luni, 25 februarie 2013

SALTUL PISICII 7


3 aug. Numele de Oleg Meissenberg sună mai firesc

 decât Helgomar Răducănescu? Toate lucrurile sunt hibridate în acest fel, încât e o minune că par atât de net diferite unele de altele, deși nu sunt. Din Epistolar  aflu că am în comun cu Marin Tarangul unele idei dialectice trăite poetic și de mine, cum este ” viața - un plin ce umple golul” dar cred că golul e un cerc mult mai mare, care nu va putea fi umplut niciodată cu nimic. Sau mă rog, cu nimic, da. Mai aflu că ideea tare a lui Tarangul constă în a considera cultura o convenție, o pătură îngustă în masa in culturii care adăpostește o comoară ce nu trebuie ignorată pentru că în ea s-ar putea afla o salvare – o viziune de fizician care vede totul de foarte sus sau de foarte departe. Cultura e un covoraș fermecat plutind în neant, ceva atât de aproape de nimic. Noi, cei de jos, privim norii ei albi care ne glodesc retina sufletului, încercând zadarnic să o înțelegem, conștienți că zădărnicia e singurul lucru adevărat și nemilos, dar făcându-ne din asta, suprema fericire. Pentru Liiceanu, Petru Creția este un Crai de Curte Veche, mult deasupra sclavilor unei împliniri autopropuse. Pleșu, în prima lui idee din domeniul angelologiei echivalează zeii olimpieni cu îngerii creștini- un politeism secund, reînviat sub poala Unu lui.

  4 aug.  Di Ana a inter - venit iar azinoapte, neauzită,

ca un vampir flămând, să sugă răcoarea muntelui, evadând din holocaustul caniculei de câmpie. Cele două surori joacă jocul binelui și răului prin schimbarea porților în pauză; ele nu pot trăi altfel, deși nu știu de ce trăiesc așa, antagonic. Până unde se poate juca un joc? Până se epuizează resursele schemei gândite indiferent de cine. Vara asta am învățat să nu mă mai supăr pe muștele sâcâitoare, ci să mă bucur de vioiciunea lor oarecum intimă: umblă harnice pe pielea ta și-ți sorb sărurile exteriorizate, inutile. Suntem cu toții, cei de deasupra apei, beneficiarii generozității oceanului de aer care se lasă respirat de toată suflarea: de fluturele alb și de musca bătută în abanosuri și chihlimbare care umblă pe mâna mea, ca și de șoriceii de pădure vânați de pisicile sălbatice.

  5 aug. Aștept soarele câte o oră în fiecare dimineață

de când sunt aici, în ținutul cavalcadelor trenului nevăzut și realizez că n-a prea bătut vântul în luna asta de zile și de nopți. Termin Epistolar ajungând la anexe, unde marile idei scrise cu sângele suferinței au devenit biete rânduri facultative scrise cu litere minuscule, la sfârșitul a altceva. Dar lectura mea aici, la sfârșit de vacanță, ce altceva e, decât o anexă? Dar viața mea? Citesc cu minuțiozitate și respect anexele scrise cu litere mici ca și când ar fi scrise cu unele normale sau chiar mari, în insistențele de castagnetă ale măcăleandrului, așteptând lăstunii să sfâșie fără scrupul pielița vulnerabilă a liniștii dimineții. Va fi iar o zi fierbinte în câmpie și mă felicit din nou că le-am smuls din tabieturi pe Saschia și pe Fatam. Fata cu bust cambrat ridică pe scripeți parasolarele, un grup de sportivi iau micul dejun sub fag, limuzine de lux trec cu cauciucuri silențioase pe șoseaua ca un bumerang, iar în Patio, Fatam pășește cu labe catifelate printre petele de lumină. Există o complicitate tacită a discreției matinale, între proaspăt născutele clipe, în speranța unei noi zi lungi, în lumină. Un bătrân vânător la o masă alăturată – un tip sănătos, cu cap mare, roșcaliu, vascularizat, se freacă pe brațele păroase ieșite din cămașa cu mânecă scurtă, fumează și nu bea ceai, ci țuică. Încurajat, aprind și eu încă o țigară. Libertatea, în mod ciudat, nu e un câștig, ci o pierdere înțeleaptă, o rupere din tine pentru tine. Zgârcitul și fricosul se încarcerează singuri în cumințenie - forma cea mai parșivă de frică. Asta nu e decât o insidioasă, paradoxală acceptare a neantului de care se tem. Nu e ciudat, e necesar să citești într-o carte nu doar anexele ci și notele de picior ( fusnote): Steinhardt despre Școala de la Păltiniș: plină de farmec e descrierea ritualurilor – ritualul cafelei, ritualul aprinderii focului, ritualul celor două plimbări zilnice (a câte una oră fiecare), în stil peripatetician. Noica, spune Steinhardt le recomandă celebrilor lui elevi să nu le fie străină nici smerenia și nici compasiunea pentru mai puțin dăruiții decât ei, care-și petrec găunoasa lor existență întru superficialitate, eseistică, literatură și alte forme de amăgire. Contează enorm să te poți dărui lumii în toate circumstanțele ei, deși poate tu ești fascinant doar de zborul de libelule din interiorul tău - nu mai știu dacă am citit asta sau am spus-o eu, în timp ce ascult în soare (în însorire), glasul corzilor preclasice, poetic întristate. - Cum se naște atâta suplețe într-un trup atât de solid și gurmand? Zice Saschia despre Meister Pleșu, pe care l-a cunoscut personal și căruia i-a suplinit câțiva ani niște cursuri concomitent cu lecțiile inventate de ea pentru copii grădiniței din cartier. Cum o fi să-ți trăiești toată viața de om de carne în sfere tot mai vibrante, mai imateriale, cum au făcut Haydn, Mozart, Bach ? E o viață de zei jinduită de ”pământeni”, ireală, accesibilă numai într-o oglindă care deși arată totul în amănunt, nu te lasă să atingi nimic fără ca totul să piară  - o lecție genială și crudă a orgoliului neantului. Haydn a scris Simfonia 101 la Londra, la sfârșitul vieții. Cum a putut trăi atât de vioi și a putut fi atât de darnic până la sfârșit ? – pentru că orice creație e un dar dublu, către tine și către alții - iar noi, ceilalți, am rămas la fel de opaci și nefericiți.  Fac o mare greșeală stând în cerdac și privind numai în mine, în tulburarea întrebărilor mele, ignorând cu o nepăsare criminală, venirea de sus, spre mine, a norilor albi din cerul albastru –răspunsuri mute dar la vedere, oferite cu generozitate, pentru orice întrebare.

   6 aug. M-am gândit la mama încă de când m-am trezit,

adică înainte de răsărit, apoi am adormit cu Fatam pe piept și am uitat tot: nici când am ieșit afară cu ea, pe la șapte și am privit împreună acoperișurile pline de rouă și munții magnifici, încremeniți sub poleiul de aur al soarelui, nici când am amețit privind cu capul dat pe spate un stol de grauri învârtindu-se în cheia de boltă a azurului, nici când mi-am cărat obiectele și volumul de 859 de pagini cu Povestiri de Thomas Mann, n-am realizat că azi e acea zi stranie, cum n-am realizat nici la începutul acelei zile în care a murit mama. Ce caraghios sunt! Îmi spun după lectura a două povestiri scurte de Th. Mann: toți suntem, în fiecare clipă, pe muchia dintre viață și moarte (mai ales Di Ana care-și duce viața mai mult la volan); suntem acolo, cu toții, fiecare ființă și lucru dar numai unii ca Mann, pot vedea și scrie atât de clar cum stau lucrurile. Cred că ar fi mai bine să nu ne întoarcem în cloaca căldurii Capitoliului ci să rămânem aici, unde aerul e atât de adânc răcoros încât într-o zi trăiești o spătămână iar într-o spătămână o lună, ca o viață întreagă. La Terasă, grupul de sportivi a fost înlocuit de altul, în care un băiat blond, cu cap rotund, freză lipită și fălci musculoase, mestecă mecanic, ierbivor și asta face și bătrânul cu bucile obrajilor nerase, albe. E un contrast oribil cu soarele mozartian, când la radio e chiar Mozart. Fagul se pare că nu aude și nu vede nimic în afară de adâncul cerului: orice s-ar întâmpla cu lumea, cu cei apropiați și cu tine, doar așa trebuie să fii, ca mine, pare să-mi spună. Țin pe genunchi cartea groasă a lui Mann și greutatea vieții din ea și din lume mă doare –  sunt un iubitor, un pătimaș, nu pot să fiu indiferent și nu înțeleg de ce a trebuit ca eu să fiu astfel decât majoritatea.

  7 aug. Dimineața devreme, în aerul rece, se văd crestele

 vag însorite și se aud piuiturile micuților mei prieteni, ca să mă exprim ca în romanele englezești desuete. Am ieșit să beau o ”bere hrănitoare” (cum zice Mann), să fumez și să ascult șarjele trenului nevăzut. Privesc vârfurile triunghiulare ale molizilor decupate geometric pe cerul tot mai luminos. Dacă de mâine vremea se schimbă cum se spune, s-ar putea ca asta să fie pentru Fatam și pentru noi, ultima dimineață de vacanță din anul ăsta. Nu pot să renunț la fumat deși se spune că la fiecare 10 ani trebuie să mai renunți la câte un viciu mortal. De parcă moartea ar putea fi păcălită măcar de pisicile atât de abile, de incomprehensibile. Aseară am citit povestirea Micul domn Friedemann: Th. M. e la fel de întunecat în proza scură ca și în romane. Lumea lui are o nocivitate mortală în fiecare moleculă a ei. Fericirea trebuie smulsă de acolo, dezlipită de pe molecule și deși asta e o sfâșiere și o ecorșare, e necesar și posibil, chiar genial cum afirmă din câte țin minte la sfârșitul romanului Muntele Vrăjit. Povestirea reliefează două aspecte contradictorii: Nu merită să te sinucizi pentru o fericire imposibilă. Nu merită să trăiești fără fericire. Din această dilemă nu poți ieși. Am adus cu mine în cerdac tot teancul de cărți cărate în concediu. Am citit mult și altfel decât până acum, încercând să mă verific, să mă situez în context. Tot Radu Petrescu are dreptate: scriitorul e mai mult cititor decât scriitor. Vizavi, la masa de sub Fag, puștiul blond cu cap rotund ca un pepene galben, e somnolent, taciturn, cu cearcăne. Nu-l cred în stare de aventuri erotice. A ieșit din pizda măsi doar ca să doarmă, să mănânce și să defece – cuvânt total nereușit în locul celui neaoș dar ce să fac, mie îmi pute grajdul animalității și îl ocolesc. Pe puști îl urăsc pentru că așa am fost și eu. De aceea unele femei îmi spuneau că simt nevoia să-mi facă măcar un rău cât de mic: să mă înțepe cu un ac, să mă zgârie cu ungiile sau să-mi dea un pumn în plex ca să mă trezească din starea de avorton ieșit prea devreme pe lume. Dar azi m-a trezit frigul pentru că dormim cu ușa dinspre cerdacul estic deschisă și am ieșit să fumez – fapt reprobabil pentru sănătate. Beneficiind de aer, sănătate și liniște pare suficient pentru a trăi și scrie sănătos, ceea ce e ridicol. Ca să scrii bine e nevoie de gândire, de calcule premeditate, de informație, sau doar de simțire? Mă suspectez de ridicol și probabilitatea lui e mare la mine. Pare preferabil să faci totuși ceva dacă asta îți dă o noimă în viață? Nu mă consider realizat pe plan științific dar abandonarea științei nu-mi mai pare o tragedie observând locul minor al științei, din unghiul larg deschis al filosofiei. La ultimul Congressus am prezentat contribuții științifice puternice, una de 500 de pagini. Am abandonat însă pasiunea. Văzând lucrurile la rece, erotismul e o minciunică a speciei iar pasiunea e oarbă ca un orbete. A fost o vreme când voiam să public literartură, poezie și deși n-am reușit atunci, cred că sunt ratat numai editorial, poezia fiind în structura mea. Am făcut poezie trăind. Ce ratare a mai rămas? Cea sufletească? Aici e vorba de libertate. Eroul care-și zdrobește viața de zidul morții, transcende în acea clipă în libertatea absolută, în fericire.  Asta e frumos. Frumusețea nu poate fi detronată de pe tronul ei de aur, chiar dacă pe dedesubt doare totul, ascuns și tragic. Dacă și în biata scurta noastră vreme negăm, întunecăm și desființăm sclipirea frumuseții ce mai rămâne din tot ce frământă universul?

 8 aug.  Îmi vine uneori să spun ca Suzi Gablik

 în ”A eșuat modernismul?”, citându-l pe Flaubert: ”Sincer, sunt un burghez care trăiește la țară, sunt ocupat cu literatura și nu cer nimic nimănui – nici considerație nici prețuire, nici respect..nu cred că umanitatea are nevoie de mine”. Sincer, și eu mă simt ridicol că am urcat cu atâta pasiune muntele trăirilor patetice sperând să găsesc pe piscuri libertatea. Mă simt ridicol când văd că experiența libertății individuale a fost deja făcută de către toți artiștii și gânditorii, că a fost deja cucerită de ei iar eu vin acum ca berbecele medieval, repezindu-mă în uși neîncuiate, închise numai  cu clănțăul.. Sunt o victimă a ciclicității, a cercului rostogolit încă odată, cu fiecare existență (”mitizăm, demitizăm, remitizăm” nu știu cine zicea). Mințile lucide vizitează vestigiile acestor trăiri ca turiștii tristețea cetăților cucerite și abandonate. Totul a fost trăit, experimentat, concluziile au fost trase: libertatea artistică nu are efect social cum nu are libertatea nebunului care poate face orice, însă zadarnic. Artistul stă cu libertatea lui cucerită în brațe și nu mai simte nimic. Totul e la fel de monoton și dezolant ca înainte. Un Don Quijote de ultimă generație trebuie să fie animat de o demență de dimensiuni cosmice. Ce mai cauți poete în dunga orizontului? E foarte cald și la munte, dar nu e caniculă cum crede vânzătorul de la minimarket: aerul e dulce ziua iar noaptea sunt 12 grade. E drept că s-a încălzit până și mansarda lambrisată cu bârne gălbui și am deschis ușile și ferestrele ca să facem curent - din pârâul Scurtăturii vine o adiere rece, umedă, mirosind a ierburi parfumate. Ghinionul Fatamei a fost că Floriul, gelos probabil pe Fantomiță i-a atacat pe amândoi și a zgâriat-o precis pe Fatam deși nu am depistat  urmele ghearelor lui în blana ei. Între șarjele trenului și șarjele lui Dvorak am ales ”mișcarea a treia” a celui de-al doilea.

9 aug. Ultima zi de vacanță începe la 7 în cerdac.

Răcoare,  o nouă scară de lemn cu 7 trepte a fost adusă ieri de muncitorii Di Anei. Stau cu fața în sus spre nori și spre marele fag printre frunzele căruia zburătăcesc pițigoi. Debussy și Bizet sunt dirijați de Casadesus, nume strict românesc ca și Camdesus. Convenția tacită a lumii face ca totul să se petreacă cu grijă, în liniște, să umble cu papuci silențioși – concediul cum demult nu am mai avut, e un dar al muntelui. Treptele astea dacă vor fi băițuite periodic ar putea rezista cât vom mai avea noi de trăit. Pentru Fatam nu sper mai mult de 3 ani. Ieri a intrat sub canapeaua din colțul cel mai izolat al mansardei și nu a ieșit de acolo câteva ore și atunci trasă de mine de labele din față. Atunci Elis a avut o remarcă sadică: - I-o fi venit sorocul! Cum a putut spune asta, chiar (și cu atât mai mult) dacă și eu gândesc la fel? Nu știe cât o iubim și ce importantă e în viața noastră? La Terasă e un tip cu coadă fumează și mă privește cu simpatie. Și eu pe el la gândul că dacă mi-aș lăsa coadă aș arăta la fe. Cele două imagini ale noastre, față în față, sunt și nu sunt o poză romantică, reciprocă. Pietro Antonio Locatelli izvorăște din radioul argintiu și se lasă dus de vânt spre alter ego ul meu – bărbatul cu coadă. Cobor treptele băițuite și vântul îmi trimite informații despre Leroy Anderson compozitor care deși știa 9 limbi străine nu mai există totuși fizic. N-a reușit nici el să păcălească moartea, cum nu va mai exista nici clipa de față în care sunetul trenului (nu și trenul doar sunetul lui) se dezlănțuie pe sub muntele calcaros scufundat în războiul norilor vineți. Musca zebră – o sirfidă de toamnă- vine să sugă nectarul gălbenelelor în timp ce o voce feminină suavă își desfășoară litaniile clasice, chiar preclasice (ne plac clasificările). Ambele sunt acompaniate de preumblările agile ale întunecatului Fantomiță, dus- întors, pe balustrada scării de lem, pe sub nasul meu, sfidând rudenia noastră ambiguă, mai degrabă inexistentă : e un fals și temporar ginere ale meu. Soarele filtrat prin norii de plumb aruncă o lumină bizară, de eclipsă – cadru pentru partea a 3 a Concertului 59 în mi minor pentru pian și orchestră de Moszkowsky. Privesc cu capul dat pe spate (așa cum mi-am promis) marele fag care ascunde ceva printre frunze: mici și multe fructe brune. Șoseaua ca un bumerang e traversată de două femei, una după alta: fese și sâni mișcți energic, în timp ce în atmosfera tot mai întunecată și mai umedă o americancă de peste ocean cântă într-o engleză pocită. Femeile sunt la fel de  naturale și de puternice ca bărbații – din acest punct de vedere ar trebui să încercăm să le înțelegem și să le iubim: frățește. Concertul 59 are un nume: America lui George Guershwin, aflu în timp ce începe ploaia - vis dureros pentru cei arși de vii în câmpie. Iată-i urmele stropilor mari ca niște lăbuțe de pisoi pe dalele de un roz putred și pe capota matizului cu care vom părăsi acest colț de rai, mâine. Fatam e cam apatică dar nu pare să-i fi făcut vreo rană Floriul. O fi regretând și ea că pleacă? Venirile, strările și plecările astea! Cum pot ele exista și cum pot practica acest lucru cu atâta crudă seninătate? Cum de nu putem trăi altfel și cum poate fi viața ce ne-a fost dată, imposibilă fără ele? De ce nu putem trăi liniștiți într-un loc, cum face pădurea? Bănuind după datele meteo că așa vor fi ultimele două zile aici – impracticabile pentru plajă, alaltăieri am stat 2 ore la soare și mă ard și acum umerii. Avem o dimineață montană tipic înnorată, cu ploaie și muzică simfonică și chiar și cu o blondă trupeșă, cu fund puternic, trebăluind pe sub umbrele, în fața vitrinelor tot mai misterios întunecate: până la negru obsidian. Într-o astfel de dimineață aș putea reintra dacă mi-ar fi dat norocul, în contact cu satisfacții erotice uitate. Dar nu se pune, cum zic puștii. Femela de măcăleandru are o colorație discretă până la umilință, în comparație cu masculul: are doar vagi nuanțe de cafeniu pe gușă. Dincolo de suprafețele vitroase ale barului s-au aprins beculețe în tavan, s-a dezlănțuit muzica abia auzită de aici și nu e exclus să se consume cartofi prăjiți și mititei iar chelnerii stilați să strivească în îmbrățișări ocazionale sânii chelenrițelor amețite de cognacuri și romuri cubaneze. Nu contează dacă asta se întâmplă într-adevăr sau doar în mintea mea. Rostogolirea roților trenului în jurul osiei lor este eclipsată de sarabanda ploii pe acoperișurile de tablă. Perle de apă se unesc și se despart pe treptele proaspăt băițuite iar streșinile aruncă jeturi de apă din burlanele de cornișă ca niște armăsari. O ”iapă” cu umbrelă se oprește sub marele fag și comandă un taxi dar întârzie destul ca să am prilejul s-o invit în cerdac și să-mi dau seama cât de frumos miroase. Îmi spune: – Vă știu de 3 ani. Anul ăsta ați făcut plajă. Se vede și se aude tot peste drum. Suntem ca niște vecini în aceeași curte - Daa? Ce fac eu aici? – Bei bere, fumezi, citești și scrii. Pisica doarme? Îi ofer o cafea, zice mersi – Vrei și o țigară? – Da. Pleci mâine? – De unde știi? – De la Getam, fata care face curat la voi. – Ești din județ? – Din Orașul Ploilor. Însă prefer compania muntelui și a bărbaților. – Ca și mine. Îți place ploaia? – Mor de plăcere! Sunt ”Pește”. Sunt hidrofilă – Zău? Folosești cuvinte.. - alese? Am studii - Și ești cameristă? – Da dar nu curvă. Câștig din bacșișuri. – Reziști ofertelor domnilor generoși? – Ce prostie! Ar trebui să-ți ceri scuze! – Scuze! Și eu te știu pe tine. Te plac. – Mai vii de acasă! Pleci mâine? – Da. Plouă. S-a terminat canicula. – Ăsta e Andrés Segovias – Ești dată naibii! – Uite taxiul! Ne vedem la anul! Pa! Două litere expediază în neant o vară. Femeile sunt mai tari ca noi bărbații. Pian în ploaie. De ce plouă atât de mult la munte, pe stâncile pe care nu crește nimic? Această zădărnicie compensatoare nu ne lasă s-o luăm razna cu impresia de util, de necesar. Curg râuri de apă pe șoseaua în curbă, plouă camdesus, marele fag înregistrează pe discurile frunzelor concerte simfonice și melodii de estradă, lumea merge cu orice preț mai departe, mai departe, mai departe, până la capăt.  Și înapoi, cu noi sau fără noi.

   10 aug. La ora șapte un nor de convecție

mic, firav, născut din evaporarea apei din văi, plutește peste peisaj. I-am adus apă în pat Fatamei cea agresată de Floriu apoi ea a prins o muscă din poziția culcat. Semn bun sau rău? Readormim cu ușile închise și visez un avion care se multiplică dar nu în avioane ci în extratereștri cu partea de jos din fulgi. Sunt femei. Una care îmi spune că mă place are sub fulgi un cur rotund, de toată frumusețea. Visul s-a complicat, femeile au devenit bărbați ai unui popor nociv, urât și rău care au declanșat teroarea. M-am trezit, am băut apă, i-am dat și Fatamei, apoi am adormit mângâind-o și am visat că eram în Indonezia unde fotografiam un tort verde cu fructe roșii în timp ce prin geamul acelui uriaș, infinit labirint scufundat care era locul expediției, se vedeau dune albe ca zahărul. Când ne-am trezit, Elis ne-a demonstrat din nou cât de îndurerată e de comportarea egoistă a soră-si și a soțului, comportări care a distrus-o. Unu suferă prin multiplicare. Când devine doi de acelaș sex, se vede clar că cele două părți au aceeași origine. N-o să-i relatez Di Anei această discuție pentru a proteja relația lor și a noastră. Seara, ajunși în Capitoliu, berea Heineken e limpede și cu gust de Muscat Ottonel. E bună la nevoie, pe caniculă, când vii de sus, de la munte cu 130 km la oră pe noua autostradă dreaptă ca în palmă dar care nu te scutește de oboseală. Niște nori ca niște dinozauri au început să mormăie și să le cadă larimi din unghiul ochilor. Preistoria nu a murit niciodată. Această tulburare meteo de un gri întunecat, urât, a fost dorită cu ardoare de oamenii din câmpie: furtună cu tunete fioroase, ploaie, apă, vijelie! Chiar nu știu cum au putut supraviețuit capitolienii. Am remușcări față de ei, mă simt un trădător fugit de rău pe altă planetă și care acum se întoarce la sărbătoare. Stau gol și bronzat în cuhnie și ascult picăturile sănătoase pe tabla zincată a pervazului. E un noroc să ai unde evada din cercurile tiranice. Adorm cu pielea din ce în ce mai umedă și mai rece și visez că înnot ca un pește spadă în ocean.

 Sâmb. 11 aug. Plouă! Tună! Munte după munte

vin și pleacă, nu se știe unde. Fatam zace de trei zile dar a băut apă, a făcut pipi și are botul rece. Gătesc în cuhnie o oală mare de fasole, ciocănele de pui, prăjesc trei păstrăvi dezbrăcat ca la tropice. Mă alint cu nuci prăjite și cu salată de roșii. Mă întreb de ce fata mea e atât de rezervată și nu se bucură ca altădată de venirea acasă. N-am remarcat nici o rană și e destul de voinică să se refacă dacă are vreo zgaibă nevăzută în blană.

  15 aug. Zilele și nopțile  se succed aparent liniștite

dar  repetiția naște și ucide: diminețile și serile sunt nașterile și morțile iar zilele și nopțile sunt viețile și neviețile. Ascult Concerto Grosso de Filip Lazăr (scris la 1800) și mă apuc de șmotru în cuhnie pentru că luni vine Daniel să pună gresie și faianță așa că arunc, arunc, arunc – viață. E viața Saschiei care a tot adunat lucruri. Voiam un bleu care să-mi amintească de albastrul oceanului dar ambianța cromatică mă obligă la o gresie brună ca o umbră arsă (cum să arzi o umbră?). Potriveala și armonia sunt niște dictatori paradoxali de care nu poți fugi. Noroc La radio muzical ascult toată ziu Bach, Mozart, Wagner dirijați de Celibidache și pentru a doua oară, Concertul nr. 4 de Paganini. Grav sau năstrușnic, viața văzută de ei nu e decât un joc iar jocul e patria copilăriei. Când nu mai suntem copii suntem morți, spunea Brâncuși. Esențialul există numai în context; tot ce există în afara lui, se expune ridicolului.

        16 aug., noaptea – e cam puțină lume normală pe lume.

-          Când găsești un om normnal te minunezi. Poate că e firesc: normalitatea e o armonie rarissimă, apropiată de absolut.
-          Dădeam fălci țigării, degeaba - tutunul era ud
-          De ce e apetisant  uleiul de pe cartoful prăjit sau de pe gogoașă?
-          Dar slănina afumată?
-          Nu vorbeam de asta.
   Am ascultat sfatul lui Radu Petrescu: am scris 5 rânduri  ( e drept, fără miez și fără formă). Să încerc ceva mai legat ? 1. Sunt un vulcan. Scot  fum noaptea./ Fapt, imprevizibil pentru observatori. / Nu știu niciodată în ce moment voi scoate fum. / Sunt inconsecvent pentru cei de la suprafață, / incomprehensibil. / Motivele mele le știu numai eu / deși  sunt simple:  nu mai suport să rămân în adâncul încins, / în anonimatul dospit până la explozie / și erup atunci  colosal, în lumină, spre stupoarea / celor adormiți  în  iluzia statorniciei.
 
  17 aug. Am tresărit puternic când am realizat

că am stat în cuhnie 2 ore fără să observ minunăția norilor roz pe terminate, în adâncimea cerului înnoptat – dacă lucrurile și ființele există, e doar pentru că sunt observate. O ciocănitoate fantomatică, de mare viteză, trece prin dreptul noii ferestre și nici n-aș fi recunoscut-o dacă nu scotea țipete percutante. Nu reușesc să prind postul radio muzical de la Sinay și rămân să ascult o melodie lentă, lungă, romantică, mexicană, în timp ce fluturele singurătății umblă cu piciorușe foarte fine,  pe brațul meu bronzat în Africa și la Sinay înainte de a se sinucide în hemisfera ardentă a noii plafoniere.

          22 aug. Îți place cum a ieșit bucătăria?mă întreabă Di Ana la telefon

-          M-am îndrăgostit de ea. Dacă e posibil să te îndrăgosteși de o cuină
-          Ha! Eu în Germania m-am îndrăgostit de o făbrică!
-          Ce fel de fabrică ?
-          De cafea. O bijuterie. Am cumpărat-o!
-          Îți mulțumesc că m-ai ajuat să renovez.
(E plăcut să constați cum o planetă se apropie de tine uneori și te lasă să-i zărești în lumina misterioasă, umbrele reliefului niciodată total devoalat sau atins - dar asta nu schimbă nimic din independența rotirii ei – planeta se lasă privită știind că tu însemni același lucru pentru ea). Privesc pe fereastra laboratorului în curtea interioară unde, dintr-o mașină neagră cu un leu pe bot, coboară o pereche: o blondă cu o față roșcată și un tip brunet, puțin chel, cu ochelari de soare și cu o cămașă albă cu mânecă lungă, mai scund ca ea dar suplu, visător, cu un aer intelectual. O văd mai bine pe blondă: are o față de servitoare de lux care bea de rupe și se vinde pe bani. Cum ar fi să-mi pun o cămașă albă, ochelari de soare, să mă sui într-o limuzină capitonată cu piele și să duc o blondă la un local unde s-o las să se îmbete, apoi s-o duc sus, în cameră? N-ar fi bine. O cumințenie a lumii e necesară (chiar dacă trebuie sfidată din când) dacă vrea să rămână laolaltă.  Libertatea pierdută în singurătate se sălbăticește ca un mustang nu mai râvnește căpăstrul, nu-i mai e dor de șa ori de adăpostul unui rost.