De
dimineaţă, vin din piață
încărcat ca o furnică, printre arborii senioriali
ai toamnei - coloane de catedrală cu boltă verde, înălţată deasupra grădinii.
Pe alei nu se mai târăsc omizi; au găsit o soluţie sau a găsit timpul una pentru
ele. Dincolo de bolta frunzelor, în bolta cerului, un avion îşi urlă fericirea
sau nebunia. Îl salut pe vecinul posac de la parter iar el nu-mi răspunde, ca
de obicei. N-am avut curiozitatera să aflu cum îl cheamă. L-aş fi încadrat la
surdo muţi dar am remarcat că ascultă muzică. E meloman în cochilia lui apărată de exterior, de zăbrele
groase. Aş reciti volumul trei din Aveuglant
al băiatului nefericit, căruia i se acordă atâta atenţie, despre care am scris
nişte rânduri critice pentru blog dar le-am şters. Nu vreau să mă grăbesc.
Aparenţele înşeală sau noi nu știm să le citim, mai bine avem răbdare unii cu
alții. Fac o oală mare de compot, două capucino
şi mă instalez pe divan să citesc în timp ce trag cu coada ochiului la un
documentar despre pisici. Una seamănă cu Fatam. Au nume frumoase: Tolănici,
Ciorăpică, Opal, Panda, Bumerang. Aflu
că posesorul unei pisici trăieşte alături de o fiară cu
instincte ucigaşe rămase intacte de acum 10. 000 de ani. Dar sunt sincere. Nici
instinctele noastre ucigaşe n-au dispărut, s-au ascuns doar. Concertul de pian îl
ascult privind în glasvand cum avansează pe deasupra copacilor un mare vapor de
umbră, cu prora ascuţită. Pe balustrada
reflectată în sticlă, a lui B1 patrulează cu paşi sacadaţi imaginea unui
porumbel - o santinelă care păşeşte solemn, deși i-ar fi mai uşor să zboare. Soarele
continuă concertul de pian într-o coda luminoasă.
Auzul şi vederea sunt veşnic alături, ca umbra lângă lumină. În deşertul de
sticlă, veioza e pe post de lună.
Aveuglant nu mă
prinde chiar dacă are şi poezie şi informaţie de ultimă oră. Ceva nu merge, nu
se leagă, e fragmentat, cuvintele sunt fără lipici, ca orezul cu bobul oval: nu
cred că e nevoie să iterezi cuvinte ca vulvă şi fractal la interval de câteva
propoziţii. Dacă sublimul e înspăimântător, cum am aflat pentru prima dată de la Rilke , poate fi deci oricum,
chiar şi trivial ? Câştigi mai mult dacă laşi terifiantul să te obsedeze până
la schizofrenie, sau e mai bine să rămâi senin, în adierea contemplării?
Luni, nu ştiu când
am ajuns în Piaţa Gloriei, sub impresia visului în care mă adăpostisem cu
taică-meu sub creasta unor munţi înalţi. Dormisem într-o dolină de calcar (?)
unde abia încăpeau doi oameni; el se simţea bine la 91 de ani şi parcă voia să
rămână definitiv (viu) acolo. Dar am coborât fiecare pe câte o potecă divergentă,
separaţi şi totuşi apropiaţi, cum am fost mereu. Privind înapoi vedeam muntele foarte înalt dar cu poteci line;
apoi, fără nici o tranziţie, mă aflam într-o ambarcaţie pe un canal veneţian
prin care fugeam printr-o ecluză, de o gafă urâtă - nu ştiu în ce consta.
În Piaţa Gloriei observ pentru prima oară jocul de valuri pe loc, frenezia
statică a ferestrelor clădirilor dispuse în amfiteatru. Poate am exagerat în
antipatia privind preferinţa comunuştilor pentru geometria citadină monotonă: chiar
dacă totul e static, rotirea privirii pune în mişcare ca într-un domino,
succesiunea ferestrelor, una câte una sau a tuturor deodată, când fluviul
maşinilor foşneşte şi şuieră. La cea mai mică deplasare a capului, caleidoscopul
se schimbă : într-o parte valurile de sticlă verticală aruncă sclipiri
incendiare, în alta e un abur albicios
iar în faţă, un firmament albăstrui cu diamante. În dimineaţa asta, pe holul
scării în penumbră, crocodilul nu e singur: îi ţin companie o ţestoasă
gigantică şi un peşte cu spadă. În laborator cobor zebra de pe topul de fişe şi
pun în locul ei curmalul, pentru că el
trebuie să fie mai sus; nu ştiu cum s-a produs rocada în timpul nopţii. Peste
ritmul sacadat al muzicii latino (Un
mundu escondidu es esta matina), se suprapune bătaia în uşă a Di Anei.
- Ţi-am adus nişte must. Să nu mă refuzi!
Îi ofer un loc pe fotoliul de sub tabloul
alb negru Fluture în zbor şi-i fac o cafea cu zahăr brun.
- C’est
étonant câţi au căpătat obsesia
farfalei după Aveuglant, spune ea
privind tabloul.
- Dana l-a pictat înainte de a-l citi pe
Mircea. Care nu-i place.
- Recunoaşte și el că e „necitibil”. Dar
cred că îşi dă aere de neînţeles. Se maimuţăreşte.
-
Nu e
curajos şi pitoresc să copiezi expresii de pe pereţii veceurilor publice?
-
Nu
găsesc.
-
Poate
e un tip tragic. Intimitatea e mizeră.
-
Avem destui
tragici.
Seara, babordul lui B1,
pătat cu umbre de aur, avansează înspre apusul luminos ca răsăritul. În lumea fără
timp a sticlei, în care sălăşluieşte liniştea submarină ferită de agitaţia furtunilor, B1 e o navă
scufundată. Luceafărul se joacă de-a v-aţi ascunselea cu privirea mea prin
frunzele din moțul unui arțar în timp ce greierii se bagă în seamă unii pe
alţii, în adâncul ierburilor. Omul de
Neanderthal cânta la nai și nu a dispărut cum se credea, ci s-a ascuns în ADN
ul omului de azi. Peştii aveau genele membrelor de uscat, înainte de a merge.
Horia Alexandrescu dirijează ”Simfonia
copiilor” de Leopolod Mozart, pletos
şi acum, când e grizonat. Fatam doarme pe cuvertura cu carouri, după ce a
clefăit carne în carnasierele ei ascuțite iar cineva spune din micul ecran:
„poetul nu avea limbă de cârpă, era de o cruzime diabolică cu dictatorul.” Aşa
ning peste mine astăzi lucrurile, aparent fără sens deși poate au unul şi încă
frumos, dacă aş şti să-l caut. Așa cum, la început n-am realizat ce sens are
acea „dăruire de must” din partea Di Anei deși ştiam că pe la ţară astfel de
daruri au semnificaţii mai adânci decât îşi dau seama cei ce le practică - obiceiul
vine din adâncul istoriei unde schimbul de daruri în culturile primitive avea o
importanţă crucială, astăzi uitată: provine de la jertfele şi ofrandele aduse
zeilor. Istoriile se ascund din ce în ce mai adânc, în lume.
La plecarea
din Piaţa Gloriei, pe acoperişul
plat ca o punte de corabie al Palatului, se înalţă erect, catargul unei
macarale. Impresia marină e favorizată de un bloc în formă de navă aflat mult
în spate, în ceaţa depărtării. Piaţa e o
radă, blocurile - corăbii pe care suntem îmbarcaţi noi, marinarii. Oraşul şi lumea
sunt un port, în care viaţa şi gândul sunt o etapă a călătoriei.
Octombrie
„Târziu
în octombrie,
când s-a terminat totul şi vara”, cum scriam în Poemele
Pierdute, am intrat în toamna gri. Cerul e cucerit de nori luminoşi - un ultim
asalt al luminii. Am uitat să notez că Vineri, artezienele de la Punctul Rotund aruncau jeturi
de apă albă, pufoasă, ca în desenul de pe Petite
Larousse Illustrée sub care scrie: Je
semme á toutes vents iar pe plasma neagră din intersecţie ardea un delfin
roşu, în virtualitatea care ne cucerește pe neobservate până ce ne va învinge
și ne va înghiți definitiv în adâncurile ei. Regret că nu am timp să privesc cum scade lumina pe marea norilor –
cine ştie dacă nu e ultima imagine reflectată în glasvand pe anul ăsta, pentru
că dacă vine frigul nu voi mai putea ţine uşa de la balcon deschisă. Triez şi
să repartizez în recipiente, antidepresivele Danei. Pierd astfel tălăzuirea
mării de nori dar compensez cu Petru Creţia.
Frumos dar ne-a făcut când, scriind „Norii”
ne-a încurajat pe cei fără de mare, de munţi şi de depărtări, pe cei din ţarcul
oraşului şi al jocului de cuburi opace, amintindu-ne că avem chiar în fața
ochilor noștri orbiți de inconștiență, una din libertăţile supreme: Cerul.
Subliniez în carte: „ La codrii cei mari
şi la deşerturi, la tundre, oceane, cataracte sau al imenşii codri de la miazăzi
ajungi mai greu sau poate niciodată,
oricât ai da şi ai visa. Dar cerul, care se amestecă în toate şi hotărăşte şi
de frumuseţea lor, îţi stă la îndemână zilnic..cu preţul unei simple ridicări a
ochilor spre el.”
Chiar suntem în octombrie? De acum înainte, oare
va mai exista ceva care emite şi răspunde cu vreo sclipire? Nucii au început să
îngălbenească, frunzele arţarilor par gheare palide şi albicioase, de cocoşi
fierţi. Iau cele trei mere „ bot de iepure” care au putrezit în formă de bot de
iepure în fructieră, le pun pe cristalul mesei din cuhne şi le privesc înainte
de a le arunca. Sunt trei, ca şi noi. A fi sau a nu fi, e acelaşi lucru.
Piaţă,
gătit, măturat. Trebuie să urâm redundanţa, repetiţia monotonă, aducătoare de banal, de derizoriu şi de
moarte, dacă doar prin ele am ajuns să existăm și să aflăm că existăm? Scriitorul
Mircea C. spune că e fericit că a avut norocul să se nască om. R. Dawkins spune
pe aproape, că suntem marii câştigători ai loteriei probabilităţilor.
Pentru
a scoate cuhnia din faza soioasă, spăl tuciul şi-l pun cu fundul în sus, pe
pervaz iar stropii de apă, de pe emailul
negru, bombat, reliefează şi mai mult forma sferică, de planetă neagră, tot mai
mare, pe măsură ce îl privesc. Tai înotătoarele tari ale crapului şi îmi
crestez un deget. Sângele meu se amestecă cu al peştelui - o întâlnire după
milioane de ani de separare. Ştiuleţii porumbului fiert arată plini de forţă,
ritm şi vitalitate. Termin de gătit şi pun totul la răcit pe placa de marmură. Beneficiar nemeritat al
acestei după amieze de toamnă luminoasă, beau o cafea în logia nordică,
neputându-mi lua ochii de pe pe frunzele aurite, apoi îi citesc Danei o pagină
din jurnalul unei expediţii, când credeam că suntem atacaţi de bandiţi noaptea,
în deşert dar eram doar vizitaţi de patrula jandarmeriei. Adoarme ca un copil.
Ies la un Camel în logia nordică
unde, pe cerul clar, un nor ca un punct alb se naşte după cornişa lui B2,
dovadă evidentă că lucrurile se nasc din nimic. Dar iată că în spatele
lui apare unul mai mare, apoi altul şi
mai mare şi se dovedeşte că ei sunt doar marginea zdrenţuită a unei pături de nori albi. Toţi facem parte din
ceva. Oare ce fac norii noaptea? Dorm? Se
culcă pe aer, cu faţa spre stele, iar ziua se întorc radioşi spre pământ, zâmbesc şi râd frumos,
cu gura până la urechi, spre noi? Noi
nu-i auzim decât pe cei care au dormit prost şi atunci tună şi fulgeră.
Mă aşez
pentru prima oară anul ăsta, pe fotoliul de bambus din balcon, de unde privesc
interiorul întunecat al dormitorului în care Dana pluteşte pe apele somnului iar
Fatam, imobilă ca un Sfinx, mă urmărește prin cele două lame înguste de oţel
ale pupilelor, cum îi ocup „locul ei”. Cum pot fi atât de egoiste fiinţele
acestei lumi? Fatam nu e îngăduitoare cu mine, care fac totul pentru ea; acum se
spală şi se spală, mânjită cum e în fiecare zi, cu sângele victimelor imaginare.
Mă învinovățesc de captivitatea ei și a
Danei. Dar ar trăi mai bine Fatam jos,
unde o pot călca maşinile, o pot sfâşia câinii sau poate aduna căpuşe? O poate
fura cineva pentru că se vede că e boieroaică şi iubeşte mai mult oamenii decât
pisicile. În filmul mut de noapte, ultimii cimpanzei sunt prizonierii ultimelor
pâlcuri de pădure tropicală, urşii albi se topesc odată cu banchizele, deşerturile avansează rapid. Nu pot să adorm şi mă întreb cum vor decurge
orele întunecate în care a pierit după amiaza luminoasă, cum or fi artând noaptea
vitrinele de la Sinay, cum o fi arătând
scheletul mamei, de doi ani de când stă
sub stejari, la marginea oraşului pitit în memorie, cum va fi la iarnă când blocul lung va pieri şi el, pentru
că, fără a se reflecta în glasvand va părea că nu există.
P 2 oct. îmi amintesc de
portretul meu în ulei, pictat de Dana în căsuţa
Punctului de Control din Parcul Naţional Retezat şi botezat de mine „Chipul din geam”. Nu ştiu unde o fi
ajuns pentru că mama îl ţinea în camera ei, să-i aducă aminte de mine. O fi la
Ariadna? „Personajul” stă în picioare, rezemat de peretele de lemn al verandei
închise de jur împrejur cu geamuri, poartă o
maletă galbenă şi fumează pipă; e un bărbat șaten, văzut din profil, iar
în geam se reflectă chipul lui în vedere frontală, mult mai matur -portretul altui om, voalat de fumul pipei. Când
tabloul era proaspăt şi mirosea a vopsea, l-am considerat o joacă, o încercare a
Danei de a reda simultan două aspecte ale aceleiaşi figuri. Acum, în amintire,
îmi pare că s-a definitivat singur, prin trecerea anilor, ca o mobilă veche de
familie, care leagă două vârste şi două timpuri, într-un singur gând.
Printr-o
ciudată coincidenţă, în drum spre muzeu am văzut un geam spart, rezemat de un
copac. În câteva fragmente mari se reflecta soarele rece, aproape alb, iar în
muchiile înguste licăreau sori mici ca nişte scântei aurii şi rubinii. Asta a
fost soarta lui. Cine ştie cum s-a spart, câte dimineţi şi seri, câte veri şi
ierni a reflectat, cine ştie ce întâmplări s-au petrecut în afară şi înăuntru? Dacă
vine iarna şi rămân fără lumea din glasvand, mă voi muta în amintirile la care
nu am avut timp să reflectez, fiind ocupat
să trăiesc.
Să luăm acest drum ca pe o excursie
de plăcere prin oraș îi propun Danei pe 6
octombrie, când ne aventurăm până în Centrum la un consult medical și o biopsie uterină. La
întoarcere îi cumpăr din piaţă şniţele şi pârjoale calde, ca s-o liniştesc. Mă
opresc la colţul blocului şi privesc înapoi, în adâncul orizontal al aleii, în
capătul tunelului vegetal, tarabele din marginea pieţei, înconjurate de furnici
umane. Aflăm că a murit creatorul companiei Apple, Steve Jobs la 56 de ani, că
Bob Dylan candidează ca scriitor, la
Nobel , că Ducesa de Alba are voie să intre călare într-o
catedrală şi să nu se încline în faţa Papei. Nu ştim atât de multe lucruri care
se întâmplă simultan pe lume fără ca noi să le influenţăm cu ceva şi totuşi
continuăm să trăim liniştiţi aşa cum
suntem, incompleţi şi neputincioşi. În
logia nordică soarele dizolvat într-un
roz exotic, pare o piersică tuberculoasă, îmbujorată maladiv, vrând să
echilibreze prin fervoare, griul luminii muribunde. De unde provine nevoia
noastră permanentă, de exotism? De ce brunetul e atras de blonde, blondul de
brunete, colţurosul de rotund, durul de pufos, greul de uşor şi asimetric?. Exotic e tot ce nu eşti şi nu ai tu - altul, celălalt, lumea, pe
cât de posibilă, pe atât de inaccesibilă.
În seara
luminoasă, pe cerul albastru, un avion străpunge cu triunghiul lui sclipitor
eterul şi lasă în urmă o dâră de vapori; deşi e foarte sus, se vede cu ochiul
liber cum se nasc vaporii luminaţi de
soare şi apoi dispar. În vârful de lance al avionului e nimicul; după el -
acelaşi nimic. Orice este, are în el o parte de neant - o corcitură ciudată.
- Numai nebunii se uită după avioane! ne-a spus odată
Di Ana, mie şi Elisei, la Sinay
deşi nu are dreptate: un avion e eroic pentru cei ce zboară şi poetic pentru privitorul
înlănţuit de gravitaţie pe pământ. Când privirea mi se întoarce din depărtarea
avionului observ un cablu care leagă trei blocuri pe sus, pe la cornişă, deşi
până acum credeam că sunt legate doar de
firul gândului meu.
În timp ce ascultăm Chopin cu Gewandhousorchester din Leipzig,
realizez că după 150 de ani de la dispariţia lui fizică, Chopin pătrunde din ce
în ce mai intens în tot mai multe suflete. În muzică şi în amintiri se ascunde
cea mai pură speranţă. La fel cum la marii maeştri minusculul se reflectă
gigantic în sufletul lor, pe mine, în momente de cumpănă sau de oboseală, mă
atrag amintirile muntelui unei vârste pline de forţe şi piscuri; acolo, un bob
de rouă care sclipeşte rubiniu la lumina focului, echivalează cu vânarea reuşită
a marelui urs. Am văzut odată pielea unui astfel de urs pusă pe prăjina pe care
abia o duceau doi vânători, pentru că avea, crudă, 200 de kilograme. Cioplit
până la nimicnicie de geometria oarbă a cartierului mărginaş, grele ca plumbul,
mă atrag, amintirle muntelui. Brutus, Moş, Budău, Pătrău, Babău, Ursu, Lupu,
Haas, Hebel, Bruno sunt cei rămaşi pe vecie în ploile cu grindină de pe creste,
în singurătăţile toamnei, pe traseele sălbatice, păzite la cotituri de ţapi de
capră neagră, printre fulgerările lacurilor glaciare în amurg. Toate se
reflectau, atunci când le-am trăit, mai puţin în minte şi mai mult în muşchii
înfierbântaţi de ascensiuni şi coborâşuri.