joi, 11 septembrie 2014

ÎN SPATELE MĂȘTII (4)

( Maimuța goală  de Desmond Morris, Ed. Enciclop., 1991, 202 pag. The naked ape,  1967:  9 ediții )

                                animalul om, văzut de un zoolog englez (rezumatul meu)

                            moto : De multe ori ne închipuim că ne comportăm conform unui cod abstract și înalt de   principii morale, când în realitate ascultăm de un set de întipăriri pur imitative, adânc înrădăcinat și demult  ”uitat” la care se adaugă pornirile noastre instinctive, ascunse cu grijă.

                                            Agresivitatea; tiranul și liderul

   Animalele se luptă între ele din două motive: pentru a-și stabili dominația într-o ierarhie sau pentru a-și stabili drepturile asupra unei porțiuni de teren. Unele sunt numai ierarhice, altele numai teritoriale, altele și, și. Noi din păcate suntem și, și, adică istoria noastră naturală ne-a dotat cu o sursă dublă de agresivitate. De la primate care nu sunt teritoriale dar sunt ierarhice, am moștenit  ”ordinea de ciugulire” (termen discutat prima dată la puii de găină) – există un tiran al grupului care-și exercită rolul minut de minut, pentru ca grupul să rămână împreună.  Tiranul grupului este cel mai îngrijit de ceilalți, cel mai ferchezuit, mai bine hrănit și mai sexy. Dar nu toate maimuțele au tirani violent dictatoriali, există și tirani benigni, toleranți, de exemplu la gorile, unde masculul dominant își împarte femelele cu masculii inferiori ierarhic, e generos când grupul se hrănește și nu se impune decât când apare ceva ce nu poate fi împărțit, la revolte și încăierări. Dar acest sistem a trebuit să fie schimbat când omul devenit vânător a fost obligat să-și apere căminul, teritoriul care fiind apărat în grup, liderul și cei puternici trebuind să țină cont și de părerile celor slabi – această ierarhie blândă este un început de democrație.

    Mecanismul nervos și fiziologic al agresivității este controlat de sistemul simpatic care pregătește corpul pentru acțiunea violentă (el pare a spune: ești gata de acțiune, mișcă-te!)  și cel parasimpatic care spune: ia-o încet, păstrează-ți resursele. În mod normal organismul ascultă de ambele sisteme și-și menține echilibrul dar în caz de mare pericol ascultă numai de cel simpatic, când adrenalina părtunde în sânge și acționează drastic asupra inimii, tensiunii, viscerelor (digestia încetează), rectului, vezicii, respirației,  zahărului din sânge, etc. De cele mai multe ori însă, lupta nu se dă, devine un ritual iar toată pregătirea este oprită de sistemul parasimpatic. Dar contramandarea bruscă a luptei are un recul violent: sângele retras prea repede din creier poate da leșin, paloare sau îmbujorare, defecație, urinare necontrolată, etc. Ridicarea agresivă a părului a dus la dezvoltare unor regiuni specializate – coamele.  Atacul urmat de retragere a creat dansurile de luptă; acțiunea contradictorie a celor două sisteme e comparabilă cu niște cai loviți cu pintenii și struniți din frâu. La om care nu are păr, tenul palid e agresiv și periculos iar cel roșu arată o agresivitate strunită. La om, fața agresivă seamănă cu a tuturor primatelor iar cea zâmbitoare îi este specifică. Fiind o specie înarmată cu arme letale, semnele de aplanare s-au dezvoltat.

   De la ghemuit și scâncet provin: înclinarea, îngenuncherea, prosternarea, mișcări care scad dimensiunea corpului în fața individului dominant. Interesantă este originea salutului  militar: ridicarea mâinii pare un gest agresiv (ridicarea mâinii pentrui a lovi) dar palma care este deschisă și arată spre cap sau caschetă – este o modificare a scoaterii pălăriei care poate fi foarte înaltă (joben sau coif) și deci duce la micșorarea înălțimii corpului. Întinderea mâinii provine probabil din gestul cimpanzeilor care întind mâna spre a fi mușcată. La om strângerea mâinii arată egalitate dar când diferența de rang e prea mare se apelează la sărutarea mâinii (în biserică). Femela de om nu-și mai expune dosul pentru a diminua agresivitatea masculului dar profesorul care-și biciuie ritmic elevul imită penetrările ritmice ale masculului dominant - ritual copulator ancestral cu rol calmant la primate. Aceste gesturi de remotivare sunt gesturi criptosexuale: de exemplu prin darea pantalonilor jos se poate urmări înroșirea feselor.

   Pentru a ne ține în frâu neliniștea apelăm la gesturi banale de refulare de tip primitiv: mutăm un obiect de colo colo, ștergem ochelarii curați, aprindem țigară de la țigară, ne scărpinăm în cap, ne roadem unghiile, ne scobim în urechi, ne lingem buzele, ne frecăm bărbia – ne concentrăm atenția asupra unei singure zone ignorându-le pe toate celelalte și toate problemele. Dacă putem minți ușor prin cuvinte, nu putem minți prin șabloane agresive sau de supunere. Mincinoși de profesie sunt actorii care toată viața lor și-o dedică perfecționării minciunii prin atitudine (limbajul gesturilor). Dacă actorii sunt nu numai plătiți dar și adorați pentru acest talent, politicienii folosesc abuziv minciuna fără a fi socialmente autorizați să mintă. E nostim studiul aplicat de autor în cazul comportamentului față de polițaiul care te-a oprit în trafic. Faptul că majoritatea celor prinși cu o încălcare minoră a regulilor reacționează violent clamându-și nevinovăția obligându-l pe polițai să contraatace. Dacă iei o atitudine spășită, umilă, polițaiului îi va fi greu să-și înfrângă sentimentul de micșorare a agresivității: dacă te arăți prost, inferior, îl pui pe polițai într-o poziție dominantă imediată din care îi va veni greu să atace. Aici vorbele nu sunt suficiente, trebuie să-ți dovedești teama și supunerea și prin gesturi: cobori imediat din mașină (îți abandonezi teritoriul, poziția șezând: nimeni nu stă jos dacă regele e în picioare) și te apropii de el dar nu drept ci aplecat de spate, cu capul lăsat, arătând de-a dreptul prăbușit, privești în lături neliniștit, îți frămânți mâinile sau faci alte mici gesturi de autoîngrijire ”reflexă” care chipurile, îți alungă teama.
  Dacă metodele de a evita lupta eșuează și siutuația se deteriorează până se ajunge la contact fizic, maimuțele și copiii foarte mici (sugari complet neînarmați) folosesc dinții și mușcăturile iar omul mâinile cu care apucă și strânge sau lovește cu pumnii strâși. Ca armă artificială primară, cimpanzeii apucă și lovesc cu o creangă iar omul cu un băț sau o piatră. Prin îmbunătățirea simplă a formelor acestor obiecte, acțiunile de aruncare și lovire se amplifică prin împungere, înjunghiere, tăiere, retezare. Următorul mare pas în cadrul metodelor de atac a fost mărirea distanței dintre atacator și dușman ( și acest pas a fost dezastruos pentru omenire): sulițele acționează de la distanță dar bătaia lor e prea scurtă; săgețile bat mai departe dar sunt imprecise; tunurile măresc disatanța în mod dramatic, bombele aruncate din cer acoperă un domeniu mult mai mare iar rachetele sol-sol poartă ”lovitura” chiar mai departe – astfel rivalii, în loc să fie înfrânți, sunt distruși fără discriminare. Dar în interioruil speciei, la nivel strict biologic scopul este supunerea și nu uciderea dușmanului: în lupta biologică dușmanul înfrânt fie că fuge, fie că își recunoaște înfrângerea și în acel moment confruntarea agresivă se încheie. La distanța la care se dau atacurile moderne rezultatul este o ucidere în masă într-+o proporție nemaiîntâlnită la vreo altă specie.  Dacă loialitatea născută din nevoia de ajutorare reciprocă în timpul vânătorii a fost utilă, când ea a devenit ”loialitate în luptă” s-a întors împotriva noastră...și așa s-a născut războiul. În mod ironic, tocmai evoluția acestui impuls (pozitiv), adânc înrădăcinat de a ne ajuta semenii a fost cauza principală a marilor orori ale războiaelor, cel care a creat bandele, gloatele, hoardele și armatele. Ceea ce vrea animalul este să se apere nu să ucidă, scopul agresivității este dominația nu distrugerea și în esență nu părem să ne deosebim de alte specii. Dar s-a întâmplat ceva nefericit: combinația vicioasă dintre marea distanță la care se poartă lupta și spiritul de cooperare în grup a făcut ca scopul inițial să fie estompat: în loc să se urmărească dominarea dușmanului se urmărește ajutorarea camarazilor; chiar dacă dușmanul e înclinat să-și domolească agresivitatea într-o confruntare directă acest lucru nu mai poate fi valorificat – această turnură nefericită pe care au luat-o lucrurile ar putea duce la dispariția rapidă a speciei. Iată câteva remedii discutate pentru revenirea la valoarea semnalelor directe de domolirea a gresivității: 1. dezarmarea reciprocă severă și revenirea la arme cu efect limitat, individual, ce poate fi monitorizat, 2. depatriotizarea (eliminarea sentimentului patriotic e împotriva unei trăsături biologice fundamentale a speciei: teritorialitatea), 3. înlocuitori simbolici, inofensivi ai războiului (jocuri, meciuri internaționale) –  dar fiind realmente inofensivi ei nu rezolvă decât prea puțin problema reală când supraaglomerarea masivă induce o problemă de expansiune teritorială în grup. 4. perfecționarea controlului intelectual al agresivității e ceva cu cântec: pretindem inteligenței care ne-a adus la o asemenea încurcătură să ne scoată tot ea la limandar din nefericire, când e vorba de teritorialitate, centrii noștri nervoși superiori cedează total impulsurilor centrilor nervoși inferiori și e suficient un act emoțional nejudecat ca să strice tot ce a construit controlul intelectual. Singura soluție biologică sigură este fie depopularea masivă fie colonizarea altei planete și dacă e posibil, cu concursul  tuturor celorlate 4 acțiuni menționate. Dar experiențele de laborator arată că suprapopularea va acumula stresuri și tensiuni sociale care ne vor spulbera organizarea socială cu mult înainte de a ne face să murim de foame. Va spori sălbatic probabilitatea exploziei emoționale. O idee ar fi ca fiecare cuplu să nu aibă mai mult de doi copii, adică fiecare din cei doi păriniți să fie înlocuiți de alți doi indivizi și  populația să rămână constantă numeric.

           De la zeul crocodil la zeul carte și televizor


  Problema religiei, acest ciudat model de comportament animal al omului, este legată de activitățile agresive ale speciei noastre. Este un subiect dificil de abordat dar iată ce constată, sine ira et studio, un zoolog care vrea să observe efectiv ce se petrece, nu ce se presupune că se întâmplă: în sens strict comportamental, activitățile religioase constau din alăturarea unor grupuri de oameni pentru a-și manifesta în mod repetat și prelungit, supunerea, în vederea domolirii unui individ dominant; el ia multe forme în diferite culturi dar are ca facor comun, o imensă putere. Poate fi un animal din altă specie sau o versiune idealizată a acestuia (crocodil, cameleon, taur, lup), sau un membru înțelept și bătrân al propriei specii. Alteori devine mai abstract și este numit simplu, ”Cel de Sus” în fața căruia, reacțiile de supunere constau din: închiderea ochilor, coborârea capului, împreunarea mâinilor într-un gest implorator, îngenuncherea, sărutarea pământului, prosternarea totală, însoțite de vocalizări tânguitoare sau psalmodice. Dacă aceste acțiuni de supunere au succes, individul dominant este îmbunat. Puterile lui fiind atât de mari, ceremoniile de îmbunare trebuie să fie repetate, dese, altfel mânia lui se poate reaprinde. Acest individ este de obicei dar nu întotdeauna, cunoscut sub numele de zeu. Dacă acești zei nu sunt tangibili, de ce oare au fost creați? Pentru a afla răspunsul trebuie să ne întoarcem la originile noastre ancestrale.  Înainte de a fi devenit vânători cu spirit de cooperare, trăiam în grupuri sociale, probabil cum trăiesc azi maimuțele fără coadă, dominate de un singur mascul, șef, suveran, ce trebuie mulțumit de fiecare membru al grupului, altfel suferă consecințele. El este activ în protejarea grupului față de pericolele de afară și în rezolvarea gâlcevilor dintre inferiorii săi.  ” Întreaga viață a unui membru al unui astfel de grup, se învârtește  în jurul animalului dominant. Rolul său de atotputernic îi dă un statut de zeu.”   Revenind la strămoșii noștri imediați, aplicarea autorității individului dominant trebuia sever limitată în cadrul cooperării vitale pentru succesul grupului la vânătoare; pentru ca ceilalți să-i fie loiali în mod activ și nu pasiv, pentru ca ei să dorească să-l ajute, nu s-o facă din teamă, tiranul maimuță demodat, trebuia să dispară și să fie înlocuit de un lider al maimuței goale, mai tolerant, mai cooperant, devenit într-o mai mare măsură ”unul de-al lor”.  Dominația totală a cestui Nr. 1  fiind înlocuită cu o dominație moderată, el nu mai putea pretinde o supunere necondiționată. Această modificare a ordinii lucrurilor era vitală pentru noul sistem social dar lăsa un gol: din formația noastră ancestrală a rămas nevoia unei figuri atotputernice care să țină grupul sub control... iar locul vacant a fost completat prin inventarea  unui zeu. Imaginea zeului acționa ca forță suplimentară la forța mai restrânsă a liderului grupului. Deci, forța tendinței noastre biologice fundamentale, moștenită direct de la strămoșii noștri maimuțe, de a ne supune unui membru dominant, atotputernic al grupului, a condus la succesul surprinzător, la vigoarea extremă a religiei; ea a fost un mijloc valorors de întărire a coeziunii sociale, fără de care e îndoielnic că specia noastră ar fi putut progresa atât de mult.  Zeii, având o putere atât de uriașă nu se puteau amesteca cu noi în această viață dar omisiunea putea fi corectată într-o altă viață, în viața de apoi. Pentru a fi capabili să ne alăturăm suveranilor noștri dominanți trebuie să fim bine pregătiți, trebuie să practicăm ceremonii de înmormântare minuțioase. Avem pur și simplu nevoia să credem în ceva. Când religia este respinsă, ea reapare într-o formă mascată cu grijă dar conținând în totalitate aceleași elemente de bază. Natura noastră de a trăi în comun, cere participarea și executarea unui ritual de grup elaborat. Eliminarea fastului religios și a detaliilor lui a lăsat un gol cultural imens. Acum credem în valabilitatea acumulării de cunoștințe, în înțelegerea științifică a lumii, în crearea și aprecierea fenomenelor estetice, în lărgirea domeniului nostru de experențe în viața de zi cu zie: aceasta este ”religia timpurilor noastre”. Ce zei are ea? Experiența și Înțelegerea (zei cam abstracți e drept) care  se supără pe cei inculți și proști. Școlile au devenit centre de pregătire religioasă iar locul bisericilor a fost luat de biblioteci, muzee, galerii de artă, teatre, arene sportive. Ne divinizăm cărțile și televizoarele dar încă mai credem în viața de apoi: recompensa adusă de munca noastră creativă ne va face să continuăm să trăim și după moarte. Dacă tot  nu putem trăi fără o religie, o înlocuim cu Cultura. Iată de ce eu nu pot respecta un om incult, care nu se deosebește de un porc clefăitor.