miercuri, 23 octombrie 2013

Veneam din munți sălbatici 2

         23 oct. Azi, cămila a îngenunchiat pe birou în fața mea,

   în timp ce reciteam învățăturile Maestrului. E cam obosită cămila asta, o am de câțiva ani; nu are decât două picioare, pe cele din spate, dar are o coadă zdravănă, pe care, împreună cu picioarele, se proptește ca pe un tripod, când își înalță spre norii din tavan (iar am pete de la ploaie!), capul mic, triunghiular, fără ochi și fără creier și gâtul lung, musculos, de girafă. Nu e bactriană, e dromader, are o cocoașă triunghiulară, ca o piramidă în vedere laterală, dar azi a îngenunchiat spre mine cu fața, într-o temenea, sprijinindu-se pe curbura colțuroasă a gâtului, invitându-mă la o călătorie oriunde dorește inima mea – o călătorie calmă, legănată. Că e un origami de 7 cm lungime, făcut într-o ședință de Consiliu Științific dintr-o filă de blok notes cu liniatură matematică, nu mai contează. E o vahána, un vehicul al zeilor, chiar dacă e dromader și nu cal sau bou, cum era firesc, dată fiind originea mea montană, la mocanii hiperboreeni bogați în turme. În acest ludus interior în care mă antrenez  pentru arena supraviețuirii zilnice, azi am ales ca armă de luptă, rețeaua unui Retiarius ideatic, sugerată de un cuvânt din rândurile de sus: matematică. Poate să-și permită să se considere mathematikoi, unul care nu știe nici măcar aritmetică ci poate doar un pchic de aritmică și asimetrie? Nu știu. Sunt atins de o bucurie inexplicabilă (sau poate da?) ca și când aș fi deja în treapta a doua a noviciatului, după ce am dat proba tăcerii; am fost ascultător spășit, acusmatic, am suportat tratamentele dure și am fost servitorul respectuos al Ierarhiei, obligat să-mi înfrânez curiozitatea și imaginația. Acum, că am mai aflat câte ceva, după ce mi s-a dat la o parte cortina care ascundea și templul și misterele și pe Magister (care și-a ridicat mantia și mi-a arătat genunchiul lui de aur sclipitor), ar trebui poate să tac și să nu mai spun nimic, să am un bou pe limbă. Mai am încă de învățat multă fizică  înainte de a trece la metafizică și legile care guvernează psihicul, înainte de metapsihică. Mathematikoi autointitulat, ca regii gitani, o voi lua de la început cu cele mai simple elemente ale geometriei, cu punctul: (am făcut un ochi punctiform cu pixul, dromaderului, pe cel stâng) și cu liniile drepte, întretăiate (între-tăiate dar nedureros), de pe fila de matematică; rectitudinea absolută a fiecărei linii, e un exemplu de cum îți poți păstra demnitatea și speranța, cum poți construi fără nici o concesie, prin poziționare geomteric corectă, locuințe pentru numerele atotștiutoare, pentru tot ce există în exteriorul tău; în aceste încăperi cu fațadă pătrată dar cu interior cubic, numerele pătrund de bunăvoie și cântă, ca Apollon Hiperboreeanul, ca Orfeu tracul, ca Zamolxe, speologul misterelor muzicale și cum făcea probabil și Maestrul Ordinului Pitagoreic.

    Vorbeam aseară cu Frusta, în timp ce ascultam concertul de coarde al formației Quatuor Belcea:
  - Nu ți se pare nostim că tracii, la orice întâlnire oficială, militară, politică sau socială își spuneau părerea în versuri cântate?
  - Ba da, era o lălăială...dar ei erau niște curajoși și niște cântăcioși, nu niște căcăcioși, ca motanii! Cred că Aureolus și Snegură Vodă s-au spurcat la chiuvetă, că-mi vine un miros de tigru!
   Știu de ce Frusta i-a zis Snegură, lui Negruț: pentru că eu am inversat literele când i-am scris culoarea  pe certificatul veterinar și a ieșit negur, în loc de negru. S-ar putea ca tracii să fi fost și foarte ironici, cam, ca moroșenii care știu să râdă dar să și țână cuțâtul la chicior pentru a fi la îndemână în caz că se uită fʼo unuʼ urât la ei.


   Rânesc după fiarele mele, dau cu șprei de baie și cu mireasma iubirii, mai puternică decât oricfe damf și astfel pot asculta în continuare concertul celebrei familii Belcea, români virtuozi de valoare internațională, aflați la distanță cosmică de regii de șatră care ne-au făcut de baftă în Yoropa, sau de hoții de tablouri pe care îi reneg cu severitatea indiferenței ucigătoare, ca și pe hoții de buzunare și cumpărărtorii de sentimente și nu-mi pasă că mi-i fac pe toți dușmani de moarte - Maestrul m-a învățat să-mi apăr turma și să închid bine poarta stânei mele contra lupilor și furilor.