miercuri, 24 septembrie 2014

VENEAM DIN MUNȚI 5

          Când spui cioban spui stână,   


cuvânt care nu pare împrumutat din alte limbi. Totuși, de unde provine? Stan, în indo iraniană și slavă, e locul în care te oprești. Rădăcina verbului a sta, e prezentă în toate limbile indoeuropene. Sthāna în sanscrita vedică, e loc de popas, inclusiv pentru o oaste în deplasare. Stan în bulgară, sârbo croată, macedoneană, înseamnă casă, chiar apartament. Stan în salvă, înseamnă tabără militară iar în cehă, cort. Cum rămâne cu oile noastre? Numai în albaneză, stan și în română, stână, e locul unde stau oile (de unde staul?) iar absența acestei relații în orice altă limbă slavă, pare să arate o moștenire extrem de arhaică, mai apropiată de indo iranienele stan și sthāna.

  Azi când plec spre casă, nu mai fac rapel în peșterile metroului ci o iau pe jos, până la Piața Unirii. Îmi aprind o țigară cu bricheta portocalie, cumpărtă azi. Trec pe lîngă Lupa Capitolina, sculptură care sclipește dureros în soarele auriu, în ochiul meu înroșit de răceală.  Lupa Capitolina este un totem danubian, devenit o celebră operă de artă. Pe net sunt menționate (cu fotografii), 14 astfel de sculpturi în România: 4 dăruite (între 1906 – 1912) de Roma și 10 copii făcute în țară. Cred că există mai multe în țară: de exemplu lipsește cea din Săcele, ridicată pe un soclu de marmură neagră. Culorile care m-au impresionat azi sunt: portocaliul brichetei, auriul soarelui pe o sculptură, negrul marmurei unui soclu.

   Cum se leagă lucrurile în capul meu? Cum se leagă lucrurile în general? E o asemănare între gânduri, lucruri și jocul de biliard – sfere care se ciocnesc și se influențează la infinit. Cam 60.000 de gânduri  ne trec prin cap într-o zi.  Câte scheme se pot construi cu ele? Și de fapt: cum se pot număra gândurile?  Ca să dau un sens acestui noian, e suficient să mă opresc la ceva: istoria sculpturii Lupa Capitolina. Originalul, aflat în Museo Nuovo din Pallazzo dei Conservatori din Roma, aparține sculptorului etrusc Vulca di Veii ( Vâlcu din Văi), realizată în secolul VI e. n. însă e posibil să fie datată eronat, deoarece, la restaurarea din 1997, istoricul de artă Maria Carruba și etruscologul Adriano La Regina au observat că e turnată dintr-o singură bucată, după procedeul actual  ”în ceară pierdută”, pe când în antichitate, bronzul era turnat în bucăți asamblate ulterior. În toate figurile antice (monezi, basoreliefuri, mozaicuri), lupoaica nu ține capul drept (rigiditatea lupului) ci întors spre stânga, spre cei doi gemeni. Experții cred că lucrarea a fost refăcută complet în Evul Mediu iar cei doi gemeni au fost adăugați în timpul Renașterii. Conform legendei, gemenii provin din legătura unui zeu, Ares (hiperboreanul nostru) și vestala virgină, Rhea Silvia. Vestala era o preoteasă a Vestei ( Hestia la greci), zeița focului sacru, reînnoit la fiecare 1 martie. Lucrurile se leagă mai trainic pe dedesubt, în urzeala lor nevăzută: după Palladio, cele două temple ale zeiței Vesta de la Roma, aveau formă de potcoavă ca și sanctuarul circular dacic care are o absidă centrală, sprijninită pe 34 de stâlpi de lemn dispuși în formă de potcoavă. Dacă Ares era de-al nostru, și Rhea Silvia, ca preoteasă a Vestei, trebuia să fie tot de pe aici. Putem afla mai multe despre Rhea dacă știm cine era Vesta. Preotul Dumitru Bălașa documentează filogenia acestei zeități olimpiene: la sciți se numea Tabiti, la traci Istia, Iasta, Hestia. Hesiod a luat de la sciți acest nume și l-a introdus ca atare în panteonul Olimpului, de unde romanii l-au preluat ca Vesta. De la Tabiti iasta, luă Zalmox legile frumoase ( și arianul Zarathustra spune că le-a primit de la o zeiță bună) și așa au ajuns legile pământului nostru, în Dreptul Roman. Că Istia era o zeitate românească, o dovedesc zecile de statuete feminine de la Trufești (Botoșani), Moinești (Bacău), Libceva (Caraș Severin). Hestia de fapt, este  Tabiti a sciților, Bendis a tracilor și Iasta a geților, geți între care aceia numiți daci, erau preoți apărători ai focului sacru.
   Și Artemis provine din cultul tracic al zeiței Bendis. Tracii din Attica au construit oracolul de la Dordona în onoarea zeiței lor Bendis, iar grecii aveau o sărbătoare numită Bendidea, despre care Platon în Republica, spune că e o sărbătoare nouă, cu călăreți cu torțe, care se întrec într-un magnific spectacol nocturn (conform declarațiilor lui Polimarchus). La British Museum, o statuie a zeiței Artemis poartă cușma frigiană (dacică) iar un vas pictat din secolul IV î.Hr. o arată pe Bendis cu cușmă, alături de fratele său, zeul soare Apollo. Strabon afirmă și el că grecii au adoptat ritualuri străine, trace. În rezumat, grecii au multiplicat-o pe Bendis a tracilor, în două zeități: Hestia și Artemis. Ocupația lui Apollo era  de cioban care-și păștea turmele în Thessalia.

   Se pare că nodurile prin care se leagă pe dedesubt lucurile nu s-au desfăcut niciodată, doar s-au ascuns sub aparență: căutând date despre zeița căminului, a vetrei și a focului creator, am găst imaginea fierului (o ideogramă), cu care se însemnau vitele în satul Cernat din Săcele (din care provin strămoșii mei, Tomoșoii), numită danga: combinație asimetrică între cruce și coarne de bour. Dacă era simetrică spunea mai puțin. Așa e mult mai incitantă. Oare unde aș putea găsi date despre dăngi, despre semnificația lor?