marți, 22 octombrie 2013

Veneam din munți sălbatici 1.

  Bună ziua dragă Necunoscutule (titlu de poem?)

   Voi grupa ceea ce mai scriu,  sub acest titlu provizoriu, fără o succesiune strictă, încercând să mă sincronizez cu ziua respectivă. Evident că toate au o legătură în timp și spațiu, chiar dacă nici eu și nici eventualul meu lector de ocazie, nu o putem cunoaște. Mulțumesc (multum est!).


      10 iunie. Veneam din munți sălbatici, de departe,

 după zeci de ore de urcușuri abrupte și coborâșuri bruște spre lacuri glaciare de o rotunjime perfectă; de acolo coboram spre lumea omului prin vegetația care cucerise definitiv, anihilase amintirea balaurilor de piatră ai grohotișurilor. Eram bărbați puternici în inconștiența noastră, îmbătați de iluzia că putem învinge împreună totul. În pustietățile verticale de unde veneam, făcusem eforturi supraomenești escaladând vârfuri și văi, murați de ploi ciobănești, imuni la atacul ursului feroce care ucisese un cal - l-am văzut umflat, cu copitele în sus, pentru că ursul nu-i mâncase decât ficatul și bojocii; integritatea noastră ne dovedea că eram foarte vii și puternici, deși nu era vorba atât de mușchi cât de rezistență sufletească; năzuiam să ajungem acasă, jos, undeva, chiar dacă nu știam cum arată această casă presupusă, care s-a dovedit a fi un canton părăsit, o cabană fără geamuri, fără paturi, dar cu podea de lemn uscată, pe care am întins paie și am bătut în cuie în fereastră, o haină veche de pădurar. Ne aflam de bunăvoie în ținutul ciobanilor uitați de lume, al vânătorilor de urși și al braconierilor. A doua zi, după ce am mâncat o ciorbă de brânză (apă fiartă în care am pus brânză grasă și pită uscată, după rețeta tăietorilor de lemne), am continuat coborârea lungă printre stâne rare, unde se bea țuică tare, și se mânca mămăligă fierbinte cu caș, ofrande oferite drumeților cerului, cum îi numeau pe străinii de loc, bărboșii zâmbitori dar iuți de cuțit la cea mai vagă jignire scăpată din neatenție- demnitatea lor sclipitoare nu suporta vreo o umbră. Ne priveam în privirea lor ca într-o oglindă și ne continuam drumul la vale, tot mai bine dispuși, printre poiene cucerite de iarba stânii, prin pajiști cu măcriș și păpădii trecute, al căror puf ne gâdila nările, îmbătați de tinerețe și frăție eternă. Ne simțeam și noi, ca și oamenii tăpșanelor dintre nori, niște copii de zei ai acestor munți ai noștri dintotdeauna, pentru totdeauna.

   Și totuși, seara scăpătată pe pragul nopții care ne-a prins pe valea sălașelor miniere părăsite, avea o forță misterioasă care ne-a frânt cerbicia; părăsirea care plutea în rama ferestrelor goale, în rugina utilajelor (roți care nu se vor mai roti niciodată, osii, șasiuri, volane care nu vor mai ține nici o direcție), pârâul susurând de unul singur în van, au mușcat din iluzia noastră mai puternic decât fiarele care ne-au dat târcoale. Ne-am îmbătat intenționat, cât am putut de repede, cu tot ce aveam în dotare dar nici asta nu ne-a mai redat încrederea. Ne amăgisem că moartea e un mărunțiș evitabil și chiar improbabil dar noaptea petrecută în odăile abandonate, cu paturi de fier ruginit și saltele mucegăite, ne-a înmuiat, ne-a arătat că viața n-are importanță și că muntele însuși poate muri de o moarte mai rea ca moartea, numită părăsire.

  Am retrăit toate astea în seara asta tot mai umedă, mai întunecată, fără să știu ce a declanșat reaprinderea amintirilor. Dacă universul e hibrid - jumătate piatră, materie, mișcare, mecanică, jumătate imaginație - așa sunt și eu.

        22 oct. În iunie am scris că veneam din munți

  sălbatici, de departe. Nu era un vis, am retrăit cu ochii dechiși aminitirea unei expediții în munții cei mai nordici ai țării noastre montane, ciuntită de răutatea separatoare și amestecătoare a istoriei. M-am născut într-un oraș de cîmpie, Orașul Ploilor și multă vreme n-am știut că sunt un  muntean și încă unul dintre cei vechi (dar asta nu e nimic deosebit, Blaga scrie că toți românii sunt carpatini și eu îi dau dreptate). Oare să cred că mi-am mai lămurit puțin originile, după ce duminică, făcând împreună cu Frusta un drum până în Orașul Pitit, unde sunt pitiți toți ai mei, ne-am delectat cu vechile noastre scormoniri genealogice, o preocupare moștenită de la tata și probabil ne întâmplătoare, apropos de ce scriam în iunie despre părăsire.
   Dar nu la asta mă gândeam de dimineață când mă îndreptam spre Big să iau metroul, ci despre..un pisoi, doi pisoi. Primul e Ochi de Aur al meu, care, imediat ce m-am ridicat în capul oaselor s-a așezat pe locul cald și când l-am salutat în șoaptă ca să n-o trezim pe Frusta, a întins botul și m-a pupat insistent, profitând de momentul intim pe întuneric; nu m-a pupat pe pe nas ca de obicei, ci pe buza de sus; a fost ceva prea intim între om și animal și m-am retras jenat de atâta dărnicie. Dacă codul genetic a păstrat aproape toată istoria naturală a ființelor, poate că am pierdut părăsind lumea animală, o uriașă cantitate de iubire. Am pierdut-o noi, deși ea a rămas în toate animalele și e atât de impresionantă încât a ucide câini vagabonzi, e o crimă abominabilă. Ăsta a fost primul pisoi. Al doilea pisoi e cel care plângea în același ”melc” de cărămidă cu tomberoane, în care nasc cățelele părăsite de toți; plângea disperat, ca un nenorocit de copil, lepădat după ce a fost făcut; dacă nu se oprea câteva clipe și nu auzeam o femeie vorbid cu el, îl luam și-l duceam Frustei – așa am făcut cu mulți pisoi. Nu poți continua să exiști părăsind o nenorocire uriașă, pe care tu ai putea-o anihila atât de ușor. A lepăda de la tine ceva început de tine, crescut în tine și scos pe lume, e o mare porcărie. Dacă la întoarcerea de la muzeul împăietiurilor pisoiul e tot acolo, îl înfiez!
   Apropos de porcărie și lepădare, ieri am întâlnit într-un context abisal și intim, două nume: Lepădatu și Purcărea. Cu timpul a trebuit să recunosc că sunt atras irezistibil de cuvinte, ca și de nori. Ce noroc că ele sunt mai rezistente în fața destrămării decât norii!

  Spuneam că duminică, în Orașul Pitit, unde sora mea Sophía Bătrânca a dat o masă pentru că și-a vopsit casa de la marghinea pădurii Trei Văi, ca o cabană de lux dintr-o stațiune montană, am avut o discuție plăcută despre originele misterioase ale neamului nostru. Știam de la tata de o bunică a lui, Tămășoaia, al cărui neam de ciobani credeam că au avut pășuni pe muscelele Tămașul Mare sau Mic din Paitra Craiului. Sophía știa mai multe: această străbunică se numea exact, Paraschiva Tomoșoiu și aveau un munte al lor, lângă Brașov. M-am uitat pe niște hărți dar n-am găsit muntele așa că am căutat pe net și am găsit la numele Tomoșoiu, pe Neagoe Tomoșoiu, pseudonim al poetului Nicolae Nicoleanu (1835 – 1871) din Cernatul Săcelelor, de lângă Brașov. Pe o hartă turistică a muntelui Piatra Mare, am găsit și râul Tomoș și râul Cernatu. Ce bine și ce plăcut, să am o pistă care duce mult dincolo de 1835! Am citit câteva rânduri interesante într-un sonet al lui Neagoe Tomoșoiu: Suferința poateʼnfige ghiara ei ceaʼnveninată / Pʼal meu sân cuprins de flăcări, - nu voi plânge nici-o-dată, / Căci sălbaticul meu suflet râde de nefericiri. // Suferință, gheară, suflet sălbatic? Am moștenit de la ei violența de cuget, exprimată prin cam aceleași cuvinte? O să mai citesc din Tomoșoiu, poate descopăr cum se împacă blândețea mea față de animale și violența mea față de oamenii răi, cei care mint, fură și ucid, de cele mai multe ori fără să fie nevoie.

  Aseară am ascultat multe clipuri pline de ritm, ale formației Șue Paparude. L-am văzut pe Mihai Câmpineanu cum se zguduie din tot corpul, în ritmul de o perseverență mecanică, neînduplecată; mare păcat că Dumnezeu lovește în astfel de creatori! Inima e un instrument cu ritm autonom. Nu cumva ritmul propriei muzici i-a bruiat ritmul cardiac?