marți, 2 septembrie 2014

ÎN SPATELE MĂȘTII (2)

                                                  Sex cu maimuța nudă

  Curtarea, prelungită la săptămâni și luni de zile, este marcată de porniri contradictorii: teamă, agresiune, atracție irezistibilă; adică nervozitate, ezitări, acestea micșorându-se dacă semnalele sexuale reciproce sunt destul de puternice; ele constau în: expresii complexe ale feței, poziții ale corpului, vocalizări (în care nu conținutul, ci semnificația tonului este relevantă), contacte simple între corpuri mai ales în timpul locomoției împreună: pornirea în fugă, jocul de-a prinselea,  ținerea de mână sau de braț, urmate de îmbrățișarea statică: contacte  gură – față (pupături), gură la gură (sărutul). Curtarea la început se desfășoară în public, apoi în singurătate, prin îmbrățișări puternice și prelungite iar contactele face á face devin intense. Pe lângă contactele vizuale și vocale contactele tactile devin frecvente, constând în mici mișcări și apăsări de diferite intensități, cu toate părțile corpului: degetele, mâinile, buzele și limba sunt importante. Într-o fază ulterioară, îmbrăcămintea e parțial sau total înlăturată iar contactul piele la piele este extins pe o suprafață cât mai mare. Acum sărutul se execută cu limba în gură, buzele sunt aplicate pe lobii urechilor, pe gât, pe organele genitale; masculii acordă importanță sânilor și sfârcurilor; se produc și mușcături, de la ciupituri delicate, la mușcături dureroase.

                                                 Vânătoarea și hipersexualitatea

   Cuplul a fost soluția pentru ca masculii plecați la vânătoare să fie siguri de fidelitatea femelei – o femelă ”îndrăgostită”  fiind o femelă sigură. La vânătoare, grupul are nevoie de toți masculii valizi, inclusiv de cei mai slabi, așa că li s-a dat acces mai larg, democratic, măcar la o singură femelă. În prezența armelor letale, rivalitățile sexuale ar fi devenit criminale și de aceea era preferabil ca un mascul să fie satisfăcut cu o singură femelă, în cadrul unui cuplu, în care și puiul care se dezvoltă foarte lent, are parte de grija dublă, a ambilor părinți. Legătura partenerilor în cuplu trebuie menținută și augmentată printr-o afectivitate sporită, prin ”îndrăgostire” și printr-un mecanism prin care sexul devine tot mai ”sexy”. Astfel s-a ajuns la hipersexualitate, nu ca perversiune, ci ca necesitate vitală. O femelă umană este receptivă sexual și în afara perioadei de fertilitate (ovulație) ca recompensă sexuală reciprocă, ce menține cuplul împreună. Consumarea repetată a actului sexual la om nu este o decadență, o sofisticare gratuită ci un lucru bun, necesar speciei. Chiar și gravidă, femela e receptivă sexual din acelaș motiv: ca masculul să nu se simtă frustrat și cuplul să nu se destrame. Se pare că specia face tot ce poate pentru cimentarea cuplului: este îmbunătățit repertoriul tactil – mângâierea, frecarea, apăsarea, dezmierdarea - și se dezvoltă o rețea de semnale sexuale vizuale:  expresii faciale complexe datorate perfecționării musculaturii din jurul gurii, ochilor, nasului, sprâncenelor, frunții, care, combinate, transmit o gamă complexă de stări (sufletești); buzele noastre sunt roșii și umflate fiind permanent  întoarse înspre exterior, rulate spre înapoi.  Buzele bine delimitate, cu mucoasa permanent expusă, mai roșii decât restul pielii, sunt o reclamă a unei structuri tactile sexuale. De aceea buzele negrilor sunt atât de mari: pentru că nu funcționează contrastul și își mențin pregnanța prin tumefiere. Tot din categoria semnalelor sexuale vizuale fac parte smocurile de păr axilare și pubiene și părul de fața masculilor. Prezența sânilor mari e controversată: ei nu sunt legați de maternitate – biberonul cilindric cu tetină mare este mult mai adecvat suptului – multe specii la care suptul este mult mai eficient decât la om, nu posedă mamele mari, globuloase, greu de manevrat. Sânii pregnanți, voluminoși, vizibili, sunt destinați masculilor, nicidecum puilor și este un element sexual, scos commplet în evidență de pielea nudă – într-o blană deasă n-ar mai fi vizibili; forma lor globuloasă atrage atenția asupra sfârcurilor care în erecție, sunt semn al excitației sexuale. Există două maimuțe care dispun de o întreagă rețea de semnale sexuale vizuale, care aruncă o lumină uimitoare asupra originii sexuale a înfățișării noastre: Mandrilul și babuinul Gelada.
   Mandrilul. Masculul are penisul de un roșu aprins, cu pete scrotale albastre; acest aranjament al culorilor se repetă pe fața maimuței: pe obrajii fără păr, de un albastru intens, se detașează nasul lung, de un roșu aprins care aduce bine cu un penis, adică fața imită regiunea genitală, fiind numită  față falică.  Femelele  babuinului Gelada care-și petrec o bună parte din timp în poziție verticală, au pielea nudă de pe piept și mamele roșii, imitând zona vulvară. Aceste maimuțe se autocopiază - însemnele genitale împinse în poziție frontală, transmit mai prompt semnale decât cele din poziția inițială. Poziția verticală influențează deci semnalizările sexuale. Sexul față în față este un sex personalizat, în care identitatea partenereului contează la o specie de cupluri. În acest punct apare evident faptul că buzele roșii, puternic definite (conturtate cu rujuri) ale femelei de om, imită labiile. Iar sânii proeminenți imită fesele cărnoase. Nu e nici o diferență între o femeie frumoasă cu buze roșii și sâni mari și o femelă de Gelada. Masculii, pregătiți pentru interpretarea semnalelor sexuale ale posteriorului, răspund pozitiv și la semnalele reproduse pe partea anterioară.

   Semnale sexuale olfactive. La mamiferele inferioare, masculii par mai sensibili la miros decât femelele, prin faptul că ei le adulmecă pe acestea mai mult, motiv pentru care femelele noastre se parfumează mai mult. Înainte de pubertate sunt atrăgătoare aromele dulci și de fructe, după pubertate cele de mosc. Moscul este semnal olfactiv pentru multe mamifere, fiind perceput în diluție de o parte la 8 milioane de părți de aer. Oricum și specia noastră, chiar dacă nu are glande odorante, are unele mai mici, apocrine, concentrate în zona axilară și pubiană, unde smocurile de păr sunt capcane pentru miros. Amplasarea în zona genitală a glandelor mirositoare nu are nimic neobișnuit dar în zona axilară este o caracteristică nouă. Ea pare a se lega de tendința generală a speciei noastre de a adăuga noi centri de stimulare în partea frontală a corpului, pentru sporirea contactelor sexuale față în față; nasul partenerului, pe parcursul unei bune păți a activității precopulatorii și în timpul copulației se află mereu în vecinătatea axilelor ca zone majore de producere a mirosurilor.
   Orgasmul la maimuță și la om. Masculii maimuțelor au orgasm ejaculator, după care, ei își diminuează pornirile sexuale pentru a-și reface rezerva de spermă, pe când femelele, după copulație dau prea puține semne că ar fi atins un punct culminant emoțional și pleacă de parcă nimic nu s-ar fi întâmplat, adică nu au orgasm!  nu ajung la o saturare sexuală;  de aceea, în scurta perioadă de ovulație, cu cât se copulează de mai multe ori, cu atât își măresc șansele de fertilizare. Aici ne deosebim de maimuțe: la om, femela cu un singur partener, nu are nici un avantaj să mai fie receptivă sexual imediat după coitus, când masculul este epuizat sexual, deci nimic nu o împiedică să aibe orgasm, ba chiar există două avantaje în favoarea orgasmului feminin: 1 - cooperrarea sexuală cu partenerul oferă o mare recompensă comportamentală care duce în final la întărirea cuplului și menținerea familiei, 2 - șansele de fertilizare sporesc considerabil.  Contează și poziția naturală a speciilor, patrupedă și bipedă: femelele de primate, odată însămânțate, pot pleca fără săși piardă lichidul seminal dar femela de om îl pierde, de aceea, răspunsul violent al orgasmului care o lasă  saturată, epuizată, întinsă, este de două ori valoros. Orgasmul femeii este aproape identic cu al masculului, este un răspuns pseudomasculin pentru că există proprietăți latente ale sexului opus, în fiecare dintre sexe: excitabilitatea extremă căpătată de clitoris la stimularea sexuală, este corespunzătoare penisului, orgasmul femel fiind un model de împrumut de la mascul. Penisul maimuței om (cel mai mare dintre toate primatele), este lung și gros în erecție, pentru stimula clitorisul și a induce orgasm femelei.  Cimpanzeul are un penis cât un ghimpe prin comparație cu al omului. Altfel spus, natura a făcut tot ce a fost posibil pentru sporirea sexualității cuplului, pentru menținearea perechii ( a monogamiei), pentru a putea  fi crescuți puii cu maturizare lentă,  în vederea dezvoltării creierului și implicit a succesului speciei. Este o legătură directă între hipersexulaitate și inteligență, prima ajutând la dezvoltarea celeilalte. Faptul că copiii noștri la maturitate pleacă de acasă și-și întemeiază alt cămin pentru gestație, este specific carnivorelor nu primatelor.
  Maimuța nudă este o specie hipersexuală, monogamă, cu origini ancestrale de primat dar cu modificări ulterioare extinse, de carnivor. În civilizația modernă, fostul vânător cu creier mare s-a preocupat de tehnologie, simple locuri de trai devenind mari orașe iar Epoca Toporului a evoluat în Epoca Spațială. Suntem o îmbinare complicată de maimuță fructivoră și fiară carnivoră, la care achizițiile strălucite ale tehnicii au influențat prea puțin sistemului sexual al speciei. Schimbările tehnologice au fost prea bruște pentru a produce schimbări biologice fundamentale: în spatele fațadei vieții urbane moderne se află aceeași veche maimuță nudă: vânătoarea se numește serviciu, terenul de vânătoare birou, adăpostul apartament, cuplul căsnicie, perechea, nevastă sau soț. Dacă dăm la o parte vălul opac al moralei publice constatăm că înzestrarea fiziologică și anatomică a speciei noastre este utilizată încă în totalitate!  Structura socială a civilizației a fost modelată mai degrabă de natura biologică a fiarei, decât invers!

                                                Restricțiile sexuale sunt efemere


   Dezvoltarea unui set complex de semnale sexuale anatomice și fiziologice și sporirea receptivității sexuale au creat doar controale și restricții minore, valabile în unități tribale mici dar nu și în metropole vaste, unde ascunderea semnalizării sexuale este ineficientă.  Afișarea organelor genitale este greu de mascat din cauza poziției verticale. De aceea, acoperirea regiunii genitale cu veșmânt a fost necesară încă din faza culturală timpurie, înainte de răspândirea omului în zone mai reci. O femelă care-și suprastimulează partenerul, acționează involuntar și asupra terților iar într-un mare oraș există nu unul ci sute și mii de străini  stimulatori și stimulabili. O femeie care observă că a avut un efect prea stimulator asupra unui bărbat străin, apelează de exemplu la vorbire: soțului meu nu i-ar plăcea acest lucru. În vremuri apuse, bărbații care plecau la război apelau la centura de castitate: o bandă metalică cu lacăt, găurită cât să permită excreția; a existat și varianta labiilor găurite, cu lacăt scos și pus la loc după actul sexual. În lumea de azi sexul se face în general noaptea, în intimitate strictă. Atingerile întâmplătoare în public, sunt urmate imediat de scuze. Cine chicotește sau râde deșuchiat din întâmplare (grimase specifice curtării), pune mâna la gură. Pozițiile corpului s-au desexualizat – o femeie nu stă cu picioarele desfăcute ci lipite sau unul peste altul, se depilează axilar, părul pubian fiind grijuliu ascuns, bărbații își rad barba și mustățile și se practică o dezodorizare generală a corpului la ambele sexe. Toate sunt coduri morale aretificiale, legi sexuale menite să preîntâmpine stimularea sexuală a străinilor, să îngrădească interacțiunea sexulă în afara perechii cuplu. Dar aceste restricții impuse primatei foarte sexuale care suntem, nu rezistă la nesfârșit: femeile își acoperă sânii dar prin sutiene de fapt și-i măresc, pantofii cu toc duc la legănarea feselor iar rujul și parfumul măresc atracția vizuală și olfactivă. De ce să răcești mai întâi o cameră pentru a face apoi focul în ea? se întreabă Desmond Morris. Foarte înaltul nostru nivel de sexualitate cere o exprimare și emanație permanentă; ea s-a dezvoltat pentru menținerea perechii cuplu dar în mod paradoxal, această agresivitate sexuală nu poate fi neutralizată cu nimic. Femeile folosesc afișarea sxuală pentru a obține favoruri de la msculii care dețin o formă de putere (funcții, bani), fenomen numit remotivare, sau dacă sunt libere (scăpate de sub presiunea maternității) se amestecă printre grupurile de vânători și favorizează adulterul. O supapă care elimină adulterul și destrămarea cuplului este voyerismul - obținerea excitației sexuale privind cum copulează alții – care se practică pe scară largă: se privește, se ascultă la radio și tv, la cinema, la teatru, în cărți, reviste, ziare. Alte activități risipitoare reproductiv sunt homosexualitatea și masturbarea; studii americane arată că 58% dintre femei și 98% dintre bărbați se masturbează în anumite perioade. Aceste activități nu afectează pe termen lung potențialul reproductiv al speciei dar preîntâmpină frustrarea sexuală și mențin armonia socială.