luni, 15 septembrie 2014

ÎN SPATELE MĂȘTII (6 ultima)

                              ”La o bere cu băieții” (comportamentul de hrănire)

   Când am devenit ucigași, în materie de hrană am luat ce era mai bun de la ambele regnuri: la bază suntem fructivori dar la fel de aproape de bază suntem și carnivori, nu ne mai putem desprinde de hrănirea cu carne. Tot vânătoarea e cheia înțelegerii dogmelor de hrănire cărora le suntem încă vasali. Deși comportarea în hrănire a maimuței goale pare una din cele mai schimbătoare, oportuniste și influențabile, ea are în substrat principii biologice de bază ale speciei. Șabloanele ancestrale de culegere a fructelor, au devenit unele de ucidere a prăzii în comun. În primul rând s-a mărit distanța dintre mese; nu se mai ciugulește tot timpul, hrana trebuie urmărită, vânată și transportată de la distanță, uneori timp îndelungat, astfel au apărut mesele rare și consistente, specifice carnivorelor; aceste modificări s-au instalat într-un timp foarte îndelungat, de aceea azi, cu toate progresele din zootehnie și agricultură, am rămas fideli acelor obiceiuri îndepărtate în timp. Aceste progrese i-au lăsat pe masculi fără rolul lor principal de vânători. Cum compensează această frustrare? Ducându-se ”la lucru”. Munca a înlocuit vânătoarea dar păstrează trăsăturile ei: implică o deplasare regulată la ”terenurile de vânătoare” – activitate predominant masculină, care le dă șansa interacțiunii, a activităților de grup, asumarea riscului și strategii planificate. Pseudovânătorul dă lovituri financiare dure, e ”nemilos” în afaceri, cei tineri se grupează în găști de multe ori prădătoare, au trăiri emoționale de solidaritate masculină, sunt animați de loialitate de grup, poartă insigne, ecusoane, practică ceremonii de inițiere; unisexualitatea acestor grupuri neavând legătură cu homosexualitatea sau cu sexul în general – aici acționează străvechiul spirit de cooperare în grupul de vânătoare. Faptul că femelele au de cele mai multe ori resentimente față de plecarea de acasă a masculilor la  ”întâlniri cu băieții”, este o greșeală a lor: aici nu e vorba de neloialitate față de familie ci de modul actual de exprimare a tendinței milenare a masculilor speciei de a alcătui grupuri de vânătoare. Este o tendință la fel de fundamentală ca și cea de formare a cuplurilor și ele sunt evident în strânsă legătură. Munca a înlocuit vânătoarea dar unele forme primitive de manifestare a acestui impuls perisită încă sub forma vânătorii sportive. Unii văd în doborârea prăzii motivația de eliminare a rivalilor dar în realitate se desfășoară conform regulii jocului vânătorii, în care prăzii i se acordă o șansă, un handicap autoimpus al vânătorului (care ar putea folosi de exemplu mitraliere sau elicoptere). Vânătoarea este concepută ca un mare joc de noroc, jocurile de noroc stilizate de azi, fiind îndeletniciri predominant masculine. În vânătoarea numită ”muncă”, momentul uciderii este doar un triumf simbolic, fără violență fizică, impulsul de a ucide fiind considerabil modificat.
   După urmărire și ucidere ajungem la masa propriu zisă. Azi nu mai mestecăm tot timpul, nu servim gustări la intervale mici, pentru că nu mai suntem primate tipice – evoluția noastră carnivoră ne-a modificat tot sistemul – deși azi ne-ar fi ușor să mâncăm puțin și des, rămânem fideli meselor rare și copioase. O întrebare ar fi și de ce încălzim mâncarea? Ca să o aducem la temperatura prăzii abia ucise? fiindcă avem dinți prea slabi (dar încălzim și supa), sau pentru a îmbunătăți aromele? Carnivorele înfulecă, înghit hrana pe nerăsuflate dar primatele sunt foarte sensibile la arome. Pe limba omului există 10.000 de papile gustative;  cu vârful percepm dulcele, cu laturile acrul și cu rădăcina amarul dar de fapt nu gustăm ci mirosim hrana, aromele difuzează în cavitatea nazală și se dizolvă pe membrna nazală. Preferința pentru dulce e specifică primatelor și străină carnivorelor iar dieta variată a omului provine de la primate. Macacul japonez consumă 119 specii vegetale, plus insecte și ouă. O dependență exclusivă de carne ar crea omenirii probleme cantitative iar o hrană bazată numai pe recolte ar fi periculoasă din p.v. calitativ – dieta exclusiv vegetariană produce specimene slab dezvoltate fizic. Populațiile cele mai viguroase și mai sănătoase au o dietă echilibrată, ca și îndepărtații noștri strămoși vânători.

                                           Lipsa blănii și apariția vorbirii

   Curățarea blănii este importantă: la păsările mici, menținerea curățeniei penajului este o chestiune de viață și de moarte: penajul îmbâcsit nu le permite să-și ia zborul pe loc pentru a scăpa de dușmani, nu le-ar menține temperatura ruidicată, de aceea ele se scaldă și se ciugulesc, se scarpiă  ore întregi. Și maimuțele își fac de lucru în permanență prin blană, ciugulesc gunoaie, resturi de piele, pe care le gustă și le mănâncă. La toate ființele, locul de contact cu mediul are parte de un tratament aspru dar pielea nu se uzează și nu se rupe grație regenerării și curățării permanete. Spre deosebire de cele mai multe vertebrate care folosesc pentru scărpinat picioarele din spate, maimuțele folosesc mâinile cu care ajung cam peste tot în afară de cap unde trebue să acționeze orbește; de aceea ele prtactică o curățire socială, prin ajutorare reciprocă prietenească.
  Invitația la îngrijire se face printr-o mimică specială, semnalizându-și intențiile printr-un plescăit urmat chiar și de scoaterea limbii după fiecare plescăit. Cel ce acceptă invitația ia o atitudine relaxată, oferindu-și anumite părți așle corpului. Plescăitul accelerat, repetat, exagerat a devenit un semnal prietenesc care cu timpul a căpătat mai mult o motivație socială decât cosmetică. De obicei subordonații practică această invitație pentru a domoli agresivitatea celui dominant dar și dominanții care vor să calmeze un subordonat speriat plescăie la el comunicându-i că nu e agresiv în pofida aurei lui dominante. De exemplu o femelă dominantă dar fără progenitură, dacă vrea să se apropie de un pui străin ca să-l alinte, ea îi plescăie și dacă e acceptată, îl îngrijește cu delicatețe.
   La maimuța goală apare din nou problema lipsei părului: dacă nu ai păr nu ai ce curăța și nici motiv de plescăială. Plescăitul în vederea curățării blănii a fost înlocuit cu zâmbetul dar acesta fiind insuficient, s-a apelat la vocalizarea verbală. Asta e chiar foarte tare! Modelul comportamental al vorbirii se pare că a apărut din nevoia crescândă de schimb de informații. Vocalizarea verbală s-a dezvoltat din vocalizarea nonverbală, fenomen comun, larg răspândit în lumea animalelor. Pentru mamifere sunt tipice mârâielile și țipetele stridente.  Din ele s-a dezvoltate o serie mai complexă de semnale sonore învățate – combinarea și recombinarea acestor unități vocale a stat la baza a ceea ce putem numi vorbirea informațională, metodă care a permis strămoșilor noștri să facă referire la obiectele din mediu, la timp (prezent, trecut, viitor); mai există încă trei tipuri de vorbire: vorbirea afectivă în care de exemplu se răcnește cu cuvinte: m-am rănit, mi-e frică, sunt furios!, vorbirea exploratorie  - o vorbire în joacă, de dragul vorbirii, o vorbire estetică; așa cum pictura adevenit din mijloc de transmitere a informațeiei mijloc de explorare, toat așa vorbirea poetică a urmat acelaș drum pe care a mers și pictorul; al patrulea mod de vorbire este vorbirea de întreținere, fără scop informațional: nu face schimb de date, nu dezvăluie stări sufletești, nu produce o plăcere estetică – atunci care este rostul sporovăielii? Susține continuarea zâmbetului de salut, menține coeziunea, înlocuiește îngrijirea socială, ne permite să ne expunem mai mult unii altora, ceea ce conduce la o prețioasă sudură și prietenie de grup.

                                             Noi și celelalte animale

  În ce privește substratul mai adânc al dragostei noastre pentru animale, când nu rezistăm tentației de a mângâia blana unei pisici, ne manifestăm vechiul impuls de îngrijire socială a primatelor care aveau păr, iar noi l-am pierdut. Părul nostru de pe cap se bucură de mult mai multă atenție decât ar impune igiena, are conotații sexuale și de aceea el este manipulat de profesionjiști, persoane străine, disociate de tribul cunoscuților. Au fost făcute sondaje mai în profunzimea realațiilor (filiațiilor noastre psihologice) ancestrale cu animalele,  efectuate pe copii: un studiu al preferințelor copiilor între 4 și 14 ani s-a făcut pe un lot de 80.000 de copii britanici. Dintre toate speciile zoologice, 97,15% dintre copii au preferat mamiferele iar dintre acestea pe primul loc este maimuța (cimpanzeul), urmate de cal, panda, urs, elefant, leu, câine. Toate aceste animale au păr, contururi rotunjite, au fața aplatizată, au mimică, au poziție în majoritate  verticală. Este o reflectare egoistă a noastră. Pe de altă parte copii mici preferă animalele mari în care-și văd părinții (figuri protectoare) iar copii mari le preferă pe cele mici  ca substitut al copiilor - pe măsură ce cresc, ei intră în competiție cu părinții și se văd pe sine ținând ei înșiși situația sub conbtrol – copilul cu o ciudată precocitate devine părinte simbolic. Calul în schimb este preferat de fete în perioada instalării pubertății. Calul este în esență un animal puternic, musculos, dominant,  care se încalecă și se călărește, având se pare o puternică implicare sexuală: călărirea constă într-o lungă serie de mișcări ritmice, cu picioarele larg depărtate, în contact strâns cu corpul animalului. În mod ciudat preferințele pentru cal și pentru maimuțe scade după pubertate. Odată cu dezvoltarea conștiinței sexuale  la adolescență,  crește nevoia de intimitate iar popularitatea calului diminuează în loc să crească; la fel, maimuțele au organe genitale supărător de pregnante atât la femele cât și la masculi - motiv de stânjeneală.
  Animalele cele mai urâte sunt șarpele și păianjenul, primul fiindcă este subțire și murdar iar celălalt e păros și agățător. Șapele considerat de mult timp simbol falic, reprezintă sexul inoportun dar fiindcă îl urăsc și copii de la patru ani, aceasta se pare că este o aversiune înnăscută, pe care o au și cimpanzeii, gorilele, urangutanii, având o importantă valoare în supraviețuire. Legat de păianjeni, repulsia crește spectaculos la fete în perioda pubertății. Părul de pe corp este o caracteristică fundamental masculină iar apariția lui pe corpul unei fete tinere are o semnificație neplăcută (inconștientă) mai mare la o fată decât la un băiat.
  Există 7 vârste ale reactivității interspecifice: faza infantilă: total dependenți de părinți, reacționăm puteric la animale mari, simboluri ale părinților, faza infantil-părintească : intrăm în competiție cu părinții și agreăm animalele mici ca înlocuitori ai copiilor noștri (e faza când ne place să avem un animal în casă), faza obiectiv preadultă: interesul explorator (științific și estetic) îl domină pe cel simbolic (vânăm gândaci, facem colecții de flutrui, privim la microscop), faza tânărului adult: animalele cele mai importante sunt membrele sexului opus din specia noastră, celelalte specii pierzând teren în ochii noștri; faza adultului părinte: animalele pătrund din nou în casa noastră ca animale pentru copii noștri, faza postpărintească: animalele înlocuiesc copii care au părăsit căminul (la dulții fără copii începe mai devreme), faza senilă: atenția e mărită pe speciile pe cale de a fi exterminate; ele trebuiesc salvate fiind pe cale de dispariție ca și individul senil – grija afectivă de a le salva de la pieire reflectă dorința de a-și spori propria supraviețuire. Și motivele științifice și estetice sunt perfect valabile: suntem o specie acut exploratorie și am pierde o sursă prețioasă de cercetare.
   Factorii economici în conservarea naturii (protejarea speciilor pe cale de dispariție ca sursă de a juta populațiilor sărace) sunt valabili pe termen scurt; pe termen lung situația pare sumbră: când densitatea speciei noastre va crește prea mult, nu va mai rămânea loc pentru animale. Vom fi obligați să ne hrănim exclusiv vegetarian sau chiar sintetic. Dacă nu vom distribui cumva în spațiul cosmic povara, sau nu vom reuși să ținem sub control numeric creșterea populației globului, într-un viitor nu prea îndepărtat va trebui să înlăturăm toate celelalte forme de viață animală de pe pământ. Altfel spus, în fiecare colțișor al globului va fi tot atâta aglomerație câtă este astăzi într-un mare oraș.

                                                                       Concluzie

   Autorul recunoaște că a insultat în mod deliberat omul numindu-l maimuță goală. Dar..să nu uităm că în ciuda marilor noastre progrese tehnologice suntem încă în foarte mare măsură un fenomen biologic simplu, niște animale umile, supuse legilor fundamentale ale comportamentului animailc. E greșit să ne complacem în ideea că e ceva special cu noi, că suntem o excepție și nu vom dispărea și noi, făcând loc pentru altceva.
   Să ne păstrăm simțul măsurii și să  ținem cont de ceea ce se întâmplă imediat sub aparențele vieții noastre. Suntem flexibili dar nu suficient încât să ne remodelăm felul de viață ca să facem față supraaglomerării, stresului, pierderii intimității și a libertății de acțiune. Autorul nu crede că vom reuși să trăim ca niște furnici uriașe, că ne vom putea controla suficient agresivitatea, teritorialitatea, impulsurile sexuale, tendința de fi părinți, devenind maimuțe de incubatoare – natura noastră animalică necizelată nu va admite niciodată așa ceva. Trebuie să încercăm să ne croim progresele oportunist inteligente după cerințele noastre fundamentale, fără a nega moștenirea din trecutul evolutiv.
   Dacă nu vom face asta, ”impulsurile noastre biologice se vor aduna tot mai mult, până vor rupe barajul și întreaga noastră existență elaborată, va fi măturată de torent. ” Brrrr! (un sunet de maimuță goală).