Ea știe să aleagă chiar și puținul bine cât se află într-o stare de lucruri și să-l așeze mai presus de tristețe, făcându-și din floare grădină. O vorbă bună, o înseninare a cerului, un râs de copil, un gest de prietenie, un act de îndemânare sau de istețime, o delicatețe a cuiva, mirosul zăpezii, o amintire fugară.. Omul care știe să aleagă bucuria nu caută răul cu lumânarea, nu se văicărește cât e ziua de lungă, privește lucrurile cu îngăduință și cu zâmbet..dincolo de orice bucurie anume (mai) este simpla bucurie de a fi, de a te afla în lume și nu în neființă, de a trăi, făpătuind și îndurând..Iar oamenii care știu și au puterea să se bucure fac lumea mai frumoasă, răspândind în jurul lor, ca un har, bucuria”. Mă opresc din lectură, între Bucurie și Sărbătoare și îndoi colțul filei cu barbarie. Nu făceam asta pe vremuri, când eram delicat, fraged, când încă îmi păsa de lume, de perenitatea ei. Am devenit barbar cu timpul, cu trecerea lui care atât de des ucide tot și toate. După câteva ore de mișcări furibunde dar concertate (mâncărică și cartofi prăjiți), mă cert cu motăneii care au scos o căpățână de usturoi și au împrăștiat o haită de cățeluși pe gresie. Titlul de Valet de la Maison cu care m-a investit menajera, e prea pretențios pentru mine: valetul e un tip bine îmbrăcat, care se fâțâie cu platouri cu mâncare gata gătită. Eu fac piața, gătesc, rânesc la pisoi - sunt mult mai jos pe scara socială. Mă consolează virila Tina Turner și amintirea micuței Maria căreia i-am oferit pizza: de fapt cred că e deja femeie – se citea asta în ochii ei cu focuri negre. O să citesc altădată lecția despre demnitate. Toți sclavii lumii se puteau sinucide cumva, dar n-au făcut-o.