joi, 14 februarie 2013

SALTUL PISICII 5


   Luni 16 iulie. Despre Radu Petrescu:

  nu îngâmfarea ci dezamăgirea produsă de insuficienta percepere a operei lui, e uriașă. El e un  războinic onest, încleștat în lupta pe viață și pe moarte pentru cunoașterea culturii și pentru producerea ei. Având parteneri atât de mari - marii maeștri - cu ei e obligat să se compare, prin ei e obligat să se autoevalueze, de aceea pare încrezut: e evident că pentru a-l înțelege ai nevoie de alte unități de măsură. Cele divine. Și el știe asta. De aceea nu e de mirare că își neglijează realul biologic: are leafă de mizerie, e bolnav dar nu are timp pentru preocupări secundare, fiind atent doar la lansarea obiectului zburător care este el de fapt. M-am apropiat de autor oarecum în tâmplător, atras ca un copil de curcubeele petelor de petrol de pe suprafața unei ape și iată-mă după câțiva ani de lectură, rătăcit în abisuri oceanice. Cum voi mai putea reveni la țărmul vieții mele superficiale, unde broaștele clipelor sar în bălțile călduțe dintre tufele de izmă? Fiind absurd de inversată, realității îi place să-și ascundă în umilința aparenței, uriașa-i forță, deghizată în făpturi insignifinate, fragile până la patologic. Dacă și-ar da seama de nulitatea lor, aparențele fastuoase s-ar sinucide pe loc și atunci ar fi pe lume o duhoare insuportabilă. Face bine Cel ce îngăduie lumea așa cum e! Cobor la Elis care mă tratează cu o afinată făcută cu alcool de contrabandă bulgăresc, procurat de mine anul trecut, la cererea ei: - Bea dacă ai curaj! Mie Di Ana mi-a spus că pot să orbesc, așa că n-am gustat și nici n-am mai dat la nimeni. Eu însă o cunosc de mulți ani pe bulgăroiaică și știu că are clienți fideli pentru alcool. Dacă ei orbeau, n-ar mai fi adus așa ceva. Beau un pahar de probă și văd perfect. Elis îmi oferă toată sticla. Continui lectura jurnalului lui Radu P. Nu e ușor acum, după ce autorul nu mai trăiește, să încerci să afli tu ceea ce el n-a aflat scriind. Pare o misiune ciudată să citești un astfel de jurnal, o obligație testamentară menită unui cititor de texte cifrate, care nu știe cifrul. Ascult muzică ore în șir. Realizez că pierdem lecția pe care ea ne-o dă: viața trebuie trăită numai în stratosfera ei, în beția purității, făcând abstracție de boasca din care provine. Îmi plac concediile aici, la Sinay, în această casă a Di Anei, unde intru instantaneu, în transa locului. Mă las antrenat de bunăvoința peisajului care nu mă oprimă, mă lasă liniștit, ca și când aș fi singur. Contează acest calm pentru mine acum, când sunt practic într-o criză permanentizată. Cercetarea la microscop m-a golit de toată minuțiozitatea  și răbdarea. Simt o chemare spre mai mare, spre macroscopic. Geniul nu are nevoie de timp dar eu nu sunt geniu, sunt furnică. Scrisul e seducător dar eu nu-mi pot permite s-o iau de la capăt cu o altă carieră când capul meu e înghițit deja până la coadă, de timpul care se întinde ca un șarpe lung și încăpător în urma mea.. Nici măcar un cititor organizat nu sunt, sunt un biet ignorant anonim. Deși anonimatul protejează iar după cum crede Radu P., marile daruri ar trebui acordate numai oamenilor neexpuși, nesuiți pe nici un piedestal, neobligați să apere nici o poză și nici o firmă. E cazul pustnicilor din pustie. În ce privește scrisul, el crede că ”orice om poate scrie o carte: a propriei vieți... pentru scriitorul care compune și jurnal e mai complicat; trebuie să instituie un sistem subtil și dramatic de corespondențe între jurnal și restul operei”. Dar dacă scrie numai jurnal? Dar dacă nu există ”restul operei”? Atunci bea o afinată orbitoare, face un traseu circular prin pădurea urșilor, privește la televizor acuplarea balenelor și abandonează tentativa de a nota ce vede și ce simte. Orice jurnal e înspăimântător, ca oglindă a ceva înspăimântător: efemeritatea. Trenul trece prin răcoarea din vale cu mii de rotiri de roți pe minut. Primesc cu recunoștință acest dar al timpului în care m-a lăsat să scap de cățeaua mică și rea a căldurii. Sper să nu fie nevoie să plătească cineva acest bine, pentru că se spune că totul se plătește într-un fel, pe lume. Minunată e muzica grea în surdină, ca aisbergul în ocean, în timp ce la suprafață, trece  pe la poartă limuzina neagră sclipind pe bumerangul șoselei. Prin sticla lacrimilor mele neprevăzute, rotunde ca mărgelele, te văd pe tine, frumoasă și iubitoare mamă, în norul alb ca un înger deasupra lumii – De ce ai ochii roșii? Mă întreabă Di Ana pe care n-am observat-o când a urcat cele șapte trepte de lemn. – Nu sunt roșii, sunt verzi ca obsidianul înainte de a se răci.

   17 iulie. Nu e doar o simplă trecere

 a blondului (spălăcit) băiat, ținându-se de mână cu fata lui și holbându-se în curtea noastră misterioasă ( pentru că se prăvălește într-o spirală ascunsă, pe treptele ce înconjoară casa). Cred că ajunge la ei muzica subtilă a lui Alban Berg, În memoria unui înger de la radioul din cerdac.  Ei sunt în clipa asta în posesia fericii pe care eu nu am avut-o sau dacă am avut-o nu mi-am dat seama, ceea ce e acelaș lucru.  Azi jurnalul la care citesc mi se pare enervant de minuțios dar e  consistent, acaparant. Trecând de jumătate (la pagina 250), pot ține mai ușor cartea în mână și sublinia rândurile despre feeria atroce a tăierii porcului în locul căruia autorul se pune pe el însuși, omorât barbar iarna, cu un cuțit rece, pe zăpadă, sau despre negrul cumplit al unor benzi de desene animate care valorizează  lumina în picturile lui Horia Bernea și Vasile Varga. E un connaisseur. Ce au asemănător  amintirile mele din copilărie de parcă ar fi surori cu ale autorului?:  străzi desenate în peniță, curtea cizmarului, băieții d,lui Ionescu, foarte bine crescuți, mari constructori de planoare, unul dintre ei, Nelu, i-a cartonat într-un singur volum piesele lui Corneille publicate în fascicule la Hachette. Scrie despre ei, pentru că la ei a văzut prima oară, în niște vechi almanahuri, gravuri în genul regăsit de curând în lucrările lui Bernea. Întrebarea ar fi de ce subliniez eu amintirile altuia, în timp ce pe ulița de asfalt curbă ca un bumerang, rece-nsorită, trece un bețiv subțiratic, cu mâini ca niște grisine, încleștate pe sticla golită pe jumătate. Trece bălăngănindu-se fericit și ușor, ca un fulg de nea picat din văzduh. ”Câteodată scriem nu pentru ce scriem, ci pentru a pune indicatoare în haosul nostru. Încercăm a încercui poesia înainte de a o lua în brațe și de a o fixa pe hârtie”, lămurește R. P. Dar ce aud? Iubitul nostru Claudio Abbado are 79 de ani, luptă cu un cancer și apare mai rar pe scenă dar astfel are mai mult timp pentru..studiu! Studiu pentru ce, când moartea-l încercuiește ca pe o poesie înainte de a-l lua în brațe? Jumătatea de jos a paginii pe care o transcriu acum pe calculator mai cuprinde date despre calmarul uriaș, de 9 m, 450 de kg care trăiește la 1.800 m adâncime, despre faptul că Vivaldi, în plină glorie a castraților prefera ca și mine, vocile feminine grave, că Di Ana nu poate veni până Vineri ( azi e marți), când ne va aduce brânză, ouă de țară nestresate, puricid pentru Fatam și că lucrul cel mai sigur pe care-l poți afla din citirea celui mai lung și adevărat jurnal e că are și el un sfârșit, cum au toate.

   18. iulie. Trezit de la 7, realizez că epopeea

lui Radu Petrescu continuă, deși el nu mai există fizic. Adela, eroina și soția lui, continuă să-i editeze jurnalul cu minuție și acribie (cum e și stilul lui) și chiar și eu, un cititor atașat, sunt un element al continuității, prelungind povestea prin citirea ei. Regret că nu mai am apetitul de a scrie din anii trecuți. Ar fi tentant să notez cum pentru mine viața lui R. P. a devenit încet, încet, mai fascinantă decât opera lui. E un om cu destinul lui, în care opera și viața se amalgamează, totul devenind un hibrid, un conglomerat compact. Așa mi s-a întâmplat și cu Pavese, Huxley, Hemingway, care s-au sinucis, cu Ernst Jünger care a trăit 103 ani. Oare mă mai pot euforiza aici, realitățile locale proxime, visele, miturile și zborurile impalpabile? Noile lucrări edilitare de la Vila Șoimului constau într-o terasă de lemn suspendată deasupra Prăpastiei Scurtăturii sub care, printre contraforții ciclopici s-a amenajat un garaj iar clădirea a căpătat un aspect de castel medieval. Aștept ca printre scrâșnetele scripeților parasolarelor, la unul dintre geamurile ritmice, cu acoperișuri ascuțite ale mansardei să-mi apară chipul unei prințese cu plete bogate. Trăind în acest amalgam de exterior modificat de interior, mai pot avea pretenția unui adevăr unic? Nu țin minte dacă ieri, după ce m-am îmbătat cu afinata tare am strivit-o în realitate, sau în vis, pe Elis, într-o îmbrățișare, în strigătele ei încurajatoare, dacă ea a închis ușa de metal cu telecomanda în timp ce ne rostogoleam pe mocheta holului, pe halatul ei alb de gospodină, sau a fost o halucinație. Îmi amintesc doar paradoxalul ei rămas bun care prin brutalitatea lui intimă pare să confirme că a fost  real: Pleacă și lasămă-n pace! Deci nu pot ști dacă vechiul nostru joc a scăpat atunci de sub control sau e doar amintirea unei derapări virtuale. Mă simt ridicol scriind asta, în timp ce-mi persistă în plămâni iluzia olfactivă a parfumului părului ei bogat. Le scriu, totuși, pentru că în adolescență m-a enervat  Adela lui Ibrăileanu. Mi-ar fi plăcut să o văd sărutată și iubită de iubitului ei mai vârstnic care ”nu vrea ce vrea”, după cum spune eroina. Suntem hibrizi de carne și vis, fiecare parte neputând să-și piardă independența în trăire. Și în dimineața asta rece dar binevenită după cumplita caniculă din câmpie, când în cerdac îmi simt degetele de la picioare congelate iar soarele e mahmur, toate pe aici par la fel ca acum trei ani dar nu sunt: lipsește măcăleandrul Gușă Roșie și Codosbatura deși aseară am văzut Sitarul și am auzit Corbul între rafalele Trenului iar mai devreme, în miezul zilei, când am făcut nudism pe banca de lemn din unghiul ascuns al Casei, m-au salutat cu țipetele lor isterice lăstunii. Ascult Sonata barocă de von Biber înregistrată la Freiburg, amintindu-mi de zilele petrecute cu ”lupii mei” în deșert, în corturile risipite ca niște flori absurde printre bolovani, pe țărmul african al Atlanticului. Mai am câteva pagini din penultimul jurnal al lui Radu Petrescu, noroc că mai există unul dar păcat că e ultimul, pentru că odată cu el se termină și viața autorului. – Ce-o fi în capul tău? Mi se adresează în treacăt în loc de binețe Elis, care se strecoară pe lângă mine cu o omletă caldă pentru Saschia, într-un halat alb identic cu cel de ieri dar altul, pentru că e perfect apretat – poartă streci negri mulați și coama ei de mustang  e strânsă într-un șnur negru. E nerujată, nerimelată și modestă ca o Gretchen de provincie dar lasă pentru connaisseuri, o dâră de parfum fin. Un nor alb ca o pânză de corabie trece pe deasupra marelui fag, în timp ce cântă Barbara Streisand și Frank Sinatra într-o piesă de Gershwin. – Ești ciudat! Îmi spune Elis coborând cu un zâmbet mic, cele 7 trepte de lemn. – Toți suntem, îi răspund în timp ce mă sună la mobil Di Ana din Capitoliu. – Cum e acolo? – Genial! – Nu genital? – Geniul e în amănunte – Dă-mi! – Nori albi, cer albastru, fagul uriaș înclinându-și o creangă spre noi, pământenii. – Au apărut chelnerițele? – Da: una blondă, cu sutien alb – Aia cu fund bombat? – Ja! Tu când apari? – Vin Vineri să fac plajă. Ce să-ți aduc? – Cognac și șampanie –  I-ai pus gând rău blondei? Te-ai încins? Credeam că numai pe noi ne-a încins canicula.
Dacă mă uluiește ceva în penultimul jurnal al lui Radu Petrescu e suferința lui cumplită, produsă de neînțelegerea valorii romanului Matei Iliescu de către criticii oficiali. Avionul de deasupra mea evoluează lejer, nepăsător față de relieful de jos -  nici de nori nu se sinchisește prea mult.

   Joi, 19 iulie. E bine să scrii măcar cinci rânduri (cu miez)

pe zi – sfătuiește R. P. în penultimul jurnal pe care l-am terminat aseară și am trecut la ultimul. După mine poți nota și lucruri modeste, pentru că orice formă, oricât de vagă, are un miez și o coajă. În cazul de față dramatismul vieții Scriitorului trece pe primul plan, înaintea Operei, care rămâne în urmă, ca pretext.  Jurnalul – viață devine în lectura mea, un roman fluviu al literaturii noastre. În paginile din 19 mai notează din 5 în 5 minute drumul cu trenul, numele stațiilor, ce vede și ce aude în trenul de Pietroșița, unde îl așteaptă în casele moștenite sau cumpărate, prietenii  Mircea Horia Simionescu și Țoncu. Descrierile de o minuțiozite violentă, nu sunt un tic, ci o dezlănțuire conștientă, disperat poetică. Știa ce face! Țin în mână aici, la Cumpătul, unde a fost și el, volumul care închide viața lui din ultimii cinci ani și privesc în el spectacolul  sfârșitului unei existențe. Fatam sare pe masa pliantă, se așează cu labele din față pe fila scrisă și mă privește în ochi cu o privire transparentă, ciudată, ca o fântână fără fund. Practică rar acest mod de a mă privi și niciodată nu știu ce vrea să spună deși pare ca ea știe tot, inclusiv faptul că eu nu o înțeleg. Penultimul volum al jurnalului, răsfoit de vânt, rămâne deschis la 20 mai, 1976 unde sunt însemnate doar două rânduri: Știință a semnelor care anunță producerea unui fapt îngrozitor. Semnele pot fi utilizate fără faptul pe care-l anunță.  Convenabilă propunere, de care voi ține cont și pe care o voi aplica; am deja o superstiție, instalată printr-o căzătură urâtă în interiorul casei și prin dispariția mamei între două sejururi aici.


   Vineri, 20 iulie. Al doilea sfârșit de săptămână cu caniculă

în Capitoliu dar aici e răcoare și rouă pe matiz; de la 6.30 la 7 mi-au înghețat urechile în cerdac. E multă răcoare dar și multă liniște pe care piuiturile paseriformelor (codroși, pițigoi, țoi, presuri) care-și ascut șișurile în laringe, nu o tulbură, o accentuează. Ar fi o dimineață perfectă, tipică poienii multiplicate în glasvandurile generoase, perfect lustruite ale teraselor, dacă nu mi-aș da o mare notă proastă, cuprins de remușcarea că am avut curiozitatea frivolă, băbească, să mă las atras cu nerușinare de spectacolul tragic al intimității unui bărbat și al familiei lui, oglindit în jurnalele citite aici – pentru că asta am făcut. Toată săptămâna, marele fag a fost rezervat iar acum e de-a dreptul încremenit cu toate cele 450 de mii de frunze, absolut nemișcate. Liniștea compactă, vâscoasă, deși transparentă, nu se lasă barbotată de trecerea vijelioasă a unui matiz alb și unui Logan albastru, din care coboară cele cinci fete de serviciu la Vila Șoimului. Am închis de dimineață ușa dinspre balconul vestic, lăsându-le să doarmă la căldură, pe Saschia și pe marțafoaică. O sun pe Elis care m-a rugat s-o trezesc la 9.30 să facă omleta și să pună aspiratorul că a zi e Vineri și vine marea șefă Di Ana. Venirile și plecările ei periodice creează mici evenimente. Minunat soare, minunat aer tare care învinge fumul de tutun, minunate petunii roz scăldate în muzica în surdină – clipe de fericire în inconștiența universului mineral mort, a celui vegetal dintr-un regn străin totuși și chiar al omenirii preocupate doar de prosperitatea ei materială. Când trăiești scriind, minunată e această vizită intimă anonimă a Poesiei – parcă prinzi putere s-o duci în continuare o vreme, cât, nimeni nu știe. Azi o așteptăm deci pe Di Ana iar eu răsfoiesc Prigoana plăcerilor, de Michael Onfray: propune o erotică solară indiană, un păgânism trăirist contra creștinismului morbid, întristător. Mie ce mi-ar putea da dreptul să judec în vreun fel lucrurile? Ca zoolog am optica măcelarului: dreptul sângelui, al foamei al excreției, al sexului al acceptării organelor moi, scârboase și călduțe ca mațele, ficatul inima sau al celor dure: oasele, cartilajele, acceptarea nașterii băloase urmate de devorare, de dispariția într-o burtă de prădător sau de  absurda putrezire.

       21 iulie. În  răsăritul auriu, zborul muștelor zebrate

răsună infernal deasupra jardinierelor cu  gălbenele (Saschia le zice vâzdoage) alertând păianjenul care și-a întins firele răuvoitor de fine, date de gol de o sclipire argintie. La 10.30 apare Di Ana de jos, în pași moi, de cameleon, ca să nu trezească somnoroasele. Se pare că am intrat în ritmul liniștii dătătoare de libertate și al senzației atemporale al tinereții fără bătrânețe și al vieții fără de moarte. Până aici sunt 4 rânduri jumate.

   21 iulie. Nu-mi dau seama ce se întâmplă

în ultimele 45 de pagini din viața lui R. P. O ia razna? Poți înnebuni crezând că ai relizat o oarecare, o bună, o mare sau chiar foarte mare operă dar care nu ți-e cât de puțin recunoscută. Eram îngrijorat de cum voi putea trece peste aceste ultime zile de viață ale autorului care mă fascinează de câțiva ani. Sunt ”turburat” în dimineața asta formidabil de luminoasă și de intensă în care canicula ucide cred, mii de oameni în câmpie deși autoritățile ascund faptul cu o cruzime strategică. Beau o afinată cu alcool bulgăresc de contarabandă și apoi o bere, ceea ce nu e bine, îmi dau seama acum – peste puți timp va fi excelent, desigur! În lumina blândă a soarelui prin care trece ca un nor un mare câine alb, în preocupări și planuri culturale din partea scriitorului care nu știe că mai are foarte puțin de trăit și în anestezia bahică consolatoare, irizată de o melodie romantică, se termină cartea – viață a scriitorului meu preferat. – Noi doi ar trebui să fim o bună bucată de timp singuri și foarte liniștiți, ca să ne putem regăsi, mi-a spus Di Ana la plecare.

    24 iulie. Ieri toată ziua am fost dominat de sfârșitul

”dactilogramelor” jurnaluluiviață al lui Radu Petrescu. Un sfârșit totuși imprevizibil și biologic și ca mod de a scrie. Acest om m-a marcat, m-a făcut să țin enorm la el. Totuși nu cred că poți spune despre tine că ești genial în proză, în critica literară și în artă. Măcar ca exprimare, pare  atins de patologic. Poate e de vină hipoxia cerebrală dată de insuficiența cardiacă, toxinele acumulate în sânge ( nu sunt specialist nici în fiziologie nici în cultură) dar cred că această refulare disperată, chiar îndreptățită de oprimarea politică, ar fi trebuit prezentată mai reținut. Tot ieri a fost o zi caldă cu cer albastru, pe care s-au plimbat mari nori albi, pe deasupora frunzelor mișcătoare ale marelui fag și peste arabescurile sonore ale lui Fantomiță, îndrăgostit fără speranță de indiferenta Fatam. De toate aceste privilegii nu au avut parte locuitorii Capitoliului, bântuit în continuare de caniculă. Ieri noapte pe la 4, a fulgerat și a tunat puternic peste nechezatul hergheliilor de trenuri ascunse în vegetație. Stau în târnaț sau cerdac,  unde citesc și înțeleg ușor spre mirarea mea, limbajul sofisticat al lui Onfray - povești filosofice despre trecerea din tărâmul aparenței închise în suficiență, în cel al libertății visului. 1. De zece zile motanul negru emite semnale radio pentru Fatam / care mai stârnește încă pasiune /  curtezanilor plini de hormoni, / bogați, liberi și nefericiți. 2. Vom sta mult aici, / lângă bumerangul căzut al șoselei / încercuiți de pădure și răcoare, / privind dimineața și ceața / pe coamele bizonului de calcar, / sfidând canicula câmpiei / unde sclavii asudă pentru bani. / Vom sta aici, în umbra tremurătoare pe file / a mușcatelor, a vâzdoagelor, a trifoilui și a norilor, / vom sta aici până la toamnă, desenând  cuvinte / până când va trece totul și viața./ Nu-i așa  Fatam? 3. În refugiul boreal al caniculei / pe banchiza fără narvali, trubadurul negru al Fatamei / vine spre mine cu pași nesiguri, de cameleon  / pe balustrada scării de lemn cu 7 trepte./ ”Virtuozul a interpretat un galop la vioara întâi”./  E rotund caimacul cafelei acestei dimineți răcoros însorite / dintre cele care nu știi câte îți sunt date.

   25 iulie. Vânt puternic între elicopterele grele,

pline cu burdufuri cu apă, ce încearcă să stingă incendiul din Parcul Național, iscat acum 11 zile. E localizat la 1800 m, pe o pantă de 80 grade iar echipele lucrează atârnate în corzi. La Bayreuth Festivalul Wagner se desfășoară pe o colină după un aranjament schițat de Wagner - au fost doi soliști care nevrând să renunțe la tatuajele lor pro naziste, au fost înlocuiți cu un bariton din Indochina. Am făcut o oră plajă, m-a înțepat o albină iar Elis mi-a adus un pahar de suc de țelină, morcov, sfeclă roșie cu dedicația: ”Pentru testosteronul tău!”. Personajele zilei sunt norii albi, suculenți, pe cerul de un albastru dur, foșnetul sutelor de mii de frunze ale marelui fag și plimbările calme ale Fatamei pe sub nasul lui Fantomiță și al Floriului Ciolănos, fălcos și  bizar, înrăit, cu o privire urâtă, anul ăsta.

  Joi, 26 iulie. Vila Piatra Șoimului

e numele scris cu lietre mari de tipar, roșii cărnoase,  pe zidul crem, al clădirii cu acoperiș țuguiat. Răcoarea nopții se topește și curge în roua de pe capota matizului cum curg ceasurile  din Persistența memoriei a lui Dali. În razele piezișe ale soarelui pe cele cinci  mari și lustruite suprafețe vitroase ale barului ”La Marmote”, marele fag adastă încremenit în poleiala de aur a zorilor. Încerc, deși știu dacă voi reuși, să fixez în cuvinte ca pe o insectă în chihlimbar, liniștea acestei noi dimineți norocoase din viața mea. Un bătrân cu păr alb stă aplecat peste balustrada dinspre prăpastie a vilei și fumează sub norii albi, subțiri, dirijați de un curent nevăzut. Norii mei de fum sunt antrenați de curentul de muchie al acoperișului de țiglă, printre petuniile mov și vâzdoagele galbene. Bătrânii nu sunt mai liniștiți decât cei tineri în ultima lor parte de trăire. Mijlocul și miezul sunt mai opace, mai sigure, apărate prin distanță, de granițele exteriorului. Restul e poesie: Fata blondă, zdrobită  de o întâmplare nefavorabilă, /stă de ani de zile acolo / în carnea ei albă și fragedă / în peisajul verde și umed / așteptând roata norocului să-i aducă numărul câștigător. / E ceva dramatic aici, sau e doar impresia mea?

     Sâmbătă 28 iulie. Să dormi mult și să visezi frumos

Nu e puțin lucru. Am încetat să mai produc timp aici, în cerdacul din care privesc ploaia căzând cu picături mari și rare, din cerul fără nori. Norii albi din spatele acoperișului de țiglă nu există dacă nu-i văd eu? Ba da, numai că sunt plasați pe alt segment al circumferinței. Te poți simți liber  în centrul unui joc? Punctul de maximă interioritate numit centru, nu e liber – e prizonierul exteriorului lui: chipul. El depinde de ceea ce (i) se întâmplă la periferie. Bucuria sau mâhnirea acestui chip influențează interiorul, iar suprafața depinde și ea de centrul ei nevăzut. Suprafața e centru expandat ce poate fi văzut, citit, înțeles. După Herbert Mead joaca și jocul sunt lucruri diferite: joaca e a copilului și jocul al adultului. Jocul de arșice e un joc cu 5 pietre: Pente Litha sau Fangsteine.

  29 iulie. Dimineață proaspăt eclozată în răcoare, liniște,

 în umbra crestelor poleite de aurul zorilor. În verile caniculare ale câmpiei, e o fericire să te găsească dimineața la munte, în piuiturile păsărelelor delicate, citind o carte interesantă - Om și simbol. O astfel de dimineață e ca o femeie dorită care și-a scuns cu grijă  intimitatea dar acum a o mai apăra e absurd: e timpul să se lase cunoscută până la ultimul pistrui, cum se lasă observat de aproape, penajul de pe gușa roșie a măcălendrului pe grilajul Porții Formale. Dacă aș intitula jurnalul de până acum pe care îl numisem  ”Chipul din geam”, Poarta de sticlă, în care Elis ar fi Poetesa elicopterelor? Mă întreb de ce și mai ales de când nu mai crede ea în Dumnezeu? Ce s-a petrecut în sufletul ei atât de dureros și de violent, ca să ajungă să nu mai creadă, când avea icoane peste tot și nu adormea fără o rugăciune? Ariadna mă anunță telefonic că o prietenă de-a ei, fostă cântăreață de operă va susține un concert la Cazino ul din Sinay în cadrul Academiei de vară unde mă invită dar nu voi da curs. Care dintre noi îl plăcea pe celălat în copilărie nu mai știu, dar eu  pe mine am încetat să mă mai plac. Poate iubi o femeie un bărbat care se disprețuiește? Se întreba Radu Petrescu. Femeile cad pradă fanfaronilor pentru că ei se mint și pe ei așa de frumos încât cred și ei. dar mie nu-mi place să mă mint. În ”Om și simbol”  Liiceanu spune că în arta dionisiacă muzica e o limbă universală, exprimând elementul metafizic preexistent fiecărui element fizic al lumii și că prin ea participăm la spectacolul esențelor.  Artistul dionisiac nu mai vrea să dubleze lumea prin arta lui, orgoliul lui de autor s-a stins; muzica fiind independentă de imagine, de aparență, nu poate minți nici măcar involuntar. Poți uita vorbirea cântând, mersul dansând, decola din dans în zbor? Mă întreb în timp ce mă delectez cu coniac la cafea și cu un zbor de fluture portocaliu pe deasupra ochiului ciclopic al matizului, în care se reflectă  azurul dimineții. Iubito, tu ai fost o pasăre mare / care m-ai luat pe aripa ta / ca pe un strop din spuma mării / și m-ai suit spre soare / până am pierit fără durere, în fericire.

    30 iulie. Zi gri-înnorată, cu picături de ploaie

 în răcoare, piuituri de măcăleandru în tufele care ascund crestele calcaroase,  vals briliant și răbdare a mea față de patrulările muștei de carne pe carnea mâinii mele și de ronronitul mașinii de gunoi din fața intrării restaurantului Kuib. Aflu despre frumusețea tragediei vieții noastre în viziunea grecilor nemuritori, din Liiceanu: încrâncenarea ta este doar un fragment din jocul universal. Eroul poate să cadă:  o plasă îl prinde și-l reașează în viața eternă. Omul e o simplă zbârcitură pe suprafața lumii. Mă simt odihnit, mulțumit și jucăuș ca un copil. ”..Asemenea artistului și copilulului, se joacă și jocul veșnic viu, înălțând și distrugând cu inocență. Făcându-se pământ și apă el strânge laolaltă asemenea unui copil, grămezi de nisip la malul  mării, le înalță și le nimicește apoi; după o vreme își reîncepe jocul. Conflictul și destrucția devin momente necesare într-un proces de creație universal și nu prilej de spaimă sau milă, într-un univers tălmăcit moral.” - principiul ludic al lumii după Nietzsche. Ascult Chopin, Bach, List, citesc, o smotocesc pe Fatam în rarele ei momente de trezie, pe tărâmul Sinayului: 1. În zile ploioase omul n-ar trebui să facă altceva / decât să asculte muzica –  ploaie a tăcerii, / să scrie poeme, rugându-se ca ea să nu se mai oprească /și chiar să nu mai fie lumină / dacă în lumină arde nefericirea. Fete frumoase trec pe la poartă purtându-și cu grație povara frumuseții efemere. 2. Ploaia nu poate fi apreciată în Cera Pungi / ci numai în deșerturi / în bărăgane pârjolite, / dar ca și sufletul, atât de fertile  - Eu înțeleg spiritul poetic al oricărui om, protestează Saschia din camera rustică când îi mărturisesc că nu știu cine ar putea agrea aiurările poeților nepublicați. 3. Înfășurat în treningul gri pufos  ca puful de Eider, / înfășurat și strâns cu șnurul pe gât / mă las îmbrățișat de tangoul ploii, / de  viul Chopin  despre care viul Mozart scria: / jos pălăria, e un geniu!  /Și ei sunt din ce în ce mai vii, / proapspeți aici, împreună cu ploaia. / Ignor lamentările crainicului: e jale-n câmpie! pentru că ăsta e principiul ludic al lumii:/ fără spaimă sau milă. 4. Plouă pe treptele de lemn uscat / ale inimii mele de vacanță,/ calmă sinucidere a oboselii în singurătatea / în care trag beat, din țigară în aerul tare, în burnița  nepăsătoare. / Stropi cad pe filă, de ploaie adevărată, / râvnită de vechii locuitori ai deșerturilor / o valoare nebănuită / de cei pentru care deșertul acum începe./ Plouă liniștit, firesc, acest dar prea bogat pentru oricine, / când de căldură se moare-n câmpie/ E seară și plouă de dimineață, încă și încă și nu pot vedea altfel ploaia asta decât ca pe o amintire nesecată a celor mai umede păduri tropicale, ale bogatelor lor plete turgescente, de care moartea n-a învățat să se apropie nici măcar noaptea și cu atât mai mult în lumina soarelui. 5. Plouă. Nu te gândi la deșerturi, / nici la cele străbătute, nici la cele  nenăscute. / Plouă. Fata de dincolo de geam / e acolo de o mie de ani. Plouă ca o nebunie acvatică / în mintea unei planete aride – cercuri infinit rotitoare în inconștiență, / vis al oceanelor căzătoare în imposibil. 6. Scrii? Nu scriu, citesc  ce e scris printre rândurile dese ale clipelor: nu există zi, doar o tulbure impresie / în care trăim cu toții. 7. Dacă înnebunind aș fi fericit, / aș dori să înnebunesc pe loc, chiar acum și definitiv,/ până la sfârșitul vieții mele de melc, / să nu-mi mai prelungesc chinul, / să devin locuitorul reflexiei, al scânteierii  rapide, incomprehensibile.