marți, 9 septembrie 2014

ÎN SPATELE MĂȘTII (3)

                              

              Maimuța goală  de Desmond Morris, Ed. Enciclop., 1991, 202 pag. The naked ape,  1967:  9 ediții
              moto : De multe ori ne închipuim că ne comportăm conform unui cod abstract și înalt de       principii morale, când în realitate ascultăm de un set de întipăriri pur imitative, adânc înrădăcinat și demult  ”uitat” la care se adaugă pornirile noastre instinctive, ascunse cu grijă.

                      rezumat personal: animalul om văzut de un zoolog englez

                                          Lupta la sân; râsul născut din plâns

Sugarul de fapt luptă pentru aer, din cauza formei și consistenței mamelei, neadecvată suptului. Sugarul se sufocă și este neajutorat deoarece sfârcul nu pătrunde suficient de adânc în gura lui iar mamela globuloasă și voluminoasă îi astupă gura și nasul. Tetina este mult mai lungă și nu continuă cu o emisferă mare, rotunjită, care-i crează probleme; tetina e mai apropiată de aparatul nutritiv al femelei de cimpanzeu iar sânul femeii nu este atât o mașină de lapte cu capacitate mărită, ci un mijloc de semnalizare sexuală pentru mascul.
    Copilul este foarte neajutorat fizic: nici măcar nu-și poate ridica singur bărbia din piept când e întins pe spate, decât după o lună de viață. Abia la 10 luni merge de-a bușilea și la 15 luni începe să pășească neajutat. Însă este rapid în vorbire: când începe să meargă, rostește deja cuvinte simple. La 2 ani folosește 300 de cuvinte, la 4 ani 1.600, la 5 ani 2.100. Se pare că această rată uimitoare a învățării provine din nevoia presantă de a comunica exact, în timpul vânătorii.

  Vorbirea grefată pe mârâieli, gemete, țipete instinctive, a crescut ca un zgârie nori verbal. Sunete elementare sunt: mârâiala, geamătul, țipătul, scâncetul, râsul, urletul, plânsul ritmic. Expresii instinctive sunt: zâmbetul, rânjetul, încruntarea, privirea fixă, mimica de spaimă, mimica de supărare. Plânsul este prezent de la naștere, zâmbetul apare la 5 săptămâni iar râsul și furia la 3 - 4 luni. Râsul a evoluat din plâns ca semnal secundar. Ce ciudată este originea ancestrală a râsului! – o combinație dintre plâns și gângurit! Când îi apare acel animal mare care îl sperie - mama, copilul plânge dar imediat plânsul devine gângurit de recunoaștere a protectorului lui esențial. Maimuța goală este o maimuță jucăușă și în faza adultă și asta se datorează firii ei exploratorii: ea împinge în mod constatnt lucrurile la limită, încercând să se autosurprindă, să se autoșocheze fără a se răni și apoi semnalizându-și ușurarea prin hohote de râs molipsitoare.

                                                                   Zâmbetul – cârlig

    Orice contact social provoacă teama, în cel mai bun caz o teamă ușoară. Zâmbetul reciproc îi asigură pe cei implicați că amândoi se află într-o stare de ușoară neîncredere dar și de atracție reciprocă. Sunt primate care se descurcă fără zâmbete, prin diferite gesturi prietenoase dar zâmbetul pentru noi este de o importanță uriașă, atât în copilărie cât și la maturitate. La naștere, puiul de cimpanzeu se prinde strâns de blana mamei și stă acolo oră de oră, zi de zi, săptămâni și luni de zile. Când se aventurează prima dată de lângă ea, revine într-o clipă și se reagață instantaneu.  Omul la naștere se află într-o postură mult mai la voia întâmplării. Nu numai că suntem prea slabi pentru a ne agăța dar nici nu avem de ce să ne agățăm. Atunci țipăm până la epuizare pentru a atrage atenția mamei dar odată atenția dobândită trebuie să facem ceva pentru a o menține. Un înlocuitor al agățatului care s-o răsplătească pe mamă și s-o facă să vrea să stea cu noi, este zâmbetul.

                                                 Explorarea; lipsa specializării
                                                    (știința născută din frică)

     Maimuța goală de azi, nu acționeză așa cum se crede, după un cod abstract și înalt de principii morale, ci după un set de întipăriri imitative, condimentat cu porniri instinctive ascunse cu grijă . Chiar și când este pusă în fața unor idei noi stimulative, strălucit de raționale, bazate pe inteligență pură, obiectivă, ea se agață de vechile prejudecăți și obiceiuri. Spre norocul nostru, avem un antidot puternic contra acestei slăbiciuni inerente procesului de învățare imitativă: dorința puternică de a explora. De fapt e vorba de un echilibru care se crează între rigiditatea produsă de dependența totală de repetiția prin imitație și îndrăzneala exagerată, nechibzuită a spiritului explorator; astfel, cultura noastră capătă un potențial fantastic pentru a prospera. De unde ni se trage tendința de explora? Toate mamiferele (nu numai maimuțele) au un puternic imbold de a explora dar numai pentru unele explorarea este mai importantă decât alte chemări instinctuale.  Diferența are origini primare, în modul de hrănire, sau autoapărare, nespecializat sau specializat. Dacă furnicarul și koala își au furnicile, respectiv frunzele lor de eucalipt, n-au de ce să se preocupe prea mult de complexitatea lumii lor înconjurătoare. La fel, porcii spinoși, ariciul sau sconcsul, se pot deplasa nepăsători față de dușmani, pe când mamiferul neînarmat trebuie să fie mereu în alertă. De ce există mamifere nespecializate, oportuniste? Pentru că în cazul unei modificări majore a mediului, specializatul rămâne fără sursă de hrană sau cade păradă unui animal mai puternic.  După ce a fost forțat să facă modificări majore în structura lui genetică, îi va fi greu să se întoarcă la ronțăit sau la insecte în cazul furnicarului sau al lui koala. Dacă un ucigaș cu colți puternici își dezvoltă capacitatea de a sfărâma ghimpii porcului spinos, el devine o pradă ușoară și va dispăprea fără nici o șansă. Oportunistul are o existență dură, nesigură, dar se adaptează prompt la orce schimbare a mediului. Ia-i mangustei șoartecii și ea trece la ouă și melci. Ia-i maimuței fructele și alunele și ea trece pe rădăcini și lăstari. Dintre toate animalele nespecializate, maimuțele sunt cele mai oportuniste, s-au specializat în nespecializare. Și acesta este doar un aspect al evoluției sale neotenice: toate  maimuțele tinere sunt curioase dar tendința diminuează pe măsură ce devin adulte. La om, curiozitatea infantilă crește și se extinde în anii maturității. E curios cum nobila și dezintertesata preocupare științifică umană, provine de fapt din frica de a nu ști să ne descurcăm pentru a supraviețui: de a găsi hrană și de a ne apăra. Investigarea permanentă, nemulțumirea față de cât cunoaștem, a devenit cea mai importantă stratagemă a supraviețuirii speciei noastre.

                                                  Jocul la cimpanzeu și la om

     Recunoaștrerea semnelor grafice.  Atracția spre noutate (neofilia) este contracarată de frica de ceva nou și periculos (neofobie). Dar dacă eviți noul, nu-l poți cunoaște. Spre norocul speciei noastre, există întotdeauna adulți care-și mențin  curiozitatea și inventivitatea juvenilă și prin ei, populațiile au o șansă de a progresa și spori  numeric. Puii de cimpanzeu nu seamănă numai fizic cu copii ci sunt la fel de fascinați de jucării: le aruncă, le sucesc, le lovesc și le dezmembrează în bucăți, inventează jocuri simple, în care cimpanzeii ne sunt superiori datorită musculaturii mai dezvoltate. Dar în curând cimpanzeii pierd teren: nu se pot concentra, nu pot comunica părinților tehnicile ingenioase pe care le descoperă, creierul nu ține pasul cu dezvoltrea corpului. Se dă ca exemplu evoluția comparativă în explorarea grafică: și puii de cimpanzeu sunt la fel de tentați să exploreze posibilitățile vizuale ale urmelor lăsate pe o foaie albă de hârtie; la un an și jumătate, copilul lovește creionul de hârtie producând un zgomot  dar rămâne și o linie pe filă , ca premiu vizual neșteptat; prin repetare, fila se umple de linii mâzgălite în toate direcțiile. La doi ani mâzgăleala în toate direcțiile se face apăsat, sigur, hotărât, cu avânt. La trei ani copilul începe să simplifice mâzgăleala și să deseneze cruci, cercuri, triunghiuri, pătrate iar de jur împrejurul paginii linii șerpuite pornesc dintr-un punct și se întorc de unde au plecat, închizând un spațiu: linia devine contur. La 3,5 – 4 ani, la copil semnele sunt incluse într-un contur – o cruce înconjurată de un cerc, un X într-un pătrat dar cimpanzeul rămâne în urmă, la etapa de dinainte.  Un cerc marcat prin două linii, una verticală alta orizontală, poate face și puiul de cimpanzeu dar dacă desenul precedă primele reprezentări picturale la copil, cimpanzeul nu depășește faza. Ceea ce se întâmplă în interiorul cercului este că din câteva linii și pete, o figură începe să-l privescă pe copil din interiorul cercului iar de la experimentarea abstractă se ajunge la o figură cu ochi și o gură așezate acolo unde trebuie și aceasta este revelația recunoașterii (chipului uman). Ulterior se adaugă păr, urechi, nas și peisaj: flori, case, animale. De fapt, perfecționarea portretului durează 10 ani, timp în care trăsăturile se ordonează: apar cercuri pentru ochi, o linie orizontală pentru gură, 2 puncte sau un cerc pentru nas. Fața este cea mai perceptibilă și mai captivantă parte a mamei. Prin alungirea unor fire de păr care pornesc direct din cercul chipului se figurează brațele și picioarele cărora li se pot figura câte 5 linii radiare pentru degete. Prin  încercarea diverselor  forme, combinații, imagini diversificate, structuri și culori mai complexe, se ajunge cu timpul la acea reprezentare fidelă a lumii înconjurătoare care este pictura. Acțiunea de a picta a puiului de cimpanzeu și a omului era un act al descoperirii, al invenției, al testării posibilităților de variație a graficii. Ea nu cerea nici o recompensă, fiind o recompensă în sine,  a jocului de dragul jocului. Ulterior jocul a fost absorbit de intersul comunicării sociale și abia după apariția fotografiei pictura și-a recăpătat caracterul explorator. Toți artiștii sunt niște exploratori ai posibilităților. Scrisul este o derivație formalizată a pictatului.

                                                     Prelungirea jocului.

  Emisia sonoră (vorbirea) la cimpanzei e ca și inexistentă dar e prezentă percuția: puii bat din picior și din palme, iar adulții dau adevărate reprezentații în reprize prelungite de bătăi de tobe în comun: lovesc ceva (trunchiuri de copaci sau bușteni goi pe dinăuntru) țipă și rup vegetația. Percuția e cea mai veche formă a expresiei muzicale. Comunicarea verbală s-a născut din transformarea mormăielilor și chiotelor ancestrale. Vorbirea simbolică complexă e cea care a dus la posibilitatea de a ne juca cu gândurile. Secvențele de cuvinte cu rol inițial pur aplicativ, au devenit în timp, obiecte ale unui joc estetic.  În ce privește mișcarea, cimpanzeii se leagănă și țopăie ritmic iar noi avem dansul, sporturile și gimnastica. Din punct de vedere strict biologic, desenul, pictura, sculptura, muzica instrumentală și vocală, dansul, gimnastica, vorbirea și scrisul sunt fie prelungiri în viața adultă ale modelelor de joc infantil, fie  impunerea regulilor jocului asupra sistemelor informaționale și de comunicare ale adulților. Ce ciudat! Seriozitatea adulților este condusă din umbră de regulile jocurilor puerile! Care sunt aceste reguli? Pot fi formulate astfel: 1. Să cercetezi necunoscutul până când devine cunoscut, 2. Să impui repetiția periodică a ceea ce este cunoscut, 3. Să variezi această repetiție în cât mai multe feluri, 4. Să selectezi dintre variante pe cele mai satisfăcătoare și să le impui în dauna celorlalte, 5. Să le combini și să le  recombini  între ele, 6.  Să faci toate acestea doar de dragul de a le face, ca scop în sine.

  Știința și tehnologia s-au dezvoltat ca instrumente necesare supraviețuirii: lupta a produs armele, hrana a creat agricultura,  cuibul agenerat arhitectura, durerea a dezvoltat medicina. E interesant că după dezvoltarea tehnologiei, instinctul explorator pur a invadat și domeniul științei. În cercetarea științifică omul își folosește imaginația la fel cum face artistul. Animalele nu fac explorare de dragul explorării ci e produsă de satisfacearea poftelor primare, în explorarea pură, rezultatul util e ceva secundar. În artist ca și în cercetător se dă o luptă între atracția noului șiu tendința de a ne menține în siguranța vechiului. E un echilibru instabil între atracții contrare: dacă nu tânjim după schimbare și noutate vom sta pe loc dacă ne aruncăm cu capul înainte fără frică de nou putem sfârși în dezastru. Această stare conflictuală poate explica fluctuațiile modei (îmbrăcăminte, coafură, automobile) și nu este un fenomen minor ci este însăși baza întregului nostru progres cultural. Pentru puiul de mamifer și copil, hârjoana, jocul, comunicarea cu semenii în faza timpurie, sunt esențiale mai târziu. Reiese că sunt două faze: una timpurie interiorizată și una târzie, exteriorizată, succesul ultimei depinzând de prima; dacă în prima copilărie indivizii sunt izolați, ca dulți sunt atinși de un comportament antiexplorator, retrași social, robi ai unor stereotipii și ticuri  din care enumăr câteva observate la maimuțe: se scutură, se leagănă, dau din cap. Se sucesc, sar, își încleștează și descleștează mâinile, își sug degetul, sese ciupesc, se înțeapă, lovesc sau rostogolesc ritmic obiecte, au o mimică cioudată. Repetarea obstinată a unor acțiuni este refugiul lor într-un comportament hiperfamiliar de spaima mediului și contactelor înspăimântătoare, este o cramponare de ceva cunoscut foarte bine. Cam pe aici se încadrează și plictiseala: neavând șansa de putea explora ceva, ne autoexprimăm prin stereotipii ritmice. Îngrădirea socială ne transformă pe toți în animale dintr-o uriașă, totală, grădină zoologică: elefanții captivi dau din cap ore în șir, masculii unor maimuțe mimează o masturbare în gol cu mâna dar fără atingerea penisului, femelele își sug sfârcurile, puii își sug câte o labă, altele își mușcă propriul corp sau își smulg părul – toate astea, de plictiseală. Iar dacă noi recunoaștem că suntem încă totalmente animale și ne-am proiectat grădinile zoologice atât de asemănătoare cu orașele n-ar trebui să ne mai mirăm de plictiseala și ciudățeniile noastre. Ar trebui să fie o lecție pentru noi privind importanța colosală a unui echilibru între tendințele exploratorii și cele neofobe,  temătoare de nou, de joc  și de libertate.