joi, 17 octombrie 2013

Mai matinal decât un angajat

      17 Oct. Mai matinal decât un angajat

îndrăgostit de instituție (există și din ăștia bre), bocănesc pe coridorul blocului, cu pantofii mei ciocați, din Maroc: boc, boc, boc, până la ieșirea din bloc. Sub copertina de plastic albastru , mă opresc un pic, pentru că..pic, pic.., o face de oaie, o ploaie; doi șofeuri zărghiți și nictalopi, atrași de tot ce e vertical ca de plopi, intră cu viteză pe starda-mi nostradamică, pe stradámia mia în curbă acută, vrând să mă .... vorba ceea, deși n-am nici o vină că strada e o curva peligrosa, cum scrie pe brazilience (pe curbe, zău, mi-a spus Aurelian Popescu – Gorj, fluturarul rotund al îngerilor).
     Ce mă miră foarte (mult), e că azi nu-mi întâlnesc haita de câini prietenoși, pe care-i știu de pui (doar nu i-au strâns deja pe toți, măcelarii, căci cu hingherii suntem obișnuți), fiarele astea autorizate să ucidă în numele nostru, al celor castrați de ferocitate, pentru un formal Ordnung und Disziplin, care-i ajută ca o frecție la un picior de lemn de cerșetor la Porțile Orientului, pe urmașii lui Pirgu și Pașadia – ăștia și cu câinii vagabonzi, era tot ce aveam și noi mai poetic.

     Iar domnul acesta rrom, plin de vin, care doarme în intrarea minimarketului, în geacka-i din puf de eider polar (avem alpiniști în cvartal?), cu șalele vai, dezgolite și păroase, linse de ploaie (că de câini..), înseamnă că nu are deloc casă. Casă vezi! Dar are un sforăit sănătos tun, lângă o sticlă verde, totuși goală, și un pahar de cristal de plastic de calitate, pe jumate plin cu vin, cum spuneam, ca și el – un aranjament reușit pentru o ”natură moartă cu vagabond”. Se aranjează toate până la urmă, stai liniștit la locul tău!
     Dar lucrurile nu se opresc aici (nu știu să se oprească niciodată afurisitele): acum apare în mod fatidic și ironic, femeia! Femeia care mătură frunze la câini pe trotuar și care azi pare depășită de situație – azinoapte a fost o ninsoare astronomică de frunze - pești suveică: a nins cu bancuri oceanice de astfel de pești galbeni, pe fundul oceanului de aer. Femeia, care mă observă cu coada ochiului cum mă apropii fumând (m-o fi ținut minte dă-o-n mă-sa, de ieri și alaltăieri!), îmi face un semn obscen repetat, cu deștiul mare al gladiatorului, spre gură și apoi mimează un pufăit senzual; îi dau un Kent și o depășesc dar am ideea să mă opresc (că tot nu e nimeni pe stradă și am timp berechet să ajung la scârbici) și s-o privesc cum ține cu stânga țigara lungă, iar cu dreapta mătura cu coadă, dând din buze ca pianiștii. E clar că e o virtuoză - nu o virtuoasă, e un nonsens! - o virtuoză de mare clasă.

     Estimp, un avion uruie uruială de altitudine, deasupra cocoșului mut al zorilor citadini, cocoș rustic, de care am fost castrați noi, orășenii, ca și de toată fericirea noastră rustică serenă.

     La Point Rond (Sens Giratoriu cum zicem, nu are sens), sunt privit fix, de Bufnița Albă – tipul cu plete rare și barbă albă, spumoasă ca ultima marcă de detergent din reclamă dar  altfel mirositoare decât detergenții obișnuiți; sunt privit fix, cu ochi mari, rotunzi, sticloși, de împăietură. Câinii vagabonzi au fost înlocuiți pur și simplu ( pură și simplă e lumea!), de Vagabonzi - vagi, vagabonzi, vagabondând debordant. Aș vrea să-l privesc direct, în ochi, pe Bufniță Albă, așa, ca un reproș că-mi strică tihna morală de dimineață, dar el pare orb, nu mă vede, de parcă e de pe altă planetă și nu am harta stelară la mine, stric orzul pe gâștele Capitoliului.

     Estimp, un avion uruie în stratosferă, deasupra cocoșului mut al zorilor, cocoș rustic de care am fost sterilizați noi, orășenii, iar câinii sunt măcelăriți în mod sigur pe undeva prin tabernacole, că prea e o liniște de pustiu. Și asta îmi dă fiori reci. Ție nu?

  A mai rămas vreo urmă de romantism în a zbura cu avionul azi, când ești un (pur și simplu) un pasager, care stai comod pe scaun și somnolezi, cu bagajele puse sus, în sertarele de plastic alb, așteptând ca avionul să înceapă coborâșul, hurducăind pe bolovanii norilor? Totuși, ce e cu găurile alea mici ca niște nări, de sub aripi, mă întreb eu, care nu știu nici înota ca un narval, nici zbura ca un eider polar. De fapt știu, îmi amintesc că le-am văzut într-un film la Dezastre în aer și ele produseseră dezastrul: sunt orificiile tuburilor Pitot, traductori de presiune care măsoară viteza dar nu știu dacă și altitudinea, pentru că eu nu știu nici să dau din coate sincopat și caraghios ca un pinguin, dar mite să zbor și să mă descurc printre monadele lumii materiale; printre monade, diade, triade și tetrade. Dacă n-aș fi născut doar pentru a pluti și a face piruete în aerul inconștienței, ar trebui să am și eu așa ceva, sau măcar să-mi adaptez nările și să le pun în comunicare cu niște tuburi Henri Pitot. Ar trebui să devin și eu un pic mai realist pentru dumnezeu, măcar acum în ceasul al doișpelea, la aterizare, dacă nu vreau să mă trezesc prin cine știe ce univers paralel; atunci aș avea nevoie de mult prea multă geometrie, statistică și balistică, mult mai multă decât un maior din scrierile belicoase ale lui Hassel, ca să (mi) revin cu picioarle pe pământ.

      La ora șase, când un avion uruia uruială de altitudine, deasupra cocoșului zorilor, a cocoșului rustic de care am fost emasculați noi, orășenii, iar câinii, simțeam!, că sunt măcelăriți în mod sigur pe undeva, prin tabernacolele infernului nostru, în bezna din curtea interioară a muzeului împăieturilor inconștiente, Narvalul Alb ca spuma valurilor pe lumină, nu era decât o sclipire îngustă în ploaie.